• Anonym (Less)

Är inte bra på någonting

Suck. Jag kan verkligen ingenting. Både hemma och på jobbet träffar jag personer hela tiden som är duktiga på olika saker. Allt från allmänbildning till att vara bra på någon sport. Kunna organisera. Vara bra förälder., yrkesskicklighet eller bra på någon hobby. Eller bara bra på småsaker.

Om jag berömmer någon så får jag ofta höra. "Tack. Ja vi är alla bra på olika saker.

Jag kan seriöst inte nämna en enda grej som jag ens är halvbra på trots att jag försökt lära mig allt möjligt. Kan ingenting. Och jag får ingenting att flyta på bra.

Någon som känner igen sig eller har något uppmuntrande hur man ska tänka?

• Svar på tråden Är inte bra på någonting
  • Anonym (M)

Du har ett jobb i alla fall. Då är du bra, för du har lyckats få, och behålla ett jobb. Så något är du väl bra på. :)

Om du tänker efter lite, är du verkligen inte bra på något? Kanske dömer du dig själv hårdare än du dömer andra. 

• Anonym (Xenia)

Det är inte dina talanger och färdigheter som definierar dig! Det är hur du är som person! Bra kan du säkert bli på en massa saker om du är beredd att lägga ner lite energi på det o ha tålamod med dig själv. Du fixar ju att ha ett jobb och säkert en massa andra saker som du bara inte tänker på. Är du en god kollega? En god vän? Hur du är som person är viktigare än vad du är bra på. Och viktigast av allt är att du tycker om dig själv. Gå inte runt och jämför dig med andra och vad de har för talanger. 

• Freddie K

Alla är vi bra på något. Det gäller bara att hitta det. Jag kan känna mig värdelös på många saker och tycka att alla andra är mycket bättre än mig, men sen tänker jag att jag har i alla fall skrivandet och det är jag ganska bra på. Så något är du bra på. .

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (tvilling)

Jag känner igen mig, och nej inte bra på nått inte ens få o behålla jobb.

• Anonym (H)

Bara för att man inte urskiljer sig från mängden behöver det inte betyda att man inte är bra på något. Du behöver alltså inte vara expert för att vara bra. Ett tips är att börja träna. Nu menar jag inte att du ska börja en lagsport och satsa på att bli bäst. Utan börja gymma. Känn att du utvecklas, blir starkare, går ner i vikt, ser skillnad i spegeln. Vad har du då gjort? Något bra! Du har tagit hand om din kropp. BRA! Det är otroligt bra för psyket med.

Vill du inte göra det, börja lägg pussel då. Klarade du av ett pussel på 2000 bitar? Oj, nu klarade du ett på 4000 biter. Vad bra du är! 

Förstår du tänket? Vi går inte längre i skolan, man behöver inte tävla i allt.. Hitta nåt du tycker om, utveckla det och fortsätt med det. Då är du bra. 

• Anonym (Känner igen mig)

Jag känner igen mig, och de få grejerna jag känner mig bra på har krävt väldigt mycket övning. Förmodligen långt mer än andra hade behövt öva för att lära sig dem.

Man skall inte vara avundsjuk på den man älskar, det är lågt, men min man kan allt. Jag kan tex laga mat 6 dagar i veckan, han en...hans mat blir ändå godare än min egen. Han jobbar, jag (nästan) inte men han hade ändå kunnat vara en bättre hemma"fru" än mig. Om han städar tar det en tredjedel av tiden och det blir lika rent. Det gör att jag känner mig rätt kass ärligt talat, tur att jag är söt. Det är den enda kvaliten jag har, mitt utseende, det skulle inte min man säga men däremot min egen mamma skulle säga det och säger det med.

• Anonym (SL)

Förlåt men vad är defintionen av att vara bra på något?
    Vem och vad avgör det?

Och varför är det viktigt att vara bra på något, räcker det inte med att duga? Och att utvecklas dvs bli bättre än innan?

Om det är i jämfört med andra som du tänker att du inte är bra så är ju mitt råd att sluta jämföra dig...
    Du vet vad man brukar säga
    "Comparison is the thief of joy"

• KimLinnefeldt
    Anonym (Less) skrev 2025-02-07 11:16:10 följande:
    Är inte bra på någonting

Suck. Jag kan verkligen ingenting. Både hemma och på jobbet träffar jag personer hela tiden som är duktiga på olika saker. Allt från allmänbildning till att vara bra på någon sport. Kunna organisera. Vara bra förälder., yrkesskicklighet eller bra på någon hobby. Eller bara bra på småsaker.

Om jag berömmer någon så får jag ofta höra. "Tack. Ja vi är alla bra på olika saker.

Jag kan seriöst inte nämna en enda grej som jag ens är halvbra på trots att jag försökt lära mig allt möjligt. Kan ingenting. Och jag får ingenting att flyta på bra.

Någon som känner igen sig eller har något uppmuntrande hur man ska tänka?

Just det. De är bra på olika saker. Ingen är bra på allt.

Det låter som om du har ett stukat självförtroende. Massera ditt ego, lugnt och stilla. Börja med enkla saker. Jag är bra på att passa tider. Jag är bra på att baka ibland. Jag är bra på att tvätta. Jag är snäll. Etc.

Efter 50 såna övningar om dagen så kommer du att känna dig mycket bättre.
  • Anonym (Less)

Vilka fina svar! Tack!!!!

• Anonym (Less)
    Freddie K skrev 2025-02-07 11:56:02 följande:

Alla är vi bra på något. Det gäller bara att hitta det. Jag kan känna mig värdelös på många saker och tycka att alla andra är mycket bättre än mig, men sen tänker jag att jag har i alla fall skrivandet och det är jag ganska bra på. Så något är du bra på. .

Tack! Ja, skriva är en bra färdighet, Det kan bidra med mycket både för egen del och för andra. Lycka till med det!
  • Anonym (Less)
    Anonym (Xenia) skrev 2025-02-07 11:53:38 följande:

Det är inte dina talanger och färdigheter som definierar dig! Det är hur du är som person! Bra kan du säkert bli på en massa saker om du är beredd att lägga ner lite energi på det o ha tålamod med dig själv. Du fixar ju att ha ett jobb och säkert en massa andra saker som du bara inte tänker på. Är du en god kollega? En god vän? Hur du är som person är viktigare än vad du är bra på. Och viktigast av allt är att du tycker om dig själv. Gå inte runt och jämför dig med andra och vad de har för talanger. 

Förstår hur du menar. Jag tycker också att bra egenskaper är viktigare än yttre prestation. Känns bara inte som om det räknas alls emellanåt.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2025-02-07 17:35:48 följande:

Jag känner igen mig, och de få grejerna jag känner mig bra på har krävt väldigt mycket övning. Förmodligen långt mer än andra hade behövt öva för att lära sig dem.

Man skall inte vara avundsjuk på den man älskar, det är lågt, men min man kan allt. Jag kan tex laga mat 6 dagar i veckan, han en...hans mat blir ändå godare än min egen. Han jobbar, jag (nästan) inte men han hade ändå kunnat vara en bättre hemma"fru" än mig. Om han städar tar det en tredjedel av tiden och det blir lika rent. Det gör att jag känner mig rätt kass ärligt talat, tur att jag är söt. Det är den enda kvaliten jag har, mitt utseende, det skulle inte min man säga men däremot min egen mamma skulle säga det och säger det med.

Jag känner också att de saker jag fixar kräver mer ansträngning från mig än från andra.
    Bra att du är söt men jag tänket att du nog är mer än det. Du verkar se andra människor. Och sättet du resonerar på är givande.
  • ano1

Var inte så hård mot dig själv.
    Många hävdar att dom är så duktiga , utan att
    egentligen vara det.
    Jag jobbar med min chef inom en myndighet. Min
    chef är rejält skrytig.Men egentligen inkompetent. 
    Varför blev hon då chef? Jo, hon var den ende som sökte chefstjänster. 

• Just Precis

Va?

Du nämner i tråden att du brukar ge andra komplimanger - du är generös.

Du tar in och resonerar kring människors tankar - du är reflekterande.

Du visar genuin tacksamhet för andras kommentarer - du är tacksam och prestigelös.

Du tar dig tid att skriva att en som kommenterar i tråden sannolikt inte alls ?bara är söt? med ett fint och varmt med skick - du är omtänksam.

Jag tycker att du verkar vara en toppenperson!

Prestation är så jävla ointressant, vi lever på jorden en kort kort stund och kan påverka andras livsupplevelse och -kvalitet genom de många små interaktioner vi är i dagligen, att vara generös, reflekterande, tacksam, prestigelös och omtänksam kommer man jävligt långt på då tycker jag. Heja dig!!!!

• Anonym (Less)

Tack så mycket! Jag blir helt varm inombords av det ni skriver!.

Till Just precis - jag hade verkligen inte tänkt på det du skrev tidigare. Nu känns det verkligen bättre. Tack!

• Anonym (erh)

Känner igen mig.
    Jag kan ingenting heller.

Precis allt jag gör eller har gjort blir antingen dåligt eller fel. Jag trodde jag var bra på en grej, men har insett att jag inte alls är så bra på det som jag själv trodde. O det tog hårt då jag tänkt innan " ja du är värdelös men du kan åtminstone göra det där."

Jag är inte den smartaste men inte heller den trögaste, så jag hoppade tillbaka till skolbänken igen för att bli klar med gymnasiet. Tänkte att det kanske kan öppna lite dörrar där man kan inrikta sig till något man kanske skulle tycka var roligt att bli bra, bättre o kanske? bäst? på en dag. Och samtidigt tjäna lite mer pengar. 

Mitt dåliga mående har gjort att jag både hatat pengar och levt knapert hela mitt liv och jag börjar tröttna på det faktiskt. Men målet är inte att bli rik utan att fånga upp en utbildningen och sen lämna det här kalla landet för varmare breddgrader.

• Just Precis
    Anonym (Less) skrev 2025-02-12 22:30:25 följande:

Tack så mycket! Jag blir helt varm inombords av det ni skriver!.

Till Just precis - jag hade verkligen inte tänkt på det du skrev tidigare. Nu känns det verkligen bättre. Tack!

Vad bra :)
  • Anonym (Anja)

Tro mig. Du är bra på en del. Tänk efter. Som vissa andra säger jämför dig inte med andra. Du kanske är bra på att ge beröm, bland annat? Eller bra på att vara självkritisk? Du är bra på massa saker!

• burleskburkläsk

Du är en bra vän som berättar för andra att de är duktiga.

Det är att vara en fin vän, det är bättre än att kunna spela Schack.

Jag sade till en vän idag: "du får lycka till med jobbletandet, nu drar jag till sjukhuset"

Blev inte putt av svaret utan det var mer ett test för att se vad han svarar, han svarade väldigt kort och väldigt enkelt "Jaja"

Hade min vän funkat som DU gör så hade "Jaja" inte varit svaret jag fick.

Fortsätt att vara du!

Svar på tråden Är inte bra på någonting