• Anonym (Arg)

Förskola som namnat sönder kläder

Någon som fått ersättning för det? De har i flera plagg skrivit med SPRITPENNA och stora bokstäver rakt i plagget. På flera syns det dessutom rakt igenom.

• Svar på tråden Förskola som namnat sönder kläder
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-08 12:55:51 följande:

Trist men jag skulle inte starta krig med personalen som tar hand om mitt barn varje dag. Det blir ju barnet som får stå ut med deras eventuella skador dåliga humör, inte du. 

Kläder slits hårt på förskolan ändå, de är sällan de är fina efter en säsong där. 

Hittills har allt vari i skick att kunna säljas eller ges vidare, men det går ju inte nu. Jag vill heller inte att mitt barns namn står skrivet så det syns över ryggen på dem.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-08 12:56:51 följande:

Av nyfikenhet, hur har du själv namnat kläderna? 

Etiketten på de som hade en vettig, i vissa med namnlappar. Lite olika. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Arg) skrev 2025-02-08 13:00:33 följande:
    Hittills har allt vari i skick att kunna säljas eller ges vidare, men det går ju inte nu. Jag vill heller inte att mitt barns namn står skrivet så det syns över ryggen på dem.
    Men hur mycket pengar tror du att du skulle fått för kläderna begagnat? Jag har svårt att tänka mig att summan är så hög att det är värt besväret eller den dåliga stämningen det blir av att kräva pengarna från förskolan. 

Jag fattar att du blev sur men jag tror bara inte att det kommer något gott av att avreagera dig på personalen. De har redan ett av de mest krävande jobb som finns och de tar hand om ditt barn. Varför vill man bråka om något som inte gör situationen bättre för ditt barn utan istället riskerar att göra personalen grinig och mer stressad? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Arg) skrev 2025-02-08 12:55:21 följande:
    De har inte kommit hem på länge, har legat i en ryggsäck där. Det blev mycket för barnet hade en period av både matkladd och kiss i byxorna, sen blev de bara kvar. 

Fast då måste du ju ha märkt det när du hämtade barnet, att det hade extrakläderna som personalen märkt?

De har alltså märkt massor av kläder, barnet har använt dessa märkta kläder under en period när det var mkt mat kladd och kiss i byxorna. 

Ändå har du inte märkt det förrän nu?

• Anonym (Arg)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-08 13:07:43 följande:
    Men hur mycket pengar tror du att du skulle fått för kläderna begagnat? Jag har svårt att tänka mig att summan är så hög att det är värt besväret eller den dåliga stämningen det blir av att kräva pengarna från förskolan. 

Jag fattar att du blev sur men jag tror bara inte att det kommer något gott av att avreagera dig på personalen. De har redan ett av de mest krävande jobb som finns och de tar hand om ditt barn. Varför vill man bråka om något som inte gör situationen bättre för ditt barn utan istället riskerar att göra personalen grinig och mer stressad? 
    Inte det som är det viktigaste, utan att de med flit förstörde kläderna.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (M) skrev 2025-02-08 13:08:50 följande:

Fast då måste du ju ha märkt det när du hämtade barnet, att det hade extrakläderna som personalen märkt?

De har alltså märkt massor av kläder, barnet har använt dessa märkta kläder under en period när det var mkt mat kladd och kiss i byxorna. 

Ändå har du inte märkt det förrän nu?

De var inte märkta så de gånger de kom hem, men de tvättades ofta där. De har egna maskiner som de ibland kör privata grejer i när de gör annat också.

Vad spelar det för roll egentligen? de har förstört kläderna, det är hela poängen.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Arg)
    Sabinasöt97 skrev 2025-02-08 13:13:50 följande:
    Hur vet du att det var med flit? Vilken unken attityd du har gentemot människorna som tar hand om din avkomma. 
    Man bara råkar skriva med en penna som är känd för att synas igenom och dessutom med så överdrivet stora bokstäver? Och upprepade gånger i flera plagg? Hoppsan liksom.
  • Anonym (Hm)

Vilka bittra kommentarer du får ts. Klart även förskolepersonal kan göra fel. Herregud. 🤦🏻?♀️ på vår dotters förslola fick barnen måla i en liggande trädstam med akrylfärg (för dom hittade inget annat som skulle hålla) så både skor och jacka var helt förstörda. Många föräldrar var upprörda. Fick vi betalt för kläderna? Nej. Fick dom en utskällning? ja. Gjorde dom om det? Nej. 

Prata med personalen och säg ifrån att de inte kan namn kläderna på det sättet. Det vet ju heller inte om kläderna kan vara lånade, tex av ett syskon eller kusin. 

• Anonym (Hm)

Skrev snabbt. Massor av stavfel. Sorry, men du förstår nog 😌

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Py)

Men det är väl självklart att man tar det vidare och kräver ersättning för saker som någon faktiskt förstört! Jag har svårt att se att de som skrivit i tråden i verkliga livet hade tackat och tagit emot om någon förstört saker som tillhör dem. Att olyckor händer är en sak, men att medvetet rita på någon annans saker är något helt annat. Tar ni er själva den rättigheten?

Sabinasöt97 skrev 2025-02-08 13:13:50 följande:
    Hur vet du att det var med flit? Vilken unken attityd du har gentemot människorna som tar hand om din avkomma. 
    Tror du de råkade snubbla med pennan i handen eller?
  • Anonym (SL)

Självklart ska personalen inte märka barnens kläder.
    Så det är ju rimligt att att ändå påpeka.
    Om du vill göra något stort sång och dansnummer för att få ersättning via rektor eller domstol får du ju göra det så klart.
    Personligen hade jag ju inte orkat men alla är vi olika.

Men varför skickar du fina, unika och handsydda kläder som du hoppas kunna sälja med till förskolan?
    Även om personalen inte ska märka dem med spritpenna finns det ju andra saker som kan hända.
    De riskerar ju få färg på sig, rivas vid lek eller försvinna (vilket ju ökar om de är otydligt märkta).

• Anonym (Moj)

Nej inte ok. Självklart ska man säga till så det inte händer igen. Aldrig varit med om liknande. Men självklart att märka sina kläder. Men inte kan förskolan ta sig friheten att skriva med spritpenna i kläderna. Någon ersättning lär ni dock inte få. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-08 13:38:58 följande:

Men det är väl självklart att man tar det vidare och kräver ersättning för saker som någon faktiskt förstört! Jag har svårt att se att de som skrivit i tråden i verkliga livet hade tackat och tagit emot om någon förstört saker som tillhör dem. Att olyckor händer är en sak, men att medvetet rita på någon annans saker är något helt annat. Tar ni er själva den rättigheten?

Tror du de råkade snubbla med pennan i handen eller?

Nej det är inte självklart. De flesta gillar inte konflikter och drar sig för att starta en över småsummor. 

Bara för att man inte bråkar med någon som råkat göra fel så man blivit drabbad, betyder inte det att man själv medvetet tar sig rättigheten att göra dumma saker mot andra. Varför tror du det skulle innebära det? 

• Anonym (Py)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-08 14:11:07 följande:

Nej det är inte självklart. De flesta gillar inte konflikter och drar sig för att starta en över småsummor. 

Bara för att man inte bråkar med någon som råkat göra fel så man blivit drabbad, betyder inte det att man själv medvetet tar sig rättigheten att göra dumma saker mot andra. Varför tror du det skulle innebära det? 

Även om man inte gillar konflikter, är de flesta vuxna människor självsäkra nog att faktiskt ta tag i rena felaktigheter. Även om jag inte fått ersättning, hade jag varit mycket tydlig med vad jag ansett om saken och tagit det med både rektor och huvudman. Det är ett sådant avsteg att det bör redas ut ordentligt.

Flera svar i tråden tog så oerhört lätt på händelsen och ansåg att ts mer eller mindre fick skylla sig själv. Därav frågan om man själv tog sig sådana friheter med andras egendom.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Py) skrev 2025-02-08 14:32:07 följande:
    Även om man inte gillar konflikter, är de flesta vuxna människor självsäkra nog att faktiskt ta tag i rena felaktigheter. Även om jag inte fått ersättning, hade jag varit mycket tydlig med vad jag ansett om saken och tagit det med både rektor och huvudman. Det är ett sådant avsteg att det bör redas ut ordentligt.

Flera svar i tråden tog så oerhört lätt på händelsen och ansåg att ts mer eller mindre fick skylla sig själv. Därav frågan om man själv tog sig sådana friheter med andras egendom.
    Har inget att göra med hur självsäker jag är. Jag är bara pragmatisk. Sen kan man självfallet säga till om saker men det går att göra på ett vänligt, icke konfliktsökande sätt utan att anklaga. 
    Många tar lätt på att kläder man lämnat på förskolan blir lite fula. De flesta räknar faktiskt med det.
  • Anonym (Py)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-08 14:40:04 följande:
    Har inget att göra med hur självsäker jag är. Jag är bara pragmatisk. Sen kan man självfallet säga till om saker men det går att göra på ett vänligt, icke konfliktsökande sätt utan att anklaga. 
    Många tar lätt på att kläder man lämnat på förskolan blir lite fula. De flesta räknar faktiskt med det.
    Har någon medvetet förstört saker som tillhör mig, är jag inte vänlig. När förskolan bytte till färg som inte gick bort i tvätten, var jag vänlig men bestämd i att de fick byta färg eller använda förkläden. Det var ju inte något de gjort med flit. Att acceptera att andra förstör ens egendom, är inget annat än osäkert i mina ögon.
Svar på tråden Förskola som namnat sönder kläder