• Anonym (Bella)

Uthängd i affär - får man göra så?

En fråga till er som jobbar i affär...

I dag var jag på ett köpcentrum där jag bor och hade handlat lite grejer i en butik där (tänk Jula eller liknande). Jag hade en egen tygväska med mig som jag la varorna i.

På vägen ut kom jag på att jag skulle köpa ett par saker från en mataffär intill. När jag hämtat dem ser jag att köerna är jättelånga och med välfyllda kundvagnar, och jag orkar inte stå i kö bara för detta lilla som inte var akut så jag lägger tillbaka dem i hyllan och ska gå ut.

Då SKRIKER två kassörskor på mig, så att alla i kön hör, att jag ska stanna, att jag är en snattare och pekar på min väska. Jag blir helt ställd men svarar att det har jag köpt i en annan butik. De kräver att jag visar kvitto, vilket jag självklart gör. Kvittot ligger längst ner i väskan så jag får leta en stund, vilket gör mig stressad - och under tiden tittar kassörskorna och ALLA typ 20 pers eller fler i kön på mig. Jag får fram kvittot men då fräser ena kassörskan åt mig att det vill inte hon ha, utan jag får vänta på en annan i personalen som tillkallas och ska "ta hand om" mig. Jag får stå och vänta på den personen medan alla glor på mig och har bestämt sig för att jag är en tjuv.

En annan tjej kommer och jag visar henne kvitto och väskans innehåll, som väldigt uppenbart inte är från denna butik. Hon konstaterar att kvittot stämmer och jag får gå. Kassörskorna ber inte om ursäkt för att de haft fel, däremot fräser en av dem att "du fattar väl att du inte kan ta med dig varor från andra butiker hit!".

Det måste väl hända HELA tiden i ett köpcentrum...? 

Jag kände mig otroligt förnedrad och ledsen.

Får man som butikspersonal verkligen göra så?

• Svar på tråden Uthängd i affär - får man göra så?
  • Anonym (L)

Det är inte fredag förrän i morgon.

• Anonym (Bella)
    Anonym (L) skrev 2025-02-06 19:02:43 följande:

Jag önskar att det var ett skämt, men nej. Detta hände mig verkligen. Din kommentar tolkar jag som att det är precis så uppseendeväckande som jag tycker att det borde vara.
  • Anonym (SUCK!!)
    Anonym (L) skrev 2025-02-06 19:02:43 följande:

Om du tror att detta händer på fredagar så har du inte varit med om mycket!
  • Anonym (men fy)

Men fy vilket hemskt bemötande! 

Jag skulle ha tagit precis lika illa vid mig som du gjorde, och jag tycker absolut att du ska ta kontakt med chefen för affären och berätta/skriva precis vad som hände. Varför inte bifoga din trådstart härifrån familjeliv? 

Som du säger, så måste det ju hända hela tiden att man har med sig varor från en annan affär när båda ligger inne i ett köpcenter. Sedan är det ju inte så konstigt om de vill se kvitto, men de bör absolut ha ett bättre bemötande än det du fick uppleva!!!

• Lynx123

Affärer brukar inte vilja att man lägger varorna direkt i egen väska utan att man tar en korg. Gör det nästa gång så slipper du liknande situationer.

• Anonym (Bella)
    Lynx123 skrev 2025-02-06 20:30:55 följande:

Affärer brukar inte vilja att man lägger varorna direkt i egen väska utan att man tar en korg. Gör det nästa gång så slipper du liknande situationer.

Detta var ju saker jag redan köpt i en ANNAN affär och därefter lagt dem i min väska.
  • Grusibrallan1

Förstår att det blir dumt i detta fall. det är vanligt att man i ett köpcentrum går in med påsar i andra butiker. Däremot är det nog inte lika vanligt att man går runt med en korg, plockar på sig massa saker i butiken och sen passerar kassan utan något alls, men med en full påse utan att säga något. Förstår att det kan skapa misstanke hos personalen. Jag tror att de gjorde en  missbedömning i detta fall och det är tråkigt att det blev en så pinsam upplevelse för dig.

nästa gång kan jag rekommendera dig att hålla upp påsen mot kassan så att personalen ser in i den och säga att du köpt detta i en annan affär när du går ut. då kommer de snabbt se att det inte är varor från den och situationen kan undvikas. Du behöver inte stå i kö för att göra det, utan tar bara någon sekund att visa upp. 

• Anonym (A)
    Grusibrallan1 skrev 2025-02-06 20:46:46 följande:

Förstår att det blir dumt i detta fall. det är vanligt att man i ett köpcentrum går in med påsar i andra butiker. Däremot är det nog inte lika vanligt att man går runt med en korg, plockar på sig massa saker i butiken och sen passerar kassan utan något alls, men med en full påse utan att säga något. Förstår att det kan skapa misstanke hos personalen. Jag tror att de gjorde en  missbedömning i detta fall och det är tråkigt att det blev en så pinsam upplevelse för dig.

nästa gång kan jag rekommendera dig att hålla upp påsen mot kassan så att personalen ser in i den och säga att du köpt detta i en annan affär när du går ut. då kommer de snabbt se att det inte är varor från den och situationen kan undvikas. Du behöver inte stå i kö för att göra det, utan tar bara någon sekund att visa upp. 

Håller med
  • Anonym (Kitty)

Låter som riktigt dåligt bemötande, men det är god sed att i din situation gå förbi kassan, visa upp den öppnade kassen och säga att det är från en annan butik. Gärna hålla upp kvittot också om butikerna har liknande varor. Det är att visa kassapersonalen respekt. Snatterier är vanligt så man kan förstå att de är på sin vakt. 

Svar på tråden Uthängd i affär - får man göra så?