• Anonym (Mamma)

Får skolan göra det?

Dotterns klass ska åka skridskor och de har i efterlyst låneskridskor och hjälmar  i flera veckor, men inte fått så många svar. Nu säger de att om det inte kommer in fler kommer barnen få turas om med de som finns - även elevernas egna. Får de verkligen göra så?

• Svar på tråden Får skolan göra det?
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Pj) skrev 2025-02-11 09:09:47 följande:

Vilka världsliga problem... Inte konstigt att barn växer upp till egoistiska personer. Lite bjussighet vore väl på sin plats, det handlar om ett par ynka skridskor

Och om skolan skrivit till föräldrarna att de gärna får be sina barn dela skridskor med en kompis så hade det ju varit helt ok, men att tvinga barn ifrån dem deras egna saker för att ett annat barn (som kanske inte alls är snäll mot skridskoägaren) ska ha dem är inte ok. Skolan ska stå för den utrustning som behövs. 

Frågade just mina barn om det hänt att barn i deras klasser inte kunnat åka eftersom de saknar skridskor. Nej, sa de. De får låna av skolans. Men flera kan då också ha lånat från kommunens utlåningscentral (har skridskor, skidor, bollar, tennisrack, skateboard mm och är gratis). 

• TvillingmammaVästgöte

När mina barn gick i skolan hade alla barn egna skridskor. Det går ju att köpa för typ 50 kr begagnat och går bra att ärva om man har många barn. 

TS är detta i ett område med många invandrare utan skridskokultur eller är det ett väldigt fattigt område? Har familjer idag så dålig ekonomi eller struntar de bara i att köpa skridskor? 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-11 09:26:46 följande:
    Det är inte valfritt att dela med sig, alltså tvång.
    Det tror jag knappast de har lov till. 
  • Anonym (Isfritt)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-12 08:35:09 följande:

När mina barn gick i skolan hade alla barn egna skridskor. Det går ju att köpa för typ 50 kr begagnat och går bra att ärva om man har många barn. 

TS är detta i ett område med många invandrare utan skridskokultur eller är det ett väldigt fattigt område? Har familjer idag så dålig ekonomi eller struntar de bara i att köpa skridskor? 

Jag skulle gissa att de bor i södra Sverige. En rätt stor andel av landets befolkning bor på orter där man brukar behöva ta sig till en ishall för att kunna åka skridskor.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Isfritt) skrev 2025-02-12 11:38:58 följande:
    Jag skulle gissa att de bor i södra Sverige. En rätt stor andel av landets befolkning bor på orter där man brukar behöva ta sig till en ishall för att kunna åka skridskor.
    Stockholm.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 11:42:28 följande:
    Stockholm.
    Vet inte om någon frågat men ska de åka på sjön? Annars har ju alla ishallar uthyrning. Men jag säger som någon innan, skridskor är väl bara att åka och köpa,  kostar några 100-lappar i sportaffärerna.

Det har jag gjort många gånger under årens lopp till mina barn, ingen jättestor utgift. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2025-02-12 11:48:57 följande:
    Vet inte om någon frågat men ska de åka på sjön? Annars har ju alla ishallar uthyrning. Men jag säger som någon innan, skridskor är väl bara att åka och köpa,  kostar några 100-lappar i sportaffärerna.

Det har jag gjort många gånger under årens lopp till mina barn, ingen jättestor utgift. 
    Mina barn har, men skolan kommer ju tvinga alla som tar med att dela med sig.
    De ska åka i ishall, ingen aning hur det ser ut med uthyrning där.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-02-12 11:54:08 följande:
    Mina barn har, men skolan kommer ju tvinga alla som tar med att dela med sig.
    De ska åka i ishall, ingen aning hur det ser ut med uthyrning där.

Naturligtvis kan de bara uppmuntra, inte tvinga.

Hur skulle de tvinga? Slita av någon skridskorna? Hota med sänkt betyg i matte? Knivhota? 

• TvillingmammaVästgöte

Skolan kan samla in skänkta skridskor ? Och ha egen fritidsbank? Alternativt får man sluta att åka skridskor i skolan om många familjer har det så fattigt.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Isfritt) skrev 2025-02-12 11:38:58 följande:
    Just därför brukar man ju åka till ishallen med skolan varje år. 
  • TvillingmammaVästgöte

Det kanske är överkurs med skridskor idag? Många barn kan ju inte simma idag och har så dålig motorik att de inte kan göra en kullerbytta.

Ser man det så är det ju väldigt synd att sluta med skridskoåkning i skolan, det är ju väldigt bra träning för motorik och balans 

• Anonym (Järfällamamman)

Jag bor i Järfälla, en grannkommun till Stockholm. Här har kommen något som kallas "Sportoteket" där man kan låna skridskor, vilket skolan uppmuntrat om i alla år. Mina barn har aldrig blivit ombedda att dela något dom haft med sig hemifrån. Svårt att tro att dom eg får göra så.

• Anonym (Snål mamma?)

Hade inte velat att barnen lånade ut sina skridskor. Båda hålller på med en issport, och i den hallen skolan brukar åka till byter man om på läktaren. Inte en chans att barn som inte är vana har skydden på när de går till och från isen.

• Krocko
    Anonym (Snål mamma?) skrev 2025-02-12 12:56:31 följande:

Hade inte velat att barnen lånade ut sina skridskor. Båda hålller på med en issport, och i den hallen skolan brukar åka till byter man om på läktaren. Inte en chans att barn som inte är vana har skydden på när de går till och från isen.

Min dotter åkte konståkning när hon var yngre och inte en chans att hon skulle få låna ut de dyra skridskorna till någon som inte vet vad den håller på med. Och precis, skydden ska vara på ända tills man sätter foten på isen.
  • Anonym (Fritidsbanken)

I Stockholm finns det flera sk Fritidsbanken. Tipsa skolan om dem där de elever som inte har skridskor kan lova gratis i 2 veckor. 

• Spucks

Har bara läst TS inlägg: jag håller med dig om det inte är okej av skolan att göra så. Det handlar inte om egoism utan om principen att det helt enkelt inte är okej att tvinga någon att dela med sig av sina privata egodälar. Knappt någon vuxen skulle acceptera det om tex. deras jobb skulle tvinga dem att göra likadant.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (Lina) skrev 2025-02-12 12:19:38 följande:

Naturligtvis kan de bara uppmuntra, inte tvinga.

Hur skulle de tvinga? Slita av någon skridskorna? Hota med sänkt betyg i matte? Knivhota? 

Hur? På samma sätt som de tvingar barn att göra massvis med saker de inte vill under en skoldag. De säger åt barnen att de måste. 
Svar på tråden Får skolan göra det?