• Anonym (Virran)

Jag vill ha ett till barn, min sambo är ”nöjd”(?).

Vi har en dotter på dryga året. Och jag börjar få längtan efter nummer 2. 

Vilken nytta dom har av varandra sen. 

Innan dottern så hade ville sambon ha 3 st och jag 2. 

Men nu när jag har ställt frågan så fick jag svaret: ?Jag är ganska nöjd med ett??.

Han sa inte NEJ och inte heller JA.. 

Jag vet också att det är inte förens nu vi har fått vardagen börja gå ihop. Dagarna går bra ni liksom. Rutiner är på plats och vi båda har börjar jobba igen då dottern är på förskolan. 

Fler som har varit i denna sits? 

• Svar på tråden Jag vill ha ett till barn, min sambo är ”nöjd”(?).
  • Anonym (M)

Men lugna ner dig, ert första är fortfarande jättelitet! Låt honom andas en stund så kanske han orkar med fler om ett par år.

• Anonym (Beata)

Ta det lugnt. Ni har nyss fått en fungerande vardag. Landa där. Sen kan ni fundera på syskon. 

• Anonym (xxx)

Varför så bråttom? Njut av livet nu när det fungerar.

• MsM84

Det finns en logisk förklaring till att många har ca tre år mellan syskon. Vid 1-2 år på barnet börjar föräldrarna känna att de landat i det hela och viljan till syskon kommer så småningom. Stressa inte utan avvakta och se hur det känns om ett år eller så om ni inte behöver stressa pga ålder.

• Anotherone

Stressa inte.
    Men ha för den skull ändå en dialog kring hur ni känner.
    Han kanske landar i att han faktiskt är nöjd och inte vill ha fler barn. 
    Vilket kan utlösa alla möjliga känslor....
    Där har jag varit!

• Anonym (Virran)
    Anonym (M) skrev 2025-02-05 09:15:12 följande:

Men lugna ner dig, ert första är fortfarande jättelitet! Låt honom andas en stund så kanske han orkar med fler om ett par år.

Skrev inte att vi skulle få ett barn imorgon heller  ☺️ men från att vilja ha 3, till att vara nöjd chockade mig när jag tog upp frågan. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Virran) skrev 2025-02-05 17:39:42 följande:

Skrev inte att vi skulle få ett barn imorgon heller  ☺️ men från att vilja ha 3, till att vara nöjd chockade mig när jag tog upp frågan. 

Och ändå lämnade han inte ett rakt svar, han har ju inte sagt att han inte vill ha fler, det är ju du som överdriver. Vänta ett år så får du kanske ett annat svar. 

Jag är ganska nöjd med ett??.

Han sa inte NEJ och inte heller JA.. 

• Anonym (Virran)
    Anotherone skrev 2025-02-05 11:03:32 följande:

Stressa inte.
    Men ha för den skull ändå en dialog kring hur ni känner.
    Han kanske landar i att han faktiskt är nöjd och inte vill ha fler barn. 
    Vilket kan utlösa alla möjliga känslor....
    Där har jag varit!

Nej, sa inte att vi skulle stressa heller med babyverkstam. 

men från att vilja han skulle ha 3, till att vara nöjd chockade mig när jag tog upp frågan. Därav min reaktion? Obestämd
  • Anotherone
    Anonym (Virran) skrev 2025-02-05 17:43:44 följande:

men från att vilja han skulle ha 3, till att vara nöjd chockade mig när jag tog upp frågan. Därav min reaktion? Obestämd
    Utgångspunkt är att han känner så i nutid. Den säger inget om hur han kommer känna om ett halvår, ett år, två år.
    Men det kan också indikera att föräldraskapet är på något vis tuffare än han tänkt och att han faktiskt inte vill ha fler barn. 
  • Anonym (Myg)
    Anonym (Virran) skrev 2025-02-05 17:43:44 följande:

Det är lätt att säga att man vill ha många barn innan man vet hur det är att ha några på riktigt.

Vissa kanske känner att det räcker med ett, andra vill verkligen ha många även efter att ha känt av föräldraskapet på riktigt.
  • Dexter dot com

Det är väl bra att han kan ändra sig nu när han förmodligen insett att det är rätt krävande att ha barn. Att skaffa fler barn än man orkar med att ju förödande för alla inblandade.

• Anotherone
    Dexter dot com skrev 2025-02-05 18:49:13 följande:

Det är väl bra att han kan ändra sig nu när han förmodligen insett att det är rätt krävande att ha barn. Att skaffa fler barn än man orkar med att ju förödande för alla inblandade.

Håller med, och man ska själv få välja hur många barn man önskar bli förälder till. 
Svar på tråden Jag vill ha ett till barn, min sambo är ”nöjd”(?).