• Anonym (Mama)

Skolan låter henne inte sluta

Dottern vill inte längre gå på hemspråk (som är utanför ordinarie schema), men skolan låter henne inte sluta och säger att det är obligatoriskt efter man börjat. Så kan det väl inte vara?

• Svar på tråden Skolan låter henne inte sluta
  • Aliona
    Aliona skrev 2025-02-03 09:38:34 följande:

Skolan kan göra en av tre lösningar för hemspråk:
    1. Ha hemspråk som skolans val 
    2. Ha hemspråk istället för moderna språk 
    3. Ha hemspråk efter ordinarie undervisningstid. 

Det är tredje alternativet som er skola har gjort. Det innebär inte att hemspråk är på fritidstod utan att det är en extra lektion som läggs på innan eller efter ordinarie lektionerna. 

Hur som helst kan du så klart såga upp barnets hemspråksklass så blir det inte obligatoriskt längre. 

Säga upp hemspråksplats menade jag. 
  • Agda90
    Aliona skrev 2025-02-03 09:33:53 följande:

Möjligtvis är det olika för olika kommuner, även om jag har svårt att tro det. 

Här är information om Malmö där min son har hemspråk. Under Grundläggande kunskaper står
     Det är frivilligt att påbörja modersmålsundervisning, men när barnet väl påbörjat studierna är de obligatoriska tills undervisningen avslutas eller man väljer att säga upp sin plats.

https://malmo.se/Bo-och-leva/Utbildning-och-forskola/Grundskola/For-elever-och-vardnadshavare-i-grundskolan/Modersmalsundervisning-i-grundskolan.html

T
    S, det bästa är väl att du kollar vad som gäller i din kommun, och hur man säger upp hemspråksklass. Det borde inte vara så svårt att googla fram, eller ring om du inte hittar. 

Jag uppfattade det på TS som att hennes dotter inte fick sluta på modersmålsundervisningen alls. Det är ju självklart att man måste säga upp en plats. 
  • Aliona
    Agda90 skrev 2025-02-03 15:18:45 följande:
    Jag uppfattade det på TS som att hennes dotter inte fick sluta på modersmålsundervisningen alls. Det är ju självklart att man måste säga upp en plats. 
    Hon skriver att skolan inte låter henne sluta. Det är alldeles riktigt - barnet har obligatorisk undervisning. Vill hon sluta så måste hon säga upp platsen via kommunen. 
  • Anonym (Modersmål)

När man ansöker och börjar i modersmål fattas ett rektorsbeslut om utökad timplan. I vår kommun kan man säga upp platsen mellan vissa datum - inför nästa termin. modersmålet är ju dock obligatoriskt så länge barnet går där, man har fler timmar i sin timplan och då hamnar de utanför ordinarie skoltid - men är just skoltid. 
    Att det fungerar såhär med uppsägningstider mm är ju rimligt för att modersmålsenheten ska kunna planera sin verksamhet och personal  - dvs fullt rimligt.

//Jobbad på kommunalförvaltning som sköter utbildning

• Anonym (Mama)
    Anonym (Modersmål) skrev 2025-02-09 07:49:04 följande:

När man ansöker och börjar i modersmål fattas ett rektorsbeslut om utökad timplan. I vår kommun kan man säga upp platsen mellan vissa datum - inför nästa termin. modersmålet är ju dock obligatoriskt så länge barnet går där, man har fler timmar i sin timplan och då hamnar de utanför ordinarie skoltid - men är just skoltid. 
    Att det fungerar såhär med uppsägningstider mm är ju rimligt för att modersmålsenheten ska kunna planera sin verksamhet och personal  - dvs fullt rimligt.

//Jobbad på kommunalförvaltning som sköter utbildning

Vi har som sagt aldrig sökt och det går så många där att det kvittar om mitt barn slutar. Det är inte ens mitt barns modersmål, hon fick gå för att hennes kompis ville ha med någon hon känner och för att dottern tyckte det lät kul. Ingen av oss tillfrågades förrän flera månader efteråt och visste inte att det var hemspråk innan det, utan trodde det bara var en fritidsaktivitet. Nu vill hon inte fortsätta och det fungerar inte med hämtningstiderna heller. De har bytt dag sen vi godkände det.
  • Aliona
    Anonym (Mama) skrev 2025-02-09 08:00:41 följande:
    Vi har som sagt aldrig sökt och det går så många där att det kvittar om mitt barn slutar. Det är inte ens mitt barns modersmål, hon fick gå för att hennes kompis ville ha med någon hon känner och för att dottern tyckte det lät kul. Ingen av oss tillfrågades förrän flera månader efteråt och visste inte att det var hemspråk innan det, utan trodde det bara var en fritidsaktivitet. Nu vill hon inte fortsätta och det fungerar inte med hämtningstiderna heller. De har bytt dag sen vi godkände det.

Kan hon alltså inte ens språket? Då ska hon inte ens ha rätt till plats där. Hur förstår hon ens något av lektionerna? 

• Anonym (Mama)
    Aliona skrev 2025-02-09 08:33:24 följande:

Kan hon alltså inte ens språket? Då ska hon inte ens ha rätt till plats där. Hur förstår hon ens något av lektionerna? 

Hon kan språket ja, men det är inte ett modersmål.

• Anonym (Jua)

Det låter som att detta har skötts väldigt slarvigt av skolan. Började det kanske som att din dotter bara följde med och inte egentligen, formellt sett, blev undervsad? Jag minns att jag ibland följde med min kompis till kulturskolan, men det innebar ju inte att jag gick där. Sen blev din dotter mer aktiv och ni fick därför erbjudandet att låta henne även formellt bli en del av studiegruppen? 

Hur som helst borde ni då fått ordentlig information när det gjordes. 

Terminen har nyss börjat. Man tycker att de borde kunna stryka detta ämne. Vårt barn har problem med hög skolfrånvaro och där har hela ämnen ur ordinarie schema struktis huller om buller mitt i terminen (för att barnet ska orka det som är kvar). Så visst går det. 

• Anonym (Ninna)

Har ni inte fått hem något papper som ni skrivit på? Där borde det stå information kring reglerna. 

• Aliona
    Anonym (Mama) skrev 2025-02-09 08:00:41 följande:
    Ok, antagningen har skötts illa och hon är egentligen inte ens berättigad. Men nu hae ni gett medgivande. Hur svårt är det att slå upp på er kommuns hemsida hur man säger upp hemspråksplats, och så göra det? Fram tills den är uppsagd så får hon väl gå, eller strunta i det och få frånvaro.
  • Anonym (Mama)
    Aliona skrev 2025-02-09 10:31:19 följande:
    Ok, antagningen har skötts illa och hon är egentligen inte ens berättigad. Men nu hae ni gett medgivande. Hur svårt är det att slå upp på er kommuns hemsida hur man säger upp hemspråksplats, och så göra det? Fram tills den är uppsagd så får hon väl gå, eller strunta i det och få frånvaro.
    Den sägs inte upp förrän inför nästa termin, hon vill sluta nu.
  • Anonym (Mama)
    Anonym (Ninna) skrev 2025-02-09 09:11:44 följande:

Har ni inte fått hem något papper som ni skrivit på? Där borde det stå information kring reglerna. 

Vi fick ett papper när de skulle få en ny lärare, så det inte skulle bli några konstigheter för henne att fortsätta. Nej det stod inget om regler på det pappret, det var bara en sida med vilket språk det gäller etc och så underskrift. Då fungerade det bra, nu har de som sagt även bytt dag, så det skapar problem med hämtningen. Det utöver att hon inte ens vill gå längre blir för frustrerande.
  • Aliona
    Anonym (Mama) skrev 2025-02-09 10:46:01 följande:
    Den sägs inte upp förrän inför nästa termin, hon vill sluta nu.
    Klaga till kommunen då. Hon är ju uppenbarligen inte ens behörig då det inte är hemspråk - såvida hon inte tillhör något av undantagen. Kan ni inte säga upp platsen förrän nästa termin men ni inte kan hämta på andra tider så får hon väl ha ogiltig frånvara fram tills dess.
Svar på tråden Skolan låter henne inte sluta