• Anonym (Helena)

Normalt?

Har två barn, 8 och 12 år gamla. När vi är hos andra eller de är hos vänner och i skolan är allt lugnt, som små ljus. Men hemma blir det ofta kaos. Vi kan knappt vara hemma en dag på helgen utan att de bråkar med varandra. De är också väldigt högljudda(tror detta kommer från deras pappa som generellt tillhör en gapig släkt). Jag känner att jag får nästintill stressymtom av deras högljuddhet. Alltså även när de inte bråkar med varandra är det högljutt med sång och härmande av sånt man sett på nätet från den äldsta som i princip skrik-pratar. Jag tycker det är ett ocharmigt beteende och undrar hur jag får stopp på det. Ska väl inte behöva gå runt hemma med ångest för det aldrig är lugn och ro? 
    En nära släkting på min sida har intygat att de är väldigt skrikiga. Såhär var vi inte i min familj när vi växte upp iaf även om jag och mitt syskon bråkade och slogs ganska mycket. Inte massa skrik och högljuddhet konstant. Hjälp! 

• Svar på tråden Normalt?
  • Anonym (Emmi)

Att det är mer kaos hemma än hos andra är helt normalt. Det omvända hade varit udda, rentav oroväckande.

Hur var det i deras pappas familj, när han växte upp? Är dina barn mer högljudda än vad han och hans syskon var i den åldern?

• Anonym (Helena)
    Anonym (Emmi) skrev 2025-02-02 19:21:47 följande:

Att det är mer kaos hemma än hos andra är helt normalt. Det omvända hade varit udda, rentav oroväckande.

Hur var det i deras pappas familj, när han växte upp? Är dina barn mer högljudda än vad han och hans syskon var i den åldern?

Jag vet tyvärr inte. Det är mest en iakttagelse jag gjort i samband med familjeträffar att de är väldigt högljudda. Och då är jag själv inte känslig för det egentligen då jag låtit mest i familjen jag kommer ifrån. Däremot vet jag det var väldigt strängt där de växte upp och även att deras pappa är mycket mer sträng än mig. 
Svar på tråden Normalt?