• Anonym (TS)

Fel att kräva att hen ska vara barnvakt

Har ett syskon som är arbetslös och som har fått dålig ekonomi till följd av detta. 

För att rädda mitt syskon från att hamna hos kronofogden har jag gått med som medlåntagare till hens bostad och på detta så betalar jag större delen av boendet varje månad för att den inte har råd. 

Jag har varit hemma med sjukt barn nu i 2 veckor. Detta innebär en enorm stress då jag behöver jobba, ingen annan gör mitt jobb och sedan får jag ingen lön. Mitt barn är okej egentligen, ingen feber eller något smittsamt men är fortfarande för trött för att orka en hel dag på förskolan. 

Jag frågade därför om inte mitt syskon kunde ta mitt barn i torsdags. Jag skulle jobba hemifrån så den enda uppgiften hen skulle ha va att typ läs en bok för barnet, se en film med barnet eller bygg med lego. 

Jag hade kunnat fixa med all mat och toalettgrejer. 

Hen svarar då att hen inte kan för att den ska tvätta fönsterna. Människan är arbetslös, jag betalar för hens lån med amortering och ränta varje månad för att hen inte kan sälja bostad och köpa något mindre eller få en hyresrätt då hen är arbetslös? 

Jag tycker jag hjälper till. Min man menar att jag inte kan tänka såhär. Att jag inte kan kräva något sånt här i utbyte. Jag menar på att mitt syskon som behöver pengar kan dra sitt lilla strå till stacken för att jag ska kunna dra in pengar så åtminstone. 

Är jag elak som tänker såhär? 

• Svar på tråden Fel att kräva att hen ska vara barnvakt
  • ClumsySmurf
    Xenia skrev 2025-02-03 02:11:04 följande:
    Anonym (B) skrev 2025-02-02 21:24:48 följande:
    Nej, det har man faktiskt inte. Man är inte skyldig att ställa upp bara för att man fått hjälp med pengar, man kan inte "äga" en annan person på det sättet och hålla skulder över huvudet på varandra. Du som pratar om moral, det är inte särskilt snällt att komma dragandes med "ja men jag har ju faktiskt betalat ditt lån...". Om man hjälper någon så ska det vara utan underförstådda krav på motprestation!
    Man skulle inte behöva dragandes med moral. Får man så mycket hjälp tycker jag att man självmant skulle vilja vara tacksam och hjälpa. Det handlar inte om någon affärstransaktion, man gör det för att ställa upp för varandra för att man är en familj.

Jag fattar inte denna brist på lojalitet och tacksamhet.
    håller med om att man ska ställa upp för varandra, Kan inte passa barn en stund för att man ska tvätta fönsterna låter löjligt men har utan överenskommelse rätt att käva det när det passar och själv bestämmer vad den där gentjänsten ska vara?

• Hjelm

Du valde ju att ge ditt syskon den här hjälpen utan något krav på motprestation. Då kan du heller inte villkora lånet i efterhand.

Däremot tycker jag det låter svagt av ditt syskon att inte passa på att ställa upp. I den sitsen hade jag verkligen velat ge något tillbaka!

Men många människor är sådana. De tar allt vad de kan utan att vilja ge. Därför bör du nog väldigt snart sätta ett tak för din generösa gåva.

• Anonym (B)
    Hjelm skrev 2025-02-03 08:34:24 följande:

Du valde ju att ge ditt syskon den här hjälpen utan något krav på motprestation. Då kan du heller inte villkora lånet i efterhand.

Däremot tycker jag det låter svagt av ditt syskon att inte passa på att ställa upp. I den sitsen hade jag verkligen velat ge något tillbaka!

Men många människor är sådana. De tar allt vad de kan utan att vilja ge. Därför bör du nog väldigt snart sätta ett tak för din generösa gåva.

Håller med om det du skriver, men undrar vad du menar med tak. Ts har skrivit under lånet hos banken och kommer inte loss såvida ingen annan tar över det eller att lånet är avbetalt.
  • Egon den stora
    Anonym (TS) skrev 2025-02-02 23:10:22 följande:

Just nu kan personen inte få ett nytt banklån eller en hyresrätt då den saknar inkomst. 

Sedan har jag tvingats bli delägare för att inte mitt syskon ska bli hemlös. 

Jag kräver inte att hen ska vara barnvakt i tid och otid. Men när allt kört ihop sig med att jag inte kan arbeta och jag ber om hjälp. Det är inte kul att höra då att något ska tvätta sina fönstren som inte har några andra åtaganden. 

Sedan skulle ingen mäklare råda att sälja den där bostaden just nu? Så då går det inte. 

Bra att du också är delägare, då kan du tvinga fram en försäljning. 
    Skulle en mäklare tacka nej till jobb?  Varför då? 
    Och nej, du blev inte tvingad att lösa din otacksamma systers problem.  Du gjorde det frivilligt. 
  • Egon den stora
    Hjelm skrev 2025-02-03 08:34:24 följande:

Tak är lite sent att sätta nu.  Banken kör ju inte låta ts slippa betala lånet.  
    Däremot verkar det som att hon är delägare vilket förbättrar situationen. 
  • Anonym (TS)
    Egon den stora skrev 2025-02-03 12:03:57 följande:
    Bra att du också är delägare, då kan du tvinga fram en försäljning. 
    Skulle en mäklare tacka nej till jobb?  Varför då? 
    Och nej, du blev inte tvingad att lösa din otacksamma systers problem.  Du gjorde det frivilligt. 

Om du köper en bostad för 12 miljoner, du har några miljoner i kontantinsats, precis så mycket som behövs, sedan är marknaden trög. Då kommer du kanske idag istället sälja bostaden för 8 miljoner och då går du i förlust med ex antal miljoner. Marknaden förändras liksom. 

Så ja, något går att sälja men nu går ju jag in och får dessa skulder också? jag vill inte ha dessa skulder heller. Så jag tjänar ingenting på försäljning i dagsläget. 

• Anonym (TT)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-03 12:16:29 följande:

Om du köper en bostad för 12 miljoner, du har några miljoner i kontantinsats, precis så mycket som behövs, sedan är marknaden trög. Då kommer du kanske idag istället sälja bostaden för 8 miljoner och då går du i förlust med ex antal miljoner. Marknaden förändras liksom. 

Så ja, något går att sälja men nu går ju jag in och får dessa skulder också? jag vill inte ha dessa skulder heller. Så jag tjänar ingenting på försäljning i dagsläget. 

Skulle det löna sig att hyra ut hela eller delar av bostaden? 
  • Anonym (B)

Finns det något papper skrivet på att du ska få tillbaka några pengar?
  • MammaTillDansband

Om du och syskonet skulle sälja bostadsrätten idag, skulle det troliga priset täcka skulderna? Har du förutom lånet lagt in egen kontantinsats i köpet, så du förlorar pengar om bostadsrätten säljs?
  • Anonym (TS)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-03 13:04:25 följande:
    Om du och syskonet skulle sälja bostadsrätten idag, skulle det troliga priset täcka skulderna? Har du förutom lånet lagt in egen kontantinsats i köpet, så du förlorar pengar om bostadsrätten säljs?
    Nej, det börjar däremot ljusna på marknaden snart. 
  • Anonym (B)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-03 13:11:03 följande:
    Nej, det börjar däremot ljusna på marknaden snart. 
    Kommer du att ta till tvångsförsäljning då? Är ditt syskon medveten om planen?
  • Egon den stora

Det beror ju på hur avtalet mellan er ser ut. Antar att ni skrev att du skall få ut din del i första hand och systern tar resten, eller det som blir över?
  • Anonym (Stöd)

Ni kanske kan vända er till socialtjänsten? Ditt syskon borde ha rätt till försörjningsstöd om inte A-kassa eller annan ersättning täcker hela han/hennes utgifter. 

• Anonym (Libbsticka)
    Anonym (Stöd) skrev 2025-02-03 19:08:22 följande:

Ni kanske kan vända er till socialtjänsten? Ditt syskon borde ha rätt till försörjningsstöd om inte A-kassa eller annan ersättning täcker hela han/hennes utgifter. 

Knappast om man bor i en lgh värd många miljoner...
  • Anonym (TS)
    Anonym (Libbsticka) skrev 2025-02-03 20:21:22 följande:
    Knappast om man bor i en lgh värd många miljoner...
    Precis det täcker man inte upp. 
Svar på tråden Fel att kräva att hen ska vara barnvakt