• Anonym (Va Fan)

Rökning och graviditet

Hej hej!
    Jo det är så att min sambos bästa väninna är höggravid och ska väll föda inom nån vecka eller så. Grejen är bara att under hela graviditeten har hon rökt som en jävla skorsten. 1-2 paket om dagen. Detta tycker jag är helt absolut, min sambo däremot försvarar henne med att det spelar ingen roll. 
    Som tur är röker inte min tjej annars är jag rädd att även hon hade gjort det. Men då dom är bästa vänner och vi själva planerar att få barn tycker jag att hon ska undvika att vara med henne i alla fall när hon röker och jag får ett fett Nej. Vad är detta? Är allt en myt med att man inte ska röka eller har jag liksom precis upptäckt att min sambo är en jävla jubelidiot?
    Vad kan hända om man utsätter fostrets för detta?

• Svar på tråden Rökning och graviditet
  • Anonym (Bevisat)
    Rökning under graviditeten är förknippat med en rad allvarliga hälsorisker för både den gravida kvinnan och fostret. 

* Tillväxthämning och för tidig födsel: Rökning minskar syretillförseln till fostret, vilket kan leda till tillväxthämning och för tidig födsel. Barn som föds för tidigt har större risk för komplikationer som andningsproblem, infektioner och utvecklingsstörningar.
     * Missbildningar: Studier har visat att rökning under graviditeten ökar risken för vissa missbildningar hos fostret, såsom läpp- och gomspalt samt hjärtfel.
     * Placentaavlossning och missfall: Rökning ökar risken för komplikationer som placentaavlossning (när moderkakan lossnar från livmoderväggen) och missfall.
    Effekter på fostret efter födseln
     * Plötslig spädbarnsdöd (SIDS): Barn till rökande mammor har en betydligt högre risk att drabbas av plötslig spädbarnsdöd.
     * Luftvägsproblem: Rökning under graviditeten ökar risken för att barnet utvecklar astma och andra luftvägsproblem senare i livet.
     * Övervikt och diabetes: Forskning har visat att barn till rökande mammor har en ökad risk för övervikt och typ 2-diabetes.
     * Neuropsykologiska effekter: Vissa studier tyder på att rökning under graviditeten kan ha negativa effekter på barnets kognitiva utveckling och beteende.

Socialstyrelsen: "Prekonceptionell hälsa ? levnadsvanor före och under graviditet" (www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2022-12-8268-kunskapsunderlag.pdf

• Mkay

Vi har en i släkten som rökte hela graviditeten och sen fortsatte resten av sitt liv. Barnet föddes med gravt hjärtfel som läkarna sa var orsakat av rökningen, fick opereras flera gånger för det och hela barnets liv har påverkat negativt av hjärtfelet. Hur mamman kan leva med att ha orsakat detta förstår jag verkligen inte, sjukaste är ju att hon fortsatte röka sen med.. 

Passiv rökning är precis lika dåligt så ja din tjej är en idiot om hon umgås med rökare medans de röker när hon är gravid. Visa henne information om alla hälsorisker det innebär och informera henne, säg att det är viktigt för dig att hon lyssnar och tar till sig det som står. Hon kan ju bara gå iväg när de röker eller be de vänta med att röka tills hon gått varje gång. Gör hon inte det så bryr hon inte sig om ert barn.. 

• Anonym (Usch)
    Anonym (Va Fan) skrev 2025-02-01 23:04:32 följande:
    Rökning och graviditet

Hej hej!
    Jo det är så att min sambos bästa väninna är höggravid och ska väll föda inom nån vecka eller så. Grejen är bara att under hela graviditeten har hon rökt som en jävla skorsten. 1-2 paket om dagen. Detta tycker jag är helt absolut, min sambo däremot försvarar henne med att det spelar ingen roll. 
    Som tur är röker inte min tjej annars är jag rädd att även hon hade gjort det. Men då dom är bästa vänner och vi själva planerar att få barn tycker jag att hon ska undvika att vara med henne i alla fall när hon röker och jag får ett fett Nej. Vad är detta? Är allt en myt med att man inte ska röka eller har jag liksom precis upptäckt att min sambo är en jävla jubelidiot?
    Vad kan hända om man utsätter fostrets för detta?

Oavsett vad man tycker om rökning i övrigt, lr om man själv röker annars, så är det ju självklart att man inte utsätter sitt barn för vare sig aktiv lr passiv rökning. Antingen är din sambo verkligen extremt korkad eller också är hon bara allmänt vidrig om hon verkligen tycker att det inte spelar någon roll ... och hennes kompis ska vi ju inte tala om! Sen är det ju inte egentligen ett konkret problem för er del förrän din sambo blir gravid, men hennes inställning nu visar ju på en sjuk syn som kommer att ställa till problem den dag hon blir gravid. Alltså usch.
  • Anonym (Rebel)

Det är så överdrivet med vad man får och inte får göra vid graviditet, jag tog både speed och nån bantningstablett när jag var gravid och barnet tog ingen skada av det 

• Anonym (rökavvänjaren)
    Anonym (Rebel) skrev 2025-02-02 13:10:40 följande:

Det är så överdrivet med vad man får och inte får göra vid graviditet, jag tog både speed och nån bantningstablett när jag var gravid och barnet tog ingen skada av det 

Vet du vilken begåvningsnivå eller impulskontroll barnet hade haft om du inte hade använt den där skiten?

Nej, det vet du inte.

Att röka som gravid är att konditionera sitt barns hjärna till ökad risk för beroendeproblematik och tidig demens.

Nervgifter som nikotin ger påverkan på intellekt och belöningssystem och det är det som är den kanske viktigaste skadan, även om de flesta rökare är för dumma för att fatta det.

"Djupt inne i hjärnan sitter en nervcellsgrupp som kallas striatum.
    Striatum kopplas samman med motoriska sjukdomar som Parkinsons sjukdom och Huntingtons sjukdom, men även andra diagnoser som ADHDSchizofreniTourettes syndrom och OCD.
    Belöningssystemet verkar starkt här och hjärnregionen är viktig när
    man ska lära sig saker, som till exempel att cykla, men också när
    man skapar sig nya vanor som att röka cigaretter.

Louise Adermark och hennes forskargrupp vid Göteborgs universitet
    vill förstå hur nikotinberoende påverkar hjärnan och hur man
    skulle kunna undvika att falla tillbaka i ett nikotinmissbruk när man väl
    lyckats sluta röka. Forskarna använde sig av försöksdjur som fick
    nikotin och som de sedan följde upp under ett års tid för att sevad
    som hände i hjärnan vid första exponeringstillfället, efter
    upprepad användning och när försöksdjuren helt slutat få nikotin.

Resultaten visade att nikotinet i cigaretten först frisätter
    belöningssubstansen dopamin i den ena delen av striatum vilket
    ger rökaren en behaglig känsla. Men upprepat intag leder till
    progressiva förändringar i andra delar av striatum, och till slut
    hamnar ?drogminnet? i den del av hjärnan som förknippas med
    vanebildning. Beteendet etableras, man blir beroende.
    De här rubbningarna ledde också till varaktiga förändringar i
    djurens beteende, de blev till exempel mer risktagande,
    vilket skulle kunna innebära en ökad risk inte bara för återfall,
    utan även för att fastna i andra beroenden."

www.hjarnfonden.se/2016/06/en-gang-rokare-alltid-rokare/

• Anonym (C)

Såg häromdagen två föräldrar som stod på varsin sida av barnvagnen och bägge rökte rakt över barnet. Jag gick en omväg runt dem för att slippa lukten. Barnet lär vara van.. Hemskt.

Svar på tråden Rökning och graviditet