• Anonym (R)

Individuell vattendebitering

Ska hyra en lgh där varmvatten ej ingår. Aldrig gjort det innan. Ska bo själv. 

De har sagt att de lägger en grund debitering på 75kr, och om man använder mer än detta så blir det dyrare. 

Hur mkt tror ni man kan använda för 75kr? Har de räknat typ 3 min dusch? låter billigt om jag jämför vad jag googlat kring priser. Vad tror ni?

• Svar på tråden Individuell vattendebitering
  • Anonym (R)

Alltså 75kr/mån

• Anonym (Mulle)
    Vad kostar varmvatten? 2024 kostar en kubikmeter varmvatten 89,05 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (20 kubikmeter/år) innebär en kostnad på ca 150 kronor/månad. En kilowattimme el kostar 1,94 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (1500 kWh/år) innebär en kostnad på ca 250 kr/månad.
  • Maggena

Jag betalar runt 75 kr i månaden för varmvatten. Den första månaden tänkte jag att jag gör som vanligt och ser var jag hamnar och låg runt detta. Så springer inte runt och snålar

• Anonym (R)
    Maggena skrev 2025-02-03 00:19:50 följande:

Jag betalar runt 75 kr i månaden för varmvatten. Den första månaden tänkte jag att jag gör som vanligt och ser var jag hamnar och låg runt detta. Så springer inte runt och snålar

Låter bra! 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Mulle) skrev 2025-02-02 12:30:12 följande:
    Vad kostar varmvatten? 2024 kostar en kubikmeter varmvatten 89,05 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (20 kubikmeter/år) innebär en kostnad på ca 150 kronor/månad. En kilowattimme el kostar 1,94 kronor, vilket för en etta med normalförbrukning (1500 kWh/år) innebär en kostnad på ca 250 kr/månad.
    Varifrån kommer den här informationen? Var kostar en kubikmeter (1 000 liter) varmvatten 89,05 kronor? Vilken temperatur håller varmvattnet och hur värms det upp för att få denna låga kostnad?
    I vilket elområde kostar elen i genomsnitt 1,94 kronor per kWh? TS har inte skrivit vilket elområde hen bor i. 
  • Anonym (Mulle)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-03 12:31:41 följande:
    Varifrån kommer den här informationen? Var kostar en kubikmeter (1 000 liter) varmvatten 89,05 kronor? Vilken temperatur håller varmvattnet och hur värms det upp för att få denna låga kostnad?
    I vilket elområde kostar elen i genomsnitt 1,94 kronor per kWh? TS har inte skrivit vilket elområde hen bor i. 
    Googlade för att jämföra med vår kostnad för varmvatten och den stämmer men blir höjning iår med nästan 10 kr. Antar att den värms via fjärrvärme. Temperaturen ska ligga över 65 grader för att undvika legionellabakterier.Vi bor i elområde 3 men betalar 100.088 öre/kWh enligt avtal i augusti 2024.
Svar på tråden Individuell vattendebitering