• Anonym (Karin)

Varför hoppar folk på trådstartare?

Varför är det en växande trend här inne att man ska hoppa på den som är trådstartare. 

Om TS svarar på frågor kan en annan person hoppa på personen och ta en mening från ett sammanhang. 

Vi säger att TS undrar var man får tag på sommarkläder på vintern, det är få ställen som säljer kortärmade bodys och liknande på vintern säger vi. 

Någon frågar vad hade barnet på sig i somras? 

TS svarar att barnet har vanliga shorts och kortärmad body och sedan någon söt kofta om det blir svalare. 

Då kan det komma kommentarer om hur TS kan vara en så dålig förälder som i januari gå runt i kortärmat och shorts! Skandal. 

Som att barnet skulle ha detta i nutid. 

Varför gör folk såhär? 

• Svar på tråden Varför hoppar folk på trådstartare?
  • Anonym (K)
    Anonym (Karin) skrev 2025-01-30 11:04:07 följande:
    Ja i Sverige. 
    Och svarar man då som i ditt exempel, så blir det problem. Vissa trådstartare svara knappt på frågor eller väldigt knapphändigt. Då blir det problem.
  • Anonym (Irri Irene)
    Anonym (K) skrev 2025-01-30 11:13:40 följande:
    Och svarar man då som i ditt exempel, så blir det problem. Vissa trådstartare svara knappt på frågor eller väldigt knapphändigt. Då blir det problem.
    Precis detta! Verkar vara en trend på FL just nu. Fruktansvärt irriterande.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (K) skrev 2025-01-30 11:13:40 följande:
    Jag skulle nog säga att många trådskapare svarar men typ att som nu skulle det bli en diskussion om utlandsresan. Att ska barnet verkligen ha en body? Ska du verkligen köpa nya kläder, fråga en granne. Varför använder du inte kläderna som du hade i somras, hur tänker du kring att resa utomlands med ett så litet barn. Då ska TS enbart försvara sig. Och allt TS svarar på ska idiotförklaras. Hur kan hon åka till ett land där det kan finnas vissa sjukdomar. Eller ska dom verkligen flyga, hur ofta gör dom det, barnen har ändå ingen nytta av resan. 

Det handlar inte om att ge TS råd utan allt handlar om att sänka. 
  • Anonym (J)

För de har väl problem själva och tar ut det på andra 

• Jeanette001

Vad man ser som att "hoppa på trådstartaren" kan ju verkligen variera på individnivå. En del är känsliga för kritik och kan se det som "påhopp", liksom en del ser nedtumningar av inlägg som "påhopp". Sedan finns väl en och annan som gillar att sabba diskussioner genom att flytta fokus eller komma med personliga påhopp, men dem kan man ju bara igga.

• Anonym (Karin)
    Jeanette001 skrev 2025-01-30 11:39:58 följande:

Vad man ser som att "hoppa på trådstartaren" kan ju verkligen variera på individnivå. En del är känsliga för kritik och kan se det som "påhopp", liksom en del ser nedtumningar av inlägg som "påhopp". Sedan finns väl en och annan som gillar att sabba diskussioner genom att flytta fokus eller komma med personliga påhopp, men dem kan man ju bara igga.

Inte så enkelt när folk går emot och ska kräva svar på frågor som inte har med trådstarten att göra. Att man medvetet misstolkar alla svar man får och tråden slutar att handla om frågan. 
  • Hjelm

Det är verkligen fascinerande hur ofta det händer! Folk vrider och vänder på trådar till något helt annat än vad det är. Det är nästan mer regel än undantag.

Jag gissar att det är en kombination av dålig läsförståelse och att Familjeliv är fullt av människor som bara är väldigt grälsjuka. Som VILL starta konflikter, och gärna framställa andra i dålig dager för att själva känna sig lite bättre. Tragiskt!

Läste ett typexempel för någon dag sedan. TS skrev att hon kommit till insikten att hon inte längre ville jobba med det hon gör men inte visste vad hon skulle göra i stället. Att det var så svårt att komma på något som passar henne och som det också finns goda jobbutsikter för. Hon bad om tips men tråden bestod mest av spydiga kommentarer om att hon inte kan gå hemma med bidrag och bli försörjd av samhället etc.... INGENSTANS i trådstarten stod det att hon levde på bidrag eller hade för avsikt att göra det. Tvärtom ju! Hon hade ett jobb och ville ha ett annat jobb...

• Anonym (Karin)
    Hjelm skrev 2025-01-30 11:57:32 följande:

Det är verkligen fascinerande hur ofta det händer! Folk vrider och vänder på trådar till något helt annat än vad det är. Det är nästan mer regel än undantag.

Jag gissar att det är en kombination av dålig läsförståelse och att Familjeliv är fullt av människor som bara är väldigt grälsjuka. Som VILL starta konflikter, och gärna framställa andra i dålig dager för att själva känna sig lite bättre. Tragiskt!

Läste ett typexempel för någon dag sedan. TS skrev att hon kommit till insikten att hon inte längre ville jobba med det hon gör men inte visste vad hon skulle göra i stället. Att det var så svårt att komma på något som passar henne och som det också finns goda jobbutsikter för. Hon bad om tips men tråden bestod mest av spydiga kommentarer om att hon inte kan gå hemma med bidrag och bli försörjd av samhället etc.... INGENSTANS i trådstarten stod det att hon levde på bidrag eller hade för avsikt att göra det. Tvärtom ju! Hon hade ett jobb och ville ha ett annat jobb...

Precis sånt här jag menar, ju mer TS försöker försvara sig kommer det fler och fler frågor där man säger att TS är motsägelsefull, typ om hen skulle svara att hen jobbat i butik tidigare och det passade verkligen inte den personen. Då blir all diskussion om varför vill hen inte jobba i butik, ska hen annars gå arbetslös. Som att butik skulle vara det enda man kan jobba med om man vill sluta som socionom typ. 

Jag tycker att dessa trådar är sorgliga. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Fru Freja)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-30 00:04:32 följande:

Dålig läsförståelse i kombination med konfliktglädje, är min gissning.

Konfliktglädje var ett ord jag aldrig stött på tidigare. Jag gillar det!

För närvarande är jag på väg att tillfriskna från en influensa och sitter hemma och har tråkigt. Jag måste erkänna att konfliktglädjen infann sig när jag hittade en uppenbar trolltråd med en aktiv trådstartare som jag kunde käbbla med.

När troll dyker upp i trådar startade av andra brukar jag lägga band på mig och ignorera och anmäla. Det är så himla trist när en tråd förstörs av onödiga påhopp och sidospår.
  • Kvittning

Jag har tänkt på samma sak. Men måste också säga att trådstartaren har ett stort ansvar för vilken riktning tråden tar. 

Är så många gånger som jag gått in i en tråd och försöker skriva något hjälpsamt som svar på ts fråga men ts väljer att helt ignorera det övriga 5 personer som försökt att hjälpa utan istället svara på 40 inlägg med två personer som skrivit negativt.

Och plötsligt så består tråden av 80 inlägg tjafs av 3 personer (40 från ts och 40 från de som startat tjafset) och 5 konstruktiva inlägg från folk som försöker hjälpa. 

Hade ts ignorerat de som tjafsat och istället svarat de som lägger tid på att försöka hjälpa till hade tråden bestått av 2 tjafsinlägg och minst 10 konstruktiva inlägg (som troligen skulle fortsätta växa i takt med att vettiga inlägg får svar så väljer ju de att fortsätta svara igen). 

Så ja, instämmer helt i det du skriver om att det är en massa påhopp på ts. Men vill tillägga att ts faktiskt måste ta ett ansvar i att inte ignorera de som försöker hjälpa till om hon vill att tråden ska ta en positiv riktning. 

Svar på tråden Varför hoppar folk på trådstartare?