välbärgad man i mina bästa år skrev 2025-01-30 01:23:02 följande:
Med funktionnedsättning antar jag att du syftar på handikappade. Eller? Har aldrig hört uttrycket tidigare. Men vad är --- npf????????
Alla dessa förkortningar och halvflummiga ord gör mig förvirrad!!??? Handikappad kan man naturligtvis inte rå för att man är. Oavsett om det är medfött ex problem med en arm eller ben. Eller man får en arbetsplatsolycka, trafikolycka eller liknande.
En funktionsnedsättning är bara ett handikapp när det krockar med "samhället", men visst, vill du vara gammaldags, så är funktionsnedsättning och handikapp samma sak. Ibland säger folk även funktionshinder och funktionsvariation, vilket i sin tur är närliggande men lite annorlunda än både funktionsnedsättning och handikapp och varandra. Annars har vi nästan totalt övergett begreppet handikapp (vilket ibland är en dålig sak, ofta en bra sak).
NPF är en förkortning för
Neuro
Psykriatiska
Funktionsnedsättningar.
Det känns bara flummigt för dig för att du inte satt dig in i det. Vilket är ok, alla kan inte ha tid att lära sig allt hela tiden. Kanske ska tänka två gånger innan du viftar med okunskapen irl, dock.