• BabyMando

Livrädd för att bli smittad av magsjuka!?

Jag kom in på AMF för möte, det var en som öppnade dörren åt mig så tog aldrig i några handtag, satte mig direkt i väntrummet, dörren in till ett av grupprummen var öppen så jag överhörde en kille som sa att han var dålig i magen och kände sig yr. Precis när han reste sig och skulle gå började han hulka två gånger, men kräktes inte. 5min efter han gått gick vi in i samma rum han hade varit i för att ha möte, och jag satte mig på andra sidan bordet från där han satt, tog inte i nåt förutom när jag drog ut stolen och skulle skriva mina uppgifter på en lapp, så la jag ju handen mot bordet men bara på den sidan jag satt, sen när vi va klara öppnade nån dörren ut åt oss så tog inte i handtaget då heller.

Enda jag kan tänka på är ju att man behövde portkod o sen väl inne ringa på ringklockan, så det är ju ifall jag blivit smittad av att trycka på samma knappar som honom?

Jag tvättade händerna när jag kom hem, tog handsprit, tog alcowipes o torkade händerna och handtagen på ytterdörren som jag tagit i, tirkade även mobilen med alcowipes. Sen tvättade jag händerna igen, tog handsprit och torkade mig med alcowipes återigen.

Tror ni jag kan ha blivit smittad av att vara i samma rum som denhär killen? Att det kanske spred sig vinterkräksjuka i luften när han hulkade? Jag har grov emetofobi och är livrädd tyvärr, det har gått 12h nu och jag känner inte av något än. Alla jag rådfrågat hemma säger att risken är så liten och att dom är 99% säkra att jag inte blivit sjuk. Vad tror ni?

• Svar på tråden Livrädd för att bli smittad av magsjuka!?
  • Anonym (Ssk)

Bra att du är försiktig, men risken är liten att du blev smittad. Det är inte ens säkert att han hade vinterkräksjukan.

Men dålig stil att riskera att smitta er när han redan visste att han mådde dåligt. Vad var det som var så viktigt att det inte kunde vänta tills illamåendet gett med sig, liksom?

Jag blev själv rejält irriterad när jag gick på middag på restaurang med min man och några män som ville dricka kom in. En av dem sa att han inte ville ha något för han kände sig illamående. Vad gör du då på restaurang, ville jag skrika.

• BabyMando

Ja jag kände samma, och av vad jag kunde tyda av detas samtal så var han egentligen bara där för att diskutera om han skulle vara hemma från jobbet eller inte, vilket jag känner att man kanske kunde gjort på telefon just när han hade sådana symptom. Ibland undrar man hur folk tänker

• Anonym (S)

Ts, du behöver terapi för din bacillskräck.

• Anonym (J)

Jag tror att det är väldigt dåligt för din fobi att du söker betryggande svar på det här sättet. Jag vet hur j-a jobbigt det är, men ditt problem är inte den illamående mannen utan ditt problem är att du har en fobi. Det är den du behöver jobba med. Tyvärr gör du den lite värre genom att du ställer den här typen av frågor. 

Jag vet att du inte vill ha det här svaret (jag har en närstående med kräkfobi), men just nu jobbar du emot dig själv. Det du behöver göra är att se risken i vitögat och hantera de känslor som kommer då. 

Nu vet jag inte om du redan går i terapi eller inte, men det finns nätbaserad kbt som ger goda resultat för många. 

Jag låter hård, men jag känner verkligen med dig! Har som sagt en fobiker på nära håll och vet hur tufft det kan vara att kämpa med. Vill skicka all pepp och stöd! 

• Teresse7

Vinterkräksjukan smittar via luft. Den är sk luftburen. 
    Den smittar väldigt lätt p.g.a det men det krävs nog lite mer än att ha varit i samma rum några minuter. 

Du får vänta och se. Kan ta ett par dygn innan. Men jag skulle inte gissa att du blivit smittad. 

• Anonym (Suck)

Tänk om folk kunde ta reda på fakta innan de svarar. Vinterkräksjuka är INTE luftburen. Endast om någon faktiskt kräks, så kan viruspartiklar finnas i luften inom en radie av några meter. Annars är det ett virus som smittar genom att man tar på ytor där det finns, som tex dörhandtag.

Ts jag har själv emetofobi men jag låter den inte längre styra min vardag och jag jobbar heltid och rör mig bland folk varenda dag. Och jag är ärlig när jag säger att jag tror verkligen inte att du blivit smittad.

• Anonym (Hälsosamt)

Bättre och ha vinterkräksjukan än att ha fobi för magsjuka. Den första går snabbt över....medan den andra diagnosen får man jobba med om man ska bli frisk.

• Teresse7
    Anonym (Suck) skrev 2025-01-31 08:15:06 följande:

Tänk om folk kunde ta reda på fakta innan de svarar. Vinterkräksjuka är INTE luftburen. Endast om någon faktiskt kräks, så kan viruspartiklar finnas i luften inom en radie av några meter. Annars är det ett virus som smittar genom att man tar på ytor där det finns, som tex dörhandtag.

Ts jag har själv emetofobi men jag låter den inte längre styra min vardag och jag jobbar heltid och rör mig bland folk varenda dag. Och jag är ärlig när jag säger att jag tror verkligen inte att du blivit smittad.

Jo vinterkräksjuka är luftburen, ts har suttit i samma rum som någon som spytt. Därav kan TS ha fått smittan av detta om TS satt nära i teorin. Sen är det helt sant att smittan sprids mer genom att ta i samma handtag osv.

Så jo vinterkräksjukan är luftburen. 

• Anonym (Ssk)
    Teresse7 skrev 2025-02-03 07:42:46 följande:
    Jo vinterkräksjuka är luftburen, ts har suttit i samma rum som någon som spytt. Därav kan TS ha fått smittan av detta om TS satt nära i teorin. Sen är det helt sant att smittan sprids mer genom att ta i samma handtag osv.

Ja vinterkräksjukan smittar genom droppsmitta om någon har spytt, men nu står det ju inte i ts att någon har spytt. 
  • Teresse7
    Anonym (Ssk) skrev 2025-02-03 10:35:04 följande:
    Ja vinterkräksjukan smittar genom droppsmitta om någon har spytt, men nu står det ju inte i ts att någon har spytt. 
    Nej det står inte, jag skrev teoretiskt att man kan bli smittad av att vara i samma rum som någon som spytt inom att du påstod att smittan inte är luftburen. 
  • Anonym (Suck)
    Teresse7 skrev 2025-02-03 07:42:46 följande:

Är du läskunnig? Jag skrev:
    Endast om någon faktiskt kräks, så kan viruspartiklar finnas i luften inom en radie av några meter. Annars är det ett virus som smittar genom att man tar på ytor där det finns, som tex dörhandtag.

Min info kommer från smittskyddsinstitutet. Visa gärna din källa!
Svar på tråden Livrädd för att bli smittad av magsjuka!?