• Anonym (Bo)

Kan man stå som hyresgäst på två lägenheter?

Ja, som rubriken lyder: kan man hyra två olika lägenheter av en och samma hyresvärd? Jag fattar att man inte kan vara folkbokförd på mer än en adress, men kan man ändå hyra två lägenheter? Lite konstig fråga kanske, men jag bor redan i en lägenhet hos hyresvärden i fråga, men har behov av att hyra en till. Jag inser att det smartaste är att fråga hyresvärden direkt, men innan jag gör det vill jag gärna ha lite koll på om det öht är möjligt/tillåtet.

• Svar på tråden Kan man stå som hyresgäst på två lägenheter?
  • Anonym (Zara)

Försök att hitta info på deras hemsida eller liknande. Förmodligen är det inte okej eftersom det lär finnas andra som har större behov av ett boende än att du ska tillåtas ha två.

• Anonym (Sunny)
    Är det möjligt att ha två hyreskontrakt? Utgångspunkten är att det, åtminstone i teorin, är lagligt att ha flera hyreskontrakt samtidigt. Om det dock uppdagas att en hyresgäst inte använder hyresrätten i enlighet med det avsedda ändamålet kan hyresvärden i vissa fall säga upp avtalet.
  • Anonym (?)

Det lär du inte få göra.
    Såvida det inte är en privat hyresvärd som skiter i vems behov som är störst.

Hos de större bolagen får man bara stå på en lägenhet, anledningen är ju att man ska bo i den.
    Det finns så många som är i behov av en bostad så att låta en person ha två vore, om inte annat, moraliskt förkastligt.

Vad ska du med en lägenhet till till?

• Anonym (Kim)

Du får hyra så många lägenheter du vill. Oftast vill ju hyresvärdarna att man är folkbokförd. Tänker du hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens godkännande och rimlig anledning till varför du inte bor där själv. Hur du åt någon annan så är det du som är fullt ut ansvarig för allt som sker i bostaden även om du inte bor där själv. Du var ju på det klara att du bara kan vara folkbokförd på ETT ställe. Sedan kan vistelseort vara annan. Det har Skatteverket koll på med dubbel bosättning pga inkomst av tjänst och bl a bl a. Avråder starkt ifrån att hyra åt annan. 

• Anonym (Malin)

Jag tror inte att de kommer att tycka att det är ok. (om du inte har en väldigt bra anledning, som jag också är nyfiken på!)
    Jag tror att det är ok att ha två hyresrätter om det tex är så att man bor i en lägenhet i Sthlm, och ska plugga två år i Jönköping, och veckopendla dit, så att man då behöver hyra en i Jönköping också.

• Anonym (Frida)

Det är olika regler för olika hyresvärdar.

När jag pluggade på distans hade jag en hyresrätt i hemstaden och ett studentrum i staden där utbildningen höll till. Det var inga problem att ha två hyreskontrakt eftersom jag var i behov av att pendla och ha någonstans att sova ett x antal nätter i månaden under ett år.

Du får höra med din hyresvärd vad reglerna är.

• Anonym (M)

Det är inte olagligt, så om hyresvärden godkänner det så går det bra.

Men det kan eventuellt bli strul om du inte ska använda extralägenheten som bostad utan till exempel driva företag där.

• Anonym (Bo)

Tack så mycket för alla svar! Anledningen till att jag vill hyra två lägenheter är att jag i mitt jobb vistas mycket i en stad som ligger nästan tre timmars färd bort. Visst, det går, men det hade varit lättare om jag hade haft en bostad där också. Nåväl, det verkar ju som att det iaf inte är en totalt knäpp fråga, så jag kollar m hyresvärden! Tack igen!

• Jemp
    Anonym (Bo) skrev 2025-01-31 12:45:30 följande:

Tack så mycket för alla svar! Anledningen till att jag vill hyra två lägenheter är att jag i mitt jobb vistas mycket i en stad som ligger nästan tre timmars färd bort. Visst, det går, men det hade varit lättare om jag hade haft en bostad där också. Nåväl, det verkar ju som att det iaf inte är en totalt knäpp fråga, så jag kollar m hyresvärden! Tack igen!

Att det är i en annan stad är ju en helt avgörande faktor som är viktig att få med i frågan till hyresvärden.
  • Anonym (hej)

Du kan bli uppsagd från din lägenhet för att du inte har behov av den, det kan vara både för att du äger ett annat boende eller hyr ett annat boende. Om hyresvärden kan bevisa att du inte bor  permanent i din lägenhet kommer den i Hyresnämnden få rätt att säga upp dig p g a ringa användning. Däremot kan man få rätt att ha två lägenheter där den ena är en permanentbostad och den andra en komplementbostad (typ övernattningslägenhet) i vissa fall. Det nämnden tittar på då är hur ofta den andra bostaden används och pendlingsavståndet. Så allt beror på din hyresvärd och vad de säger.

• Tremere

Ja, det är tillåtet att stå på fler än ett hyresavtal för privatbostad i Sverige. Det finns dock vissa saker att tänka på:

Hyresvärdens godkännande ? Hyresvärden måste godkänna att du står på avtalet. Vissa hyresvärdar kan ha restriktioner kring detta, särskilt om de misstänker att du inte själv avser att bo i lägenheten.

Folkbokföring ? Du ska vara folkbokförd där du faktiskt bor mest. Att vara folkbokförd på fel adress kan vara olagligt och leda till böter.

Ekonomi och kreditvärdighet ? Om du står på flera hyreskontrakt kan det påverka din ekonomi och din kreditvärdighet, särskilt om du behöver bevisa att du har råd med flera hyror.

Otillåten andrahandsuthyrning ? Om du inte själv bor i en av bostäderna och hyr ut den i andra hand utan hyresvärdens tillstånd kan det leda till att du förlorar hyreskontraktet.

Bostadsbidrag och andra förmåner ? Om du får bostadsbidrag eller andra ekonomiska stöd kan det påverkas av att du har flera hyreskontrakt.

Sammanfattningsvis är det i sig inte förbjudet att stå på flera hyreskontrakt, men du bör vara medveten om de juridiska och ekonomiska konsekvenserna.

Det är ju många som t ex veckopendlar till en annan ort och har övernattningslägenhet. Inget konstigt med det.

• Anonym (Ja)

Jag har en kompis som bodde i en 1:a och sen även fick hyra grannlägenheten (också en 1:a) för att hon behövde mer utrymme när hon blev sambo. Med en privatvärd kan väl allt vara möjligt  

Svar på tråden Kan man stå som hyresgäst på två lägenheter?