• Anonym (Sandra)

Står era barn i bostadskö?

Undrar om era barn står i bostadskö redan, med tanke på bostadssituationen i Sverige, och hur framtiden förmodligen kommer att se ut gällande det.

de flesta tillåter ju inte köande förens 18års ålder, men vissa andra gör ju det som tex SKB i Sthlm

• Svar på tråden Står era barn i bostadskö?
  • Anonym (Mamma)

Nej, aldrig gjort. Sonen köpte lägenhet, dottern har bott i Växjö i många år nu, och har aldrig haft svårt att få en hyreslägenhet. Varken på campus eller efter studierna. 

• PH76

I Stockholm så är det 18 års gräns, kommer att säga till dem att ställa sig i kö på 18årsdgen. Vi föräldrar står i kö sedan väldigt många år och planerar att byta huset mot en innerstadslägenhet när de små telingarna flyttar hemifrån.

• Jemp

De står i skb. Ska kolla HSB!

Stockholms bostadskö har statistik på vilka kötider som fått lägenhet i olika områden.

• Anonym (Mami)

Jag har ställt mitt barn i alla köer som går att stå i från 16 års ålder och framåt, utom de som är förenade med att man måste binda upp sparkapital (typ HSB eller SKB där man måste komma upp i 30k).
    Hen står alltså i kommunala bolag, främst runt Stockholm men också på lite andra ställen. 

• Anonym (För unga)

De är ör unga för Bostad Stockholm och den kommunala kön. Men jag kommer att ställa dem i båda (vårt kommunala bolag har egen kö) vid respektive ålder. För att få ungdomslägenhet via Bostad Stockholm gäller det att vara lite smart och söka för sin nuvarande ålder strax innan man fyller år tex. 

Vad gäller hur lätt/svårt det är att få lägenhet beror ju lite på din ekonomiska förmåga. Har du råd att betala 15-20 tusen i månaden för en nyproduktion i en ytterförort har du inga som helst problem med att hitta en hyresrätt på hyfsat kort tid. Men då ska du ha en bruttolön (eller hushållet om man är två vuxna) på 3-4 gånger hyran också, och inga barn. 

Jag separerade för ca ett år sedan, barn och arbetslös. I mars flyttar jag till ett förstahandskontrakt. Har numera jobb sen i sensomras, behövde ha minst tre lönespecifikationer att visa upp. Jag har stått i vår kommunala kö sedan 2006 och jag var nr 4 på denna lägenhet, i ett område där barnen enkelt kan ta sig till skolan, där det är lugnt och har bra kommunikationer samt en rimlig hyra. Har stått ungefär lika länge i Bostad Stockholm och där är det möjligtvis närförort men knappt det som jag har god chans på utan vi pratar Farsta, Skarpnäcks eller Hässelby. 

• Anonym (P)

Nej, vi har valt att inte ställa barnen i bostadskö nu. Vi sparar pengar åt dem istället, så att vi kan hjälpa till med en grund för att köpa en bostad. 

• Anonym (H)

När jag var yngre och började gymnasiet (16 år) så var jag för ung för att stå i bostadskö, så det var min mamma som fick ställa sig istället och stå för kontraktet på lägenheten. Det fungerade alldeles utmärkt. Vet dock inte hur det fungerar idag..

• Anonym (S)

Dotter blev precis 18 så vi borde ställa henne i kö. Bor i Stockholm så att kunna flytta inom några år kommer inte att hända. Förhoppningsvis kan vi hjälpa henne till en BR istället när den dagen kommer.

• Anonym (Stockholmsbo)
    Anonym (nej) skrev 2025-01-28 23:13:35 följande:

Nej, det är som sagt åldersgräns på bostadskön i Stockholm, så det gör de inte. SKB är väl undantaget som tillåter barn i kön.

Sen måste jag säga att jag tänkte på det där här om dagen, med kötid osv. JAg ifrågasätter lite sanningen i hur länge man behöver stå i en kö för att få en bostad. Många står ju passivt i köerna, både den stora allmänna och i diverse privata företags interna. Men när de väl sedan aktivt söker en bostad tar det inte så lång tid. Så om ingen ställde sig i kön förrän man väl aktivt började söka så tror jag att siffrorna skulle se helt annorlunda ut. 

Hur lång tid tar det för de som INTE stått i kön förrän de till exempel vill flytta hemifrån, eller separera? Det skulle jag vilja ha statistik på.

I Stockholms stads bostadskö finns det statistik per område. För att få en lägenhet i centrala Stockholm måste man ha stått i 25+ år det är ingen överdrift eller påhitt. Jag har stått 16 år (passivt) och får inte ens en lägenhet i Solna för det. 

Men tar man vad som helst räcker 5 år. Men då sitter man i en nybyggd etta för 9500 i månaden i Salem också. 

• Anonym (För unga)
    Anonym (S) skrev 2025-01-29 09:23:07 följande:

Dotter blev precis 18 så vi borde ställa henne i kö. Bor i Stockholm så att kunna flytta inom några år kommer inte att hända. Förhoppningsvis kan vi hjälpa henne till en BR istället när den dagen kommer.

Ungdomslägenhet kan hon ju ha chans på om hon söker vid rätt tidpunkt (precis innan sin födelsedag) varje år. Ungdomslägenheterna riktar ju sig till olika åldrar också och upp till 25. 
  • Anonym (S)
    Ungdomslägenhet kan hon ju ha chans på om hon söker vid rätt tidpunkt (precis innan sin födelsedag) varje år. Ungdomslägenheterna riktar ju sig till olika åldrar också och upp till 25. 

Ja, det är sant. En bekants dotter fick en sån nyligen. Hoppas ändå på att hon kan köpa en BR när tiden är kommen. Vi bor i HR och jag är dödligt less på det.
  • Anonym (Mamman)

En viktig fråga faktiskt.
    Jag står på kö i Uppsala bostadsförmedlingen i flera år men vet ej om barnet kan få det istället eller jag måste flytta kanske.

Hur är det?

• Anonym (dibz)
    Anonym (Sandra) skrev 2025-01-28 23:26:55 följande:

mitt eget barn står i Skb, så därför var jag nyfiken om hur andra gör. Tror HSB också tillåter under 18 år. 

Finns en som heter Dibz som man får stå i innan 18 års ålder.
  • Anonym (Stockholmsbo)
    Anonym (Mamman) skrev 2025-01-29 11:26:31 följande:

En viktig fråga faktiskt.
    Jag står på kö i Uppsala bostadsförmedlingen i flera år men vet ej om barnet kan få det istället eller jag måste flytta kanske.

Hur är det?

Barnet kan inte ta över din kötid. 
Svar på tråden Står era barn i bostadskö?