Anonym (nej) skrev 2025-01-28 23:13:35 följande:
Nej, det är som sagt åldersgräns på bostadskön i Stockholm, så det gör de inte. SKB är väl undantaget som tillåter barn i kön.
Sen måste jag säga att jag tänkte på det där här om dagen, med kötid osv. JAg ifrågasätter lite sanningen i hur länge man behöver stå i en kö för att få en bostad. Många står ju passivt i köerna, både den stora allmänna och i diverse privata företags interna. Men när de väl sedan aktivt söker en bostad tar det inte så lång tid. Så om ingen ställde sig i kön förrän man väl aktivt började söka så tror jag att siffrorna skulle se helt annorlunda ut.
Hur lång tid tar det för de som INTE stått i kön förrän de till exempel vill flytta hemifrån, eller separera? Det skulle jag vilja ha statistik på.
I Stockholms stads bostadskö finns det statistik per område. För att få en lägenhet i centrala Stockholm måste man ha stått i 25+ år det är ingen överdrift eller påhitt. Jag har stått 16 år (passivt) och får inte ens en lägenhet i Solna för det.
Men tar man vad som helst räcker 5 år. Men då sitter man i en nybyggd etta för 9500 i månaden i Salem också.