• Anonym (tvi vale)

När kommunerna får chansen att ge förskolepersonal och barn bättre arbetsmiljö så.....

Lägger de ner förskolorna istället, slår ihop grupper och lägger ner personal. Det vill säga raka motsatsen till vad som behövs, och helt utan att behöva lägga mer pengar. Men det är ju klart att de kan spara genom att låta bli att hörsamma alla rop på att både barn och personal behöver få bättre. Gyllene tillfälle går i stöpet i kommun efter kommun, för sparandets skull.

En kollega, en bra bit äldre, påpekade att detta kommer från 90-talskrisen. Det var då man slimmade organisationerna till anorexia-nivå, och sen har samhället aldrig blivit friskt igen.

Drabbas era kommuner av detta? Vad säger ni om det?

• Svar på tråden När kommunerna får chansen att ge förskolepersonal och barn bättre arbetsmiljö så.....
  • Tow2Mater

Från 20-talet har lönerna ökat från ca 18.000 till 35.000 (www.scb.se), medan din kostnad för ett barn på förskola (maxtaxa) gått upp från 1.140 till 1.688.
    Du får vad du betalar för.

• Anonym (tvi vale)
    Tow2Mater skrev 2025-01-28 21:53:28 följande:

Från 20-talet har lönerna ökat från ca 18.000 till 35.000 (www.scb.se), medan din kostnad för ett barn på förskola (maxtaxa) gått upp från 1.140 till 1.688.
    Du får vad du betalar för.

Nu trot jag inte att du läste vad jag skrev.
  • Tow2Mater
    Anonym (tvi vale) skrev 2025-01-28 22:01:29 följande:
    Nu trot jag inte att du läste vad jag skrev.
    Du klagar på att man slår ihop grupper och lägger ner personal och utan att behöva lägga mer pengar. Jag säger att föräldrar vill inte betala för bättre förskola. Barnfödslar går ju ner, så det är helt naturligt att det heller inte finns underlag för lika många förskolor som förr.
  • Anonym (tvi vale)
    Tow2Mater skrev 2025-01-28 22:07:04 följande:
    Du klagar på att man slår ihop grupper och lägger ner personal och utan att behöva lägga mer pengar. Jag säger att föräldrar vill inte betala för bättre förskola. Barnfödslar går ju ner, så det är helt naturligt att det heller inte finns underlag för lika många förskolor som förr.
    Nej, jag klagar på att de kan LÅTA BLI att slå ihop grupper och säga upp personal, utan att behöva lägg mer pengar. 
  • Anonym (X)
    Anonym (tvi vale) skrev 2025-01-28 22:18:06 följande:
    Nej, jag klagar på att de kan LÅTA BLI att slå ihop grupper och säga upp personal, utan att behöva lägg mer pengar. 
    Du förstår att mer personal och fler grupper med färre barn i kostar mer?
  • Anonym (tvi vale)
    Anonym (X) skrev 2025-01-28 22:41:42 följande:
    Du förstår att mer personal och fler grupper med färre barn i kostar mer?
    Inte om dessa redan finns. Lokalerna och personalen blir inte dyrare för att barnen blir färre. 
  • Anonym (X)
    Anonym (tvi vale) skrev 2025-01-28 23:00:47 följande:
    Inte om dessa redan finns. Lokalerna och personalen blir inte dyrare för att barnen blir färre. 
    Eftersom pengen per barn minskar blir det dyrare.

Tänk dig själv att du delar ett hus med 4 andra studenter och har en städerska som kommer en gång i veckan. Hyran är 10.000 i månaden och städerskan får 2.000 i månaden.
    Plötsligt flyttar 3 studenter ut. Blir kostnaden samma för dig och den andre som bor kvar?
Svar på tråden När kommunerna får chansen att ge förskolepersonal och barn bättre arbetsmiljö så.....