Tyra myra skrev 2025-02-09 22:17:21 följande:
När jag gör köttfärssås så har den ingenting med Italien att göra, utan är en produkt av vad jag en gång råkade ha hemma.
Någon sorts köttfärs, gul lök, vitlök, tomat pure, krossade tomater, tomater, chilisås, ketchup, dragon, paprikapulver, matlagningsgrädde, svartpeppar och salt. mot slutet soja och en skvätt balsamico.
Har inga exakta mått på ingredienserna utan det blir som det blir, oftast gott enligt familjen.
Gör inte som hemma, utan egen variant.
Men detta med Italien vet jag en del drar in och sen kritiserar köttfärssåsen.
För mig och när jag säger köttfärssås, så tänker jag på denna variant som de flesta kommer med.
Sen kanske grädde är inte den vanligaste i denna, men förekommer ofta nog.
Själv dock gör jag hellre andra köttfärssåser istället och om jag ska ha grädde i.
Men det är jag det.
Vet mormor gjorde någon underlig variant, inte smakmässigt direkt, utan konsistensmässigt.
Det var som en slät sås nästan, och enda sättet jag kan komma på man kan göra en sådan, det är att ha finmalt köttfärs, och sen stå och mosa mosa och åter mosa, så inga bitar existerar, bara de enskilda malda köttet.
Nu så här efteråt så kanske det hade varit roligt veta hur hon gjorde, och bara för sakens skull.
Även hennes pannkakor var lite underliga också, men det vet jag nog redan varför, och en mer crepes liknande smet och sen teflonpanna och rätt så låg värme mot en annan steker pannkakor.