• Anonym (Köttfärs)

Hur lagar ni köttfärssås?

Var för sort köttfärs använder ni? Vad har ni i såsen? 

Jag använder mig numer sen några år tillbaka endast av nötfärs. 

I har jag alltid krossad tomat med vitlök. Utöver det så beror det på vad som finns hemma. Kan vara majs, broccoli, morot, salladslök. 

• Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?
  • Anonym (Långkok)

Den bästa köttfärssåsen är ett långkok, typ 4 timmar. Då används:

- nötfärs, 1,6kg
    - gul lök, 4-6st, finhackade
    - stjälkselleri, ett paket (finhackad i mixer)
    - riven morot, lika mycket som selleri
    - vitlök, 4-6 klyftor
    - lagerblad, 4st
    - kalvbuljong, 1 liter
    - rödvin, 1 flaska (750ml)
    - krossade tomater, 3-4 burkar
    - salt
    - svartpeppar 
    - balsamico
    - soja

Mjukstek lök och vitlök i en stor gryta/kastrull (minst 5l), riv morot, mixerhacka seller och ha ner i den mjuka löken, bryn köttfärs i separat stekpanna, färg = smak på köttfärsen, ha i krossade tomater, vin och buljong i grytan, häll i den brynta köttfärsen (stek i omgångar och krydda med salt och peppar), ha i lagerblad. Låt koka, titta till då och då och rör om. När det gått ett par timmar, smaka av och ha i extra salt och peppar om det behövs, samt balsamico och lite soja om man önskar. Ibland har jag även i lite chili för lite hetta.

• Anonym (Långkok)
    Anonym (Långkok) skrev 2025-01-28 13:03:22 följande:

Den bästa köttfärssåsen är ett långkok, typ 4 timmar. Då används:

- nötfärs, 1,6kg
    - gul lök, 4-6st, finhackade
    - stjälkselleri, ett paket (finhackad i mixer)
    - riven morot, lika mycket som selleri
    - vitlök, 4-6 klyftor
    - lagerblad, 4st
    - kalvbuljong, 1 liter
    - rödvin, 1 flaska (750ml)
    - krossade tomater, 3-4 burkar
    - salt
    - svartpeppar 
    - balsamico
    - soja

Mjukstek lök och vitlök i en stor gryta/kastrull (minst 5l), riv morot, mixerhacka seller och ha ner i den mjuka löken, bryn köttfärs i separat stekpanna, färg = smak på köttfärsen, ha i krossade tomater, vin och buljong i grytan, häll i den brynta köttfärsen (stek i omgångar och krydda med salt och peppar), ha i lagerblad. Låt koka, titta till då och då och rör om. När det gått ett par timmar, smaka av och ha i extra salt och peppar om det behövs, samt balsamico och lite soja om man önskar. Ibland har jag även i lite chili för lite hetta.

Glömde, 2 paket bacon, strimlat och fräst, går i före köttfärsen. 
  • FruFarfalle

Högrevsfärs då jag tycker vanlig köttfärs har mkt hårda bitar i sig på senare tid, för tuggig. 
    passerade tomater (sonen gillar inte krossade), lök, vitlök, kalvfond, tomatpuré, olivolja, mycket torkad oregano, ev lite vatten.
    en skvätt vin om vi har nått öppet, eventuellt zucchini.

• Anonym (Malin)

Jag gör ibland som flera andra här - med lök, tomat, vitlök osv. Men ibland gör jag en helt annan köttfärssås (som inte alls är som bolognese), med köttfärs, grädde, lök, champinjoner, smulad torkad trattkantarell, köttbuljong, soja, ev. röd paprika. Också jättegott!

• Hugful80
    Anonym (Köttfärs) skrev 2025-01-28 11:09:49 följande:

Var för sort köttfärs använder ni? Vad har ni i såsen? 

Ingen. Jag använder högrev. Sen vitt vin, inte rött.
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • Shameless

Gjorde köttfärssås idag faktiskt. Blev skitbra

Blandfärs, lök, vitlök, tomatpuré, flytande köttbuljong, kalvfond, soya, rödvin, chiliolja, rödvinsvinäger, krossade tomater, basilika

Kokade i 2,5 timmar. Mumma 

• Anonym (ApA)

Jag har två olika köttfärssåser jag brukar göra. 

Den ena är mer klassisk. Har i:
    Finhackad stjälkselleri (steker mjukt innan köttfärsen åker i)
    Finhackad gul lök (steker mjukt innan köttfärsen åker i)
    Finhackad vitlök (steker mjukt innan köttfärsen åker i)
    1-2 finhackade/rivna morötter (steker mjukt innan köttfärsen åker i)
    Färs, beror på vad jag har hemma men här brukar det bli nötfärs eller blandfärs

Sen 2-3 matskedar tomatpuré som jag fräser med färsen + grönsakerna ovan
    Har i en skvätt rödvinsvinäger (vitvinsvinäger går också bra). Rödvin funkar också men jag dricker inte alkohol och har aldrig det hemma. 
    Sen när allt ovan fräst ihop så går jag på med antingen krossade eller passerade tomater. 
    Kryddar med salt, peppar, lite basilika eller oregano. Låter allt koka ganska länge. 

Sen gör jag en asiatisk köttfärssås som blir supergod att ha till ett stekt ägg, nudlar, ris eller en kålsallad. Äter ganska mycket asiatiskt så denna gör jag oftare än den klassiska. Brukar göra mycket och frysa in.
    Kycklingfärs eller blandfärs
    Finhackad ingefära
    Finhackad vitlök
    Finhackad gul lök
    Finhackad salladslök
    Finhackad chili
    Finhackad morot (eller riven)
    Sesamolja
    1-2 matskedar tomatpuré
    En skvätt syra (exv limejuice)
    Sojasås
    Sriracha
    Fisksås (worcestershiresås funkar också)
    Teriyakisås
    Chiliflakes om man vill ha den starkare
    Brukar även ha hackad färsk salladslök på samt sesamfrön vid servering. Även gott att ha hackade jordnötter på. 
    Brukar anpassa kryddning utifrån vad jag är sugen på den dagen, ibland blir den starkare med mer chili, ibland mer aromatisk med lite mer ingefära. 

• Anonym (Frida)

En italiensk vän till mig är väldigt pedant med detta så jag gör enligt hans recept:

Hackad gul lök steks i smör tillsammans med högrev, blanda i stjälkselleri och riven morot. Krydda med kanel, muskot, salt och svartpeppar. Blanda i vitt vin, tomatpure (hemmagjord) och till sist mjölk. Låt stå och koka i en halvtimme. under tiden gör man sin egen pasta.
    Servera med olivolja och parmesan.

Vitlök ska man inte ha enligt honom, det är han tydlig med... Fast när han inte är med blandar jag ändå i oregano, vitlök, dragon, lagerblad, chili och en och annan hemlig ingrediens 😁 en gång tog jag vodka i brist på vin och det blev väldigt gott.

• Anonym (Mat)

Brukar göra den på nötfärs, kycklingfärs eller kalkonfärs.
    Varierar innehållet. Ett exempel är gullök, morötter, krossad tomat, tomat pure,  japansk eller kinesisk soja, buljong, salt, peppar.

• klyban

När det kommer till köttfärssås görs den alltid på samma vis.

Köttfärs, Lök, vitlök, svart och vitpeppar, riven morot, yamasa, krossade eller hela tomter, köttbuljongtärningar, basilika och timjan.
    Jag tar bort 50% av köttfärsen som jag stekt, och lägger i den det sista i koket, så får man två typer av köttfärs smaker.

Finns liksom ingen idé att ändra ett vinnande recept som smakar underbart.
    Och om man ska lägga in en massa mer, så gör jag hellre andra typer av köttfärsgrytor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Enkelt)

Brukar ha:
    * Nötfärs (tycker blandfärs luktar illa)
    * Lök
    * Krossade tomater
    * Köttbuljong
    * Peppar, salt och oregano 

En bra köttfärssås har köttig smak. 

• Tyra myra

När jag gör köttfärssås så har den ingenting med Italien att göra, utan är en produkt av vad jag en gång råkade ha hemma.

Någon sorts köttfärs, gul lök, vitlök, tomat pure, krossade tomater, tomater, chilisås, ketchup, dragon, paprikapulver, matlagningsgrädde, svartpeppar och salt.  mot slutet soja och en skvätt balsamico.

Har inga exakta mått på ingredienserna utan det blir som det blir, oftast gott enligt familjen.Glad

• klyban
    Tyra myra skrev 2025-02-09 22:17:21 följande:

När jag gör köttfärssås så har den ingenting med Italien att göra, utan är en produkt av vad jag en gång råkade ha hemma.

Någon sorts köttfärs, gul lök, vitlök, tomat pure, krossade tomater, tomater, chilisås, ketchup, dragon, paprikapulver, matlagningsgrädde, svartpeppar och salt.  mot slutet soja och en skvätt balsamico.

Har inga exakta mått på ingredienserna utan det blir som det blir, oftast gott enligt familjen.Glad

Gör inte som hemma, utan egen variant.
    Men detta med Italien vet jag en del drar in och sen kritiserar köttfärssåsen.
    För mig och när jag säger köttfärssås, så tänker jag på denna variant som de flesta kommer med.

Sen kanske grädde är inte den vanligaste i denna, men förekommer ofta nog.
    Själv dock gör jag hellre andra köttfärssåser istället och om jag ska ha grädde i.
    Men det är jag det.

Vet mormor gjorde någon underlig variant, inte smakmässigt direkt, utan konsistensmässigt.
    Det var som en slät sås nästan, och enda sättet jag kan komma på man kan göra en sådan, det är att ha finmalt köttfärs, och sen stå och mosa mosa och åter mosa, så inga bitar existerar, bara de enskilda malda köttet.
    Nu så här efteråt så kanske det hade varit roligt veta hur hon gjorde, och bara för sakens skull.
    Även hennes pannkakor var lite underliga också, men det vet jag nog redan varför, och en mer crepes liknande smet och sen teflonpanna och rätt så låg värme mot en annan steker pannkakor.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • kolbulle

Har ni provat att göra köttfärssås med "Corned Beef" istället?
    Gör bara en vanlig köttfärssås och ersätt den vanliga köttfärsen med en burk "Corned Beef" (340g).

Svar på tråden Hur lagar ni köttfärssås?