• sugarweregoingdownswingin

Partner får inte vara med på äggplock – Sophiahemmet

Har idag varit på undersökning och fått info inför IVF på Sophiahemmet. Fick då veta att min sambo inte får vara med under äggplocket och blev väldigt förvånad.

Hur har det varit för er andra som gjort IVF, har partnern fått vara med under äggplocket?

Tycker det känns märkligt att han inte ska få vara med, förstår inte vad det finns för anledning till det och vi kom oss heller inte för att fråga. 

• Svar på tråden Partner får inte vara med på äggplock – Sophiahemmet
  • Macbookpro

Gjorde också på Sofiahemmet. min man fick inte vara med heller. vet inte varför det är så men gick bra ändå. 

• Anonym (Betty)

Personalen behöver arbeta ifred, och inte bli störd av någon som kanske pratar för mycket och bara är i vägen. 

Macbookpro skrev 2025-01-27 22:12:37 följande:

Gjorde också på Sofiahemmet. min man fick inte vara med heller. vet inte varför det är så men gick bra ändå. 

Skönt att det gick bra! Det gör det väl oftast tänker jag, men ändå konstigt att man inte kan få välja själv om man vill ha med nån som stöd.
    Anonym (Betty) skrev 2025-01-28 02:58:58 följande:

Personalen behöver arbeta ifred, och inte bli störd av någon som kanske pratar för mycket och bara är i vägen. 

Vet du att det är anledningen eller gissar du bara?
  • Macbookpro
    sugarweregoingdownswingin skrev 2025-01-28 07:24:40 följande:
    Skönt att det gick bra! Det gör det väl oftast tänker jag, men ändå konstigt att man inte kan få välja själv om man vill ha med nån som stöd.
    Du kommer ha en jättefin sjuksköterska som kommer vara med dig som stöd. De är verkligen toppen. Din partner kan vänta på dig utanför, det går faktiskt rätt snabbt.
  • Jassan123

Gjorde äggplock I november på Nordic Ivf . Där skulle sambon vara med . Dels för att lämna spermier precis innan äggplock och sedan för att följa med in och vara ett stöd under själva plocket.  Han fick ta på sig tossor och skyddsrock. Han satt bredvid mig , ungefär vid min axel. 🤗

Macbookpro skrev 2025-01-28 07:26:18 följande:
    Du kommer ha en jättefin sjuksköterska som kommer vara med dig som stöd. De är verkligen toppen. Din partner kan vänta på dig utanför, det går faktiskt rätt snabbt.
    Tack för pepp!
    Jassan123 skrev 2025-01-28 20:15:28 följande:

Gjorde äggplock I november på Nordic Ivf . Där skulle sambon vara med . Dels för att lämna spermier precis innan äggplock och sedan för att följa med in och vara ett stöd under själva plocket.  Han fick ta på sig tossor och skyddsrock. Han satt bredvid mig , ungefär vid min axel. 🤗

Ja han ska vara där för att lämna spermier, och för att ta hand om mig efteråt antar jag, men han får inte vara med under själva plocket. Lite störigt, men nu är det ju försent att byta klinik antar jag.
  • Jassan123
    sugarweregoingdownswingin skrev 2025-01-28 22:19:03 följande:
    Ja han ska vara där för att lämna spermier, och för att ta hand om mig efteråt antar jag, men han får inte vara med under själva plocket. Lite störigt, men nu är det ju försent att byta klinik antar jag.
    Det var tråkigt att man inte ens fick ett val. Kan tänka mig att många gärna vill ha stöttning och tryggheten från sin partner i den situationen. 
    Men tror att du kommer bli väl omhändertagen av personalen 🤗
    Jassan123 skrev 2025-01-29 19:45:07 följande:
    Det var tråkigt att man inte ens fick ett val. Kan tänka mig att många gärna vill ha stöttning och tryggheten från sin partner i den situationen. 
    Men tror att du kommer bli väl omhändertagen av personalen 🤗
    Ja det blir säkert bra, tack för peppande ord☺️
  • Anonym (Kristina)

Oj hade ingen aning, gick på annan klinik, där var sambon med in och hade nog inte genomfört de fult uta annars! halvvägs igenom frågade dom om dom skulle sluta då smärtlindringen inte fungerat och jag skrek och grät. 
    Så tacksam att vi fick två fina blastocyster dör det ena blev våran fina bebis, så jag inte behövde glr fler plock. 

• Jsesse

Hej

Hoppar in här i tråden.
    Jag & min sambo har fått godkänt att göra landstingsfinansierad IVF. Jag undrar hur länge ni fick vänta på att få komma på ett första info möte? Funderar på Sophiahemmet eller C medical.

Tack på förhand 😊

• Jassan123
    Jsesse skrev 2025-02-02 18:35:18 följande:

Hej

Hoppar in här i tråden.
    Jag & min sambo har fått godkänt att göra landstingsfinansierad IVF. Jag undrar hur länge ni fick vänta på att få komma på ett första info möte? Funderar på Sophiahemmet eller C medical.

Tack på förhand 😊

Hej !  vi gjorde vår utredning i maj 2024 och blev beviljade ivf . Då det var långa köer så vi blev skickade mellan olika kliniker men fick tillslut infomöte och inskrivning i slutet av oktober . Dock så var detta i Göteborg så nu går vi på Nordic ivf🤗
  • Anonym (Klockanstårstill)
    Jsesse skrev 2025-02-02 18:35:18 följande:

Hej

Hoppar in här i tråden.

Tack på förhand 😊

Påbörjade med landstinget våren 2023, godkänd finansiering och remiss till klinik hösten 2023. kallad till privata kliniken först våren 2024. Hann bara infomöte sen semesterstängt sen äntligen komma igång hösten 2024 och fick göra första ivf-försöket innan jul som inte gick vägen.
  • Anonym

Det är väl inget att grina för?

• Fiffi11

Jag var också supernervös och ledsen att min man inte fick vara mig under en spdan läskig och utsatt situation. Men facit i handen hade jag inte behövt oroa mig, det gick superbra med sköterska och läkare och går så mycket fortare än vad man tror. 

Spela inte hjälte bara, berätta att du är nervös och säg till om det gör ont så hjälper de dig. 

Svar på tråden Partner får inte vara med på äggplock – Sophiahemmet