• Anonym (orolig)

Autistisk dotter kommer hem utmattad varje dag

Tecknen fanns väl där redan i slutet av 6an förra året, men sedan hon började sjuan, ny skola men samma klass, har det gått utför så att säga. Sedan efter höstlovet kommer hon hem från skolan och ev aktivitet eller kompishäng och gråter av utmattning, och sover en stund på soffan sen. Visst, tonårshormoner och så kan jag tänka mig men lägg det då ovanpå allt annat och jag är orolig för att hon ska crasha fulständigt. 

Nar jag pratar med henne så säger hon sig bara vara trött. Hon säger att det främst är för att skolan är utformad som den är. Det finns ingenstans att "gömma" sig, det är en stor skola med många elever och på rasten är man antingen ute eller inne, och inne är bara ett enda stort rum, där alltså upp till dryga 600 högstadieungar har rast samtidigt. Hon har också avslöjat, just före jul, att om det inte finns plats i den lilla matsalen så skippar hon och flera av hennes kompisar lunchen. De vägrar gå till stora matsalen. Har de pengar så går de till affären eller grillen.

Jag har sagt att hon kanske ska sluta på sina aktiviteter ett tag, men det vill hon absolut inte. Självklart vill hon inte sluta vara med kompisar heller. Men på något sätt måste hon få slippa bli så vansinnigt trött och slut av sina dagar. Men hur?

• Svar på tråden Autistisk dotter kommer hem utmattad varje dag
  • Anonym (Ap7)

Högstadiet var jättejobbigt för min autistiska son. Byta, klassrum, lärare och ämnen flera gånger om dagen funkade inte för honom. Trots att det var en bra och lugn skola med skötsamma elever. 

• Anonym (bristen)

kolla så hon inte har järnbrist vilket är väldigt vanligt i den åldern

• Anonym (orolig)
    Anonym (Ap7) skrev 2025-01-27 16:35:48 följande:

Högstadiet var jättejobbigt för min autistiska son. Byta, klassrum, lärare och ämnen flera gånger om dagen funkade inte för honom. Trots att det var en bra och lugn skola med skötsamma elever. 

Jag förstår honom.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (bristen) skrev 2025-01-27 16:37:41 följande:

kolla så hon inte har järnbrist vilket är väldigt vanligt i den åldern

Tack, det kan vi kolla upp.
  • Embla twopointoh

Detta är ett av de stora problemen med svensk skola. När alla ska inkluderas, så blir resultatet att individer som av någon anledning inte kan eller orkar med skolans förutsättningar, att inte få den utbildning de har rätt till. En del får till och med psykisk ohälsa på grund av skolan.

Att det inte finns möjligheter för dessa barn och unga att hemskolas är en skandal, rent ut sagt. Sverige borde ha läroplikt och inte skolplikt. Antingen det, eller så får politikerna hosta upp andra alternativ för dessa barn och ungdomar. Det är klart att det kostar pengar, men alternativet, att föräldrar måste vabba (eller gå ned i tid betydligt, eller till och med bli sjukskrivna av stressen) för att stödja sina barn, och den långsiktiga psykiska ohälsan, är faktiskt inte billigt det heller.

Det blir alltid problem när man till varje pris ska pressa in människor i en snäv mall, vissa kommer att inte passa oavsett hur de kämpar. Antalet människor som farit illa av decennier av politikers ideologiska blindhet är mycket stort.

Som förälder till ett barn eller ungdom som inte klarar av skolan, måste man kämpa mot skolan (och ibland även mot myndigheter såsom socialtjänsten eller Försäkringskassan), kräva att eleven får de anpassningar de enligt lag har rätt till. Det är tufft och utmattande. Har man tur, går barnet på en skola där de faktiskt försöker hitta lösningar, det kan vara så otroligt olika beroende på vilken skola eller kommun det råkar handla om.

• Anonym (s)

Ja, hon är trött och det är inte konstigt i hennes sits. Det är mycket för ASD-hjärna med att gå en skola och inte ha några lugna ställen att gå till. Jag skulle se till att hon alltid kan äta utanför matsalen när det behövs och efter hennes nap få i henne något mellanmål/middag på ett enkelt sätt och sedan göra det nödvändigaste. Ta inte bort de saker som faktiskt är viktiga för henne.

• Anonym (Y)

Jag skulle skickat med mat så hon kan äta även om den lilla matsalen är upptagen. Skulle hon klara att plugga hemma är en idé att skippa vissa lektioner och göra motsvarande arbete hemma. 

• Anonym (.)

Alltså, viktigt att hon tar med mat hemifrån. Hon kan ju sitta i någon korridor, eller något? och äta maten. Både lugnare och kanske också bättre för att det är något gott hon vill äta.

Se till att hon har med minst en smörgås och frukt varje dag. Kanske något mer matigt också.
    Förutom det, borde hon få hjälp att vara ensam i något mindre rum på lektioner så att hon kan koncentrera sig också...

• Anonym (Tvillingmorsan)

Stora, stökiga skolor kan vara jobbigt även för barn utan särskilda svårigheter. Våra barn går i en bra skola, inte jättestor, ganska lugn, de flesta elever är skötsamma osv. Våra barn har inte heller npf eller dylikt. Inga sådana tecken.

ÄNDÅ säger våra barn att de ibland får huvudvärk i skolmatsalen, eller i korridorerna på rasterna. (De går i mellanstadiet). Vissa tider är det skränigt, barn överallt, och precis som du skriver TS, finns det få eller inga ställen att dra sig undan för den som behöver lugn och ro.

Jag har ofta undrat HUR npf-barn eller andra känsliga barn, är tänkta att orka med en sådan skolmiljö, när inte ens "vanliga" barn gör det?

Hur är det i skolor med stök eller hög ljudnivå jämt, inte bara ibland? Hur är det tänkt att NÅGON ska orka det? Skulle vuxna acceptera en sådan arbetsplats?

Jag är inte förvånad över att fler och fler barn blir hemmasittare.

Det du kan göra TS, är att fortsätta stötta din dotter, låta henne vila så mycket som möjligt när hon är hemma, men också prata med skolan? Om miljön och eventuella anpassningar / möjligheter att dra sig undan. Måste alla elever ha rast samtidigt osv. Din dotter är säkert inte den enda som tycker att det är jobbigt.

• Anonym (.)

Skicka med din dotter öronproppar också!

• Anonym (orolig)
    Anonym (s) skrev 2025-01-27 17:02:59 följande:

Ja, hon är trött och det är inte konstigt i hennes sits. Det är mycket för ASD-hjärna med att gå en skola och inte ha några lugna ställen att gå till. Jag skulle se till att hon alltid kan äta utanför matsalen när det behövs och efter hennes nap få i henne något mellanmål/middag på ett enkelt sätt och sedan göra det nödvändigaste. Ta inte bort de saker som faktiskt är viktiga för henne.

Ja, det är ju mycket med en sån miljö även om man INTE har någon diagnos. 

Jag har sagt till henne att om de går till mataffären eller grillen i fortsättningen för att det inte finns plats i lilla matsalen så ska hon ta kvitto och visa mig så får hon tillbaka pengarna. Hon måste ju äta lunch annars orkar hon ännu mindre. Mellanmål får hon ta hemma hur mycket hon vill, middag står på bordet kl 18 och behöver hon kvällsmacka får hon ta det med.

Jag vill inte ta bort varken aktiviteter eller kompshäng för henne, jag frågade bara om hon behöver pausa det, och det är ok i så fall. Ibland behöver barn höra att de inte måste göra saker, att de får liv att sluta eller pausa och ingen kommer bli arg eller besviken på dem för det. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Y) skrev 2025-01-27 17:19:54 följande:

Jag skulle skickat med mat så hon kan äta även om den lilla matsalen är upptagen. Skulle hon klara att plugga hemma är en idé att skippa vissa lektioner och göra motsvarande arbete hemma. 

Alternativet är ju att sitta i resterande skolbyggnaden, som alltså bara är ett gigantiskt rum. Det finns ingen lugn vrå  att ta vägen, och de vill inte vara i stora matsalen för att det är mycket stim. 
  • Anonym (s)
    Anonym (orolig) skrev 2025-01-27 18:22:50 följande:
    Ja, det är ju mycket med en sån miljö även om man INTE har någon diagnos. 

Jag har sagt till henne att om de går till mataffären eller grillen i fortsättningen för att det inte finns plats i lilla matsalen så ska hon ta kvitto och visa mig så får hon tillbaka pengarna. Hon måste ju äta lunch annars orkar hon ännu mindre. Mellanmål får hon ta hemma hur mycket hon vill, middag står på bordet kl 18 och behöver hon kvällsmacka får hon ta det med.

Jag vill inte ta bort varken aktiviteter eller kompshäng för henne, jag frågade bara om hon behöver pausa det, och det är ok i så fall. Ibland behöver barn höra att de inte måste göra saker, att de får liv att sluta eller pausa och ingen kommer bli arg eller besviken på dem för det. 

Det spelar ingen roll om något finns att ta om man är för trött för att ta det ;) Så allt lättillgängligt, kraschar hon i soffan så ha något på soffbordet.

Jaa?

• Anonym (Lily)

Har ni pratat med skolan? Det kan finnas möjlighet till vilorum, lugnt rum för lunch osv, särskilt om hon har konstaterad autismdiagnos. 

• Anonym (Y)
    Anonym (orolig) skrev 2025-01-27 18:26:26 följande:
    Alternativet är ju att sitta i resterande skolbyggnaden, som alltså bara är ett gigantiskt rum. Det finns ingen lugn vrå  att ta vägen, och de vill inte vara i stora matsalen för att det är mycket stim. 
    Jag har jättesvårt att se det framför mig. Finns det alltså inga klassrum? Inga korridorer? Inga toaletter? Ingen skolgård?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Lily) skrev 2025-01-27 19:09:06 följande:

Har ni pratat med skolan? Det kan finnas möjlighet till vilorum, lugnt rum för lunch osv, särskilt om hon har konstaterad autismdiagnos. 

Jo, jag har pratat med skolan men "den är utformad som den är" och de kan inte göra så mycket åt det.
    Anonym (Y) skrev 2025-01-27 19:39:13 följande:
    Jag har jättesvårt att se det framför mig. Finns det alltså inga klassrum? Inga korridorer? Inga toaletter? Ingen skolgård?

Klassrum finns, men de får inte vara i dem utanför lektionstid/itan lärare. Det finns inga korridorer, nej, bara balkonger i tre våningar. Toaletter finns så klart, men de är också bara dörrar i direkt anslutning till resten. Skolgård kan man diskutera om det är, eller parkeringsplats. 
  • Anonym (D)

Ta kontakt med skolhälsovården och rektorn. Ta eventuellt hjälp av dotterns läkare/hab.  Din dotter har behov av paus och lugn och ro på raster och i samband med mat p.g.a. sin diagnos, speciellt om hon ska hålla hela högstadiet utan att gå i väggen. 

Hon borde vara garanterad plats i lilla matsalen tillsammans med någon/några kompisar för att både få lugn och ro och för att det sociala ska funka. 

På andra raster borde de ordna något lite lugnare utrymme i något klassrum, med en lärare, kurator eller någon administrativ personal. Kanske kan lilla matsalen vara ett lugnare rastutrymme för barn med behov, eventuellt med någon/några enstaka kompisar för det sociala. Finns det inga möjligheter att gå undan hos skolsyster, kurator, "studio"? Skolan måste tänka till lite. 

• Anders1970
    Anonym (orolig) skrev 2025-01-27 16:26:27 följande:
    Autistisk dotter kommer hem utmattad varje dag. 
    Fråga, har hon fått en bekräftad diagnos?
    Om "ja" då har även du eller pappan någon typ av NPF diagnos, stämmer det?
Svar på tråden Autistisk dotter kommer hem utmattad varje dag