Autistisk dotter kommer hem utmattad varje dag
Tecknen fanns väl där redan i slutet av 6an förra året, men sedan hon började sjuan, ny skola men samma klass, har det gått utför så att säga. Sedan efter höstlovet kommer hon hem från skolan och ev aktivitet eller kompishäng och gråter av utmattning, och sover en stund på soffan sen. Visst, tonårshormoner och så kan jag tänka mig men lägg det då ovanpå allt annat och jag är orolig för att hon ska crasha fulständigt.
Nar jag pratar med henne så säger hon sig bara vara trött. Hon säger att det främst är för att skolan är utformad som den är. Det finns ingenstans att "gömma" sig, det är en stor skola med många elever och på rasten är man antingen ute eller inne, och inne är bara ett enda stort rum, där alltså upp till dryga 600 högstadieungar har rast samtidigt. Hon har också avslöjat, just före jul, att om det inte finns plats i den lilla matsalen så skippar hon och flera av hennes kompisar lunchen. De vägrar gå till stora matsalen. Har de pengar så går de till affären eller grillen.
Jag har sagt att hon kanske ska sluta på sina aktiviteter ett tag, men det vill hon absolut inte. Självklart vill hon inte sluta vara med kompisar heller. Men på något sätt måste hon få slippa bli så vansinnigt trött och slut av sina dagar. Men hur?