• Anonym (Rob)

Varför söker fyrbarnsmammor en partner?

Ja, jag ser många 3-4+ barnsmammor som söker partner.  Varför ?   Har de ens tid med en partner?  Vad kan hon erbjuda mer än en massa ungar....?

• Svar på tråden Varför söker fyrbarnsmammor en partner?
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (G) skrev 2025-01-28 13:03:25 följande:
    Jag skrev "kan ofta försörja sig" inte alltid. 
    Kvinnor som har 4 barn med 4 pappor har sällan bra utbildningar och jobb.

De blir det svårare att försörja sig.
    Undantag finns såklart.

Kvinnor som har flera barn med samma pappa har oftare bra utbildning och jobb.
    Då kan de lättare försörja sig om de skiljer sig.

Nu tror jag iförsej inte det är speciellt vanligt att ha barn med fyra olika pappor. Men har du statistik på att en kvinna som har fyra barn med samma pappa ofta har bättre utbildning och jobb än en som t.ex har barn med två olika pappor (antar att det är vanligare än fyra)? Eller är det bara en gissning? 

Ofta är det väl däremot så att kvinnor med högre utbildning har färre barn oavsett antalet pappor (men finns såklart undantag, har t.ex en släkting som är överläkare med 5 barn).  

• Anonym (Rob)
    Anonym (Jjj) skrev 2025-01-28 16:01:37 följande:

Nu tror jag iförsej inte det är speciellt vanligt att ha barn med fyra olika pappor. Men har du statistik på att en kvinna som har fyra barn med samma pappa ofta har bättre utbildning och jobb än en som t.ex har barn med två olika pappor (antar att det är vanligare än fyra)? Eller är det bara en gissning? 

Ofta är det väl däremot så att kvinnor med högre utbildning har färre barn oavsett antalet pappor (men finns såklart undantag, har t.ex en släkting som är överläkare med 5 barn).  

Intressant. Det är tvärtom för pappor.  Högutbildade får fler barn.

"Hög inkomst, bra kondition, hälsosamt BMI och hög IQ ? alla dessa faktorer har var och en för sig ett starkt samband med mäns chanser att få barn."

www.su.se/sociologiska-institutionen/nyheter/m%C3%A4n-med-h%C3%B6g-inkomst-och-b%C3%A4ttre-h%C3%A4lsa-f%C3%A5r-fler-barn-1.582171

Nu finns ingen mönstringsdata på kvinnor. Men jag skulle tro att om det fanns så skulle kvinnor med lågt och hälsosamt BMI visa sig få fler barn också ...
  • Core

Något endimensionellt tänkande här, det finns väl pappor som söker partner, vilka vill ha dom om inte ensamstående mammor? Är det någon som räknar med att en utan egna barn vill träffa nån med flertalet sedan tidigare ?

• Core

Jasså, en rob tråd. Robban, jag är sjukt nyfiken, får du alla de Top Notch brudar du pratar om här inne? 

• Anonym (Juni)
    Core skrev 2025-01-28 16:30:16 följande:

Jasså, en rob tråd. Robban, jag är sjukt nyfiken, får du alla de Top Notch brudar du pratar om här inne? 

Tråden är från 2017 men det var så viktigt för Rob att upplysa oss om att övervikt är oattraktivt så tråden fick liv igen 😁

Undrar vad alla Robbelibobbans brudar tycker om att han spenderar så mycket tid åt att klaga på kvinnor på fl.
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Juni) skrev 2025-01-28 16:38:32 följande:
    Tråden är från 2017 men det var så viktigt för Rob att upplysa oss om att övervikt är oattraktivt så tråden fick liv igen 😁

Undrar vad alla Robbelibobbans brudar tycker om att han spenderar så mycket tid åt att klaga på kvinnor på fl.
    Men va, nu har jag så många flikar uppe att jag blandade ihop 😂😂

Men frågan kvarstår ju. Nu ska jag stänga ner flikarna och städa istället!
  • Anonym (Bizz)
    Core skrev 2025-01-28 16:24:30 följande:

Något endimensionellt tänkande här, det finns väl pappor som söker partner, vilka vill ha dom om inte ensamstående mammor? Är det någon som räknar med att en utan egna barn vill träffa nån med flertalet sedan tidigare ?

Hade inte velat ha en man med yngre barn ens när mina egna var yngre.
    Jag gillar inte barn rent generellt och skulle aldrig anpassa mig efter några. 
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-28 16:14:12 följande:

"Hög inkomst, bra kondition, hälsosamt BMI och hög IQ ? alla dessa faktorer har var och en för sig ett starkt samband med mäns chanser att få barn."

www.su.se/sociologiska-institutionen/nyheter/m%C3%A4n-med-h%C3%B6g-inkomst-och-b%C3%A4ttre-h%C3%A4lsa-f%C3%A5r-fler-barn-1.582171

Nu finns ingen mönstringsdata på kvinnor. Men jag skulle tro att om det fanns så skulle kvinnor med lågt och hälsosamt BMI visa sig få fler barn också ...

Så du tror att kvinnor med lågt BMI får fler barn men du vill ha kvinnor med lågt BMI utan barn? Eller iallafall utan flera barn? Hur tänker du nu, var det bra eller dåligt att ha flera barn? 

• Anonym (Rob)
    Anonym (Jjj) skrev 2025-01-28 17:48:52 följande:

Så du tror att kvinnor med lågt BMI får fler barn men du vill ha kvinnor med lågt BMI utan barn? Eller iallafall utan flera barn? Hur tänker du nu, var det bra eller dåligt att ha flera barn? 

Att attraktiva och hälsosamma kvinnor skaffar fler barn är väl naturligt.  

Japp, en tuff ekvation eller hur ?  Att vilja ha de attraktiva kvinnorna som ej ännu skaffat barn ...
  • Anonym (Jjj)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-28 18:12:53 följande:
    Att attraktiva och hälsosamma kvinnor skaffar fler barn är väl naturligt.  

Japp, en tuff ekvation eller hur ?  Att vilja ha de attraktiva kvinnorna som ej ännu skaffat barn ...

Jag är inte alls säker på att attraktiva och hälsosamma kvinnor är de som skaffar flest barn , har ingen statistik men om man tittar på kvinnor med väldigt många barn så är det inte alltid de mest attraktiva eller hälsosamma, ibland är det det men ibland not so much. Och det är inte heller alltid de mest attraktiva och hälsosamma männen som har många barn. 

Och ja jag har som sagt själv många barn. 

Det finns förresten väldigt många attraktiva och hälsosamma män och kvinnor utan barn, inte bara jätteunga så det borde inte vara så svårt att hitta någon. 

• Anonym (Bo)

Jag hade aldrig dejtat någon med 4 barn så vida de inte är vuxna och flyttat hemifrån eller minst äldre tonåringar som klarar sig mestadels själva. 

• Anonym (X)
    Anonym (Eh) skrev 2025-01-28 15:03:20 följande:
    Men Rob, är du på riktigt? Du är helt obegriplig för mig. Har du funderat på att söka psykolog? Dina trådar känns inte sunda 
    Eftersom dom flesta är något överviktiga idag, så blir Robs preferenser provocerande. Då gäller det att försöka klämma åt honom ordentligt, eller?
  • Anonym (???)

Måste man "ha nåt att erbjuda" för att vilja söka en partner? Hon kanske är less på att bara konversera, diskutera och umgås med 4 barn hela dagarna. Kanske behöver en manlig energi i sin närvaro? En vuxen att umgås med? Bara för att man inte "har nåt att erbjuda" i dina ögon betyder det inte att man inte har ett behov av en partner.

• OlleSQ
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-27 14:56:10 följande:
    Varför söker fyrbarnsmammor en partner?

Ja, jag ser många 3-4+ barnsmammor som söker partner.  Varför ?   Har de ens tid med en partner?  Vad kan hon erbjuda mer än en massa ungar....?

Är du ett barn som behöver 100% uppmärksamhet eller bara en sån som när du vill skall tjejen släppa allt för din skulle?

Kanske dax att du blir vuxen på riktigt.

• Agda90
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-28 16:14:12 följande:

Många kvinnor med lågt bmi har väldigt svårt att få barn. 
  • Anonym (Rob)
    Agda90 skrev 2025-01-29 09:51:00 följande:
    Större risk med högt bmi. Redan vid BMI 24 ökar risk för infertilitet.

Fetmas inverkan på fertilitet
    Fler kvinnor är överviktiga eller feta idag i Sverige jämfört
    med för 20 år sedan [1] (för definition se Fakta 1). Andelen
    överviktiga och feta i åldern 16?84 år är 31 respektive 13 pro-
    cent. Prevalensen hos kvinnor mellan 16 och 44 år har för-
    dubblats under perioden 1981?1997 [2]. I USA uppskattades
    1988?1994 andelen överviktiga kvinnor i åldern 18?49 år till
    22 procent och andelen feta till lika stor [3].
    När det gäller inverkan på reproduktiv hälsa framkommer
    betydande effekter i stora epidemiologiska undersökningar.
    The Institute of Child Health i London [4] rapporterade från
    ett material på 5 799 33-åriga kvinnor att övervikt och fetma
    i tidiga vuxenår tycks öka risken för förekomst av menstrua-
    tionsstörningar och nedsatt fertilitet samt högt blodtryck un-
    der graviditet. Fetma redan vid 7 års ålder ökade risken för att
    menstruationsstörningar skulle uppstå senare i livet (odds-
    kvot 1,78; P<0,05). Den som var fet vid 23 års ålder hade ock-
    så kraftigt ökad risk för menstruationsstörningar (oddskvot
    1,75; P<0,005), även om hänsyn togs till andra möjliga inver-
    kande faktorer som socialgrupp och rökning. Dessa kvinnor
    hade också mindre chans att bli gravida vid oskyddade sam-
    lag under en 1-årsperiod (relativ risk 0,69; 95 procents konfi-
    densintervall 0,52?0,87) [5].
    Ytterligare belägg för risk för infertilitet presenteras från
    Harvard School of Public Health i Boston. I en stor fall?kon-
    troll-studie på ett urval av 116 678 kvinnliga sjuksköterskor i
    USA jämfördes 2 527 gifta med 1 års primär infertilitet med
    46 718 gifta utan infertilitet och som fött barn. Redan vid
    BMI >24 vid 18 års ålder framkom en signifikant ökad rela-
  • Anonym (Jjj)
    Agda90 skrev 2025-01-29 09:51:00 följande:

Beror väl på hur lågt , jag var smal (och väldigt ung) när jag blev gravid med mitt första barn, nu är jag 35+ och väntar fjärde och hade några extrakilon innan graviditeten. Blev iförsej gravid snabbare nu men kan ju bero på att första barnet inte hade samma pappa. 

Men ja är man underviktig kan det ju bli så att mensen försvinner tillfälligt och då kan man ju inte bli gravid förrän man får tillbaks den. Det allra bästa är väl att vara ganska normalviktig. 

Det borde väl egentligen vara normalviktiga kvinnor som föder flest barn men vet inte om det är så, nu när det finns preventivmedel och abort handlar det ju inte bara om vilka som lättast blir gravida utan vilka som väljer att skaffa flest barn. Det finns ju kvinnor som har jättelätt att bli gravida men som väljer att inte skaffa barn alls. 

• Anonym (Bizz)
    Anonym (Rob) skrev 2025-01-29 10:05:53 följande:
    Större risk med högt bmi. Redan vid BMI 24 ökar risk för infertilitet.

Fetmas inverkan på fertilitet
    Fler kvinnor är överviktiga eller feta idag i Sverige jämfört
    med för 20 år sedan [1] (för definition se Fakta 1). Andelen
    överviktiga och feta i åldern 16?84 år är 31 respektive 13 pro-
    cent. Prevalensen hos kvinnor mellan 16 och 44 år har för-
    dubblats under perioden 1981?1997 [2]. I USA uppskattades
    1988?1994 andelen överviktiga kvinnor i åldern 18?49 år till
    22 procent och andelen feta till lika stor [3].
    När det gäller inverkan på reproduktiv hälsa framkommer
    betydande effekter i stora epidemiologiska undersökningar.
    The Institute of Child Health i London [4] rapporterade från
    ett material på 5 799 33-åriga kvinnor att övervikt och fetma
    i tidiga vuxenår tycks öka risken för förekomst av menstrua-
    tionsstörningar och nedsatt fertilitet samt högt blodtryck un-
    der graviditet. Fetma redan vid 7 års ålder ökade risken för att
    menstruationsstörningar skulle uppstå senare i livet (odds-
    kvot 1,78; P<0,05). Den som var fet vid 23 års ålder hade ock-
    så kraftigt ökad risk för menstruationsstörningar (oddskvot
    1,75; P<0,005), även om hänsyn togs till andra möjliga inver-
    kande faktorer som socialgrupp och rökning. Dessa kvinnor
    hade också mindre chans att bli gravida vid oskyddade sam-
    lag under en 1-årsperiod (relativ risk 0,69; 95 procents konfi-
    densintervall 0,52?0,87) [5].
    Ytterligare belägg för risk för infertilitet presenteras från
    Harvard School of Public Health i Boston. I en stor fall?kon-
    troll-studie på ett urval av 116 678 kvinnliga sjuksköterskor i
    USA jämfördes 2 527 gifta med 1 års primär infertilitet med
    46 718 gifta utan infertilitet och som fött barn. Redan vid
    BMI >24 vid 18 års ålder framkom en signifikant ökad rela-
    6. Kroppsvikt och BMI

Är du under- eller överviktig (19 < BMI > 35) kan hormonändringar göra det svårt att bli gravid. Detta på grund av ingen eller oregelbunden äggutveckling och ägglossning. Cykeln återgår som regel till det normala efter att kroppsvikten stabiliserat sig men vissa kommer ändå behöva hjälp att bli gravida.

Även överviktiga män kan ha minskad fertilitet.

Källa: medicus.no/9-orsaker-till-att-det-ar-svart-att-bli-gravid/

Finns massor om nedsatt fertilitet pga lågt BMI.

Svar på tråden Varför söker fyrbarnsmammor en partner?