• Anonym (TS)

Covid och kejsarsnitt?

Jag ska föda med planerat snitt om 10 dagar. Misstänker att jag kanske har Covid nu. Har inte testat men känner igen symtomen (hosta , snuva , ont i halsen, tappat lukt och smak, illamående). Förra gången jag hade det (som jag vet om) var för 3 år sen när jag också var höggravid. Allt gick bra den gången och jag är frisk annars så jag är inte jätteorolig för bebisen men funderar på om de fortfarande testar när man ska göra kejsarsnitt? 

Förra gången hade det gått en månad och testet visade negativt. Men även om jag har hunnit bli frisk nu kanske testet visar positivt om de testar den här gången. Vad händer då? Får jag göra kejsarsnittet ändå? Det är av medicinska skäl och jag har gjort två snitt innan så att föda vanligt är inget alternativ tyvärr .. och skjuts det upp är det nog stor risk att det startar innan så det blir akutsnitt istället , vill såklart helst inte det. 

Är ju såklart inte säker på att det är Covid och inte bara en vanlig förkylning men det känns verkligen som när jag hade det sist. 

• Svar på tråden Covid och kejsarsnitt?
  • Anonym (d)

Var ärlig så att de kan testa, vad annars? Köp ett hemmatest för att testa nu också

• Anonym (TS)
    Anonym (d) skrev 2025-01-26 17:03:25 följande:

Var ärlig så att de kan testa, vad annars? Köp ett hemmatest för att testa nu också

Jo det kan jag ju göra. Jag ska såklart säga att jag har haft det isåfall. Jag har varit sjuk i 3 dagar nu så tänker att det inte kommer smitta två veckor efter första symtomen men har förstått det som att ett test fortfarande kan visa positivt då
  • Anonym (d)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-26 17:16:32 följande:
    Jo det kan jag ju göra. Jag ska såklart säga att jag har haft det isåfall. Jag har varit sjuk i 3 dagar nu så tänker att det inte kommer smitta två veckor efter första symtomen men har förstått det som att ett test fortfarande kan visa positivt då
    Hemmatesten är inte 100% men om du får positivt nu är det ju jättebra att kunna säga det.
Svar på tråden Covid och kejsarsnitt?