• Anonym (nervös mamma)

För låga meritpoäng från högstadiet

Till hösten är det tänkt att vår dotter ska börja i gymnasiet.
    Vi har varit på lite olika presentationer från olika gymnasieskolor där hon skulle kunna tänka sig att gå. Det är dels skolor som alla ligger hyfsat nära där vi bor.

Ett bekymmer är då att de alla är väldigt populära. Snittpoängen ligger mellan 270-300 cirka. Lite olika beroende på program och varierar förstås från läsår till läsår.

Problemet är bara att dottern ligger rätt långt däifrån. Det krävs alltså mycket A och B i betyg och hon har mycket C och D i betyg. Visserligen har hon ju chans att höja, men frågan är om hon kan höja så mycket så att hon kommer in någonstans. 
    Funderar på hur det kunnat bli så här. Blir hon godkänd i alla ämnen måste det väl ändå vara möjligt att plugga vidare på gymnasiet? Visst, det finns ju skolor längre bort som har läge intagningspoäng, men frågan är väl dels hur bra de är och dels om hon kommer sitta orka och resa så långt bort varje dag. 
    De skolor som vi varit och lyssnat på vill gärna framhäva hur stor procent det är som börjar som faktiskt slutför utbildningarna. Alla över 90%.

På skolor med lägre meritpoäng som ligger längre bort är den siffran ofta betydligt lägre. Tänker att det knappast är en slump att det ser ut på det viset. 

Så vad gör man då? Är det ens möjligt att ta ett år ledigt och försöka höja sina meritpoäng från högstadiet? Har fått för mig att staden bara erbjuder det för dem som inte uppnått betyget minst D. 

Vi vill förstås att hon fortsätter och läser på gymnasiet och det vill hon ju själv också, men det blir förstås svårt om hon inte kommer in någonstans. 

• Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet
  • Anonym (Mamma)
    trollhona skrev 2025-07-18 00:17:40 följande:

TS har ni kikat på omsorgsprogrammet? Det brukar vara lite lägre poängintagning men är förberedande för högskola och man får även jobb direkt efter studenten om hon vill ta en paus från pluggandet innan högskolan och tjäna pengar för att resa eller något. 

Låter inte som det bästa valet för någon som har A i matte men är väldigt svag i praktiska ämnen. Man ska ju klara utbildningen också samt vara lämplig för yrket.

Men tyvärr blir det ju i praktiken så att den typen av program fångar upp elever som inte kommer in på något annat.
  • Anonym (....)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-18 11:11:01 följande:
    Elever med noll intresse för sådant ska inte utbildas till vårdyrken, tycker jag. Bortkastade resurser och risk för fel typ av människor i omsorgen. Om eleven ens går klart programmet. Bättre att ge möjlighet att höja merit under ett år och läsa något av intresse! 
    Jag är helt enig. Men det är ett högskoleförneredande programmet som ts dotter faktiskt kan komma in på. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (....) skrev 2025-07-18 11:50:07 följande:
    Jag är helt enig. Men det är ett högskoleförneredande programmet som ts dotter faktiskt kan komma in på. 
    Det är ett yrkesprogram. Alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet och därmed möjlighet att studera vidare, men att kalla vård och omsorg för ett högskoleförberedande program är inte korrekt. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-07-18 11:55:01 följande:
    Det är ett yrkesprogram. Alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet och därmed möjlighet att studera vidare, men att kalla vård och omsorg för ett högskoleförberedande program är inte korrekt. 
    Jo, det är helt korrekt eftersom det ÄR ett högskoleförberedande program sedan hösten 2023. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (....) skrev 2025-07-18 19:35:24 följande:
    Jo, det är helt korrekt eftersom det ÄR ett högskoleförberedande program sedan hösten 2023. 
    Som sagt, alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet. Vård och omsorg precis som bygg och anläggning eller försäljning och service som också nämnts i tråden, plus alla andra. De är dock fortfarande yrkesprogram. 

Jag är mycket positiv till yrkesprogram och tycker fler borde välja det, just för att de både ger goda möjligheter till jobb men utan att stänga dörren för vidare studier. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-07-19 00:40:56 följande:
    Som sagt, alla yrkesprogram ger grundläggande behörighet. Vård och omsorg precis som bygg och anläggning eller försäljning och service som också nämnts i tråden, plus alla andra. De är dock fortfarande yrkesprogram. 

Jag är mycket positiv till yrkesprogram och tycker fler borde välja det, just för att de både ger goda möjligheter till jobb men utan att stänga dörren för vidare studier. 
    Ja, det är ett yrkesprogram men sedan hösten 2023 är det också ett högskoleförberedande program.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (....) skrev 2025-07-19 10:29:13 följande:
    Ja, det är ett yrkesprogram men sedan hösten 2023 är det också ett högskoleförberedande program.
    Syven på min dotters skola kallade det grundläggande behörighet till högskolan, om man väljer rätt kurser. Men vill man läsa vidare är det ju bättre att inte välja ett yrkesprogram, då de nationella förbereder för vidare studier på ett bättre sätt. Så är nog lite hårklyveri exakt vad programmen kallas och vad det innebär för möjligheter. Men håller med dig om attxettxyrkesprogram absolut kan vara rätt val även om syftet är att läsa vidare! Så mänge motivationen och elevens förmåga klarar att traggla sig igenom de praktiska kurserna också. Synd att det inte finns bättre alternativ men man får ju anpassa sig efter läget där t ex vård och omsorg inte är populärt och därför är lätt att komma in på.
  • Anonym (Mamma)
    Vi kanske skulle kunna ha någon typ av basprogram som  ger behörighet till högskola kombinerat med jobb eller praktik. Kanske skulle kunna fånga upp avhoppare, skoltrötta, sjuka osv och avlasta komvux. Haken är ju om vi får färre med yrkesexamen, men alla behöver ju inte kvalificera sig till detta. 
  • Anonym (Hepp)

Jag vet inte om saker har ändrats sedan jag hade inblick i gymnasiet men att gå hemma ett år eller hamna i något slags åtgärdsprogram för dropouts blir sällan bra enligt min erfarenhet. Man hamnar utanför socialt, kommer ifrån skolrutiner och det bildas lätt en slags antiplugg-kultur. 

Lärare/handledare på sådana ställen är också mer inriktade på att hjälpa unga med svårare problematik. De kan liksom inte göra så mycket med någon som är behörig till gymnasiet men inte lyckats ta sig in på en skola. 

Har man minsta möjlighet är det nästan alltid bättre att ta sig igenom ett halvdant gymnasieprogram med halvdana betyg på tre år och sedan fundera på vad man vill göra i livet.

Jag tycker det låter konstigt att den enda platsen er dotter kommer in på ligger två timmar bort enkel resväg. Även om tvärförbindelserna inte är vad de borde vara kommer man långt på 45 minuter i alla möjliga riktningar i Stockholm.

Har ni verkligen betraktat alla möjligheter? Finns det något annat program med platser kvar som hon kan tänka sig utöver de ni redan sökt? Här behöver ni nog tänka en hel del utanför boxen. Hon väljer inte sitt framtidsyrke nu. Hon väljer något hon kan tänka sig göra i tre år framåt för en biljett till både fler jobb och högre studier.

Skulle ett övernattningsrum i närheten av skolan hon faktiskt kommit in på kunna vara ett alternativ?

• Anonym (Just me)

Tycker hon  bör välja nåt yrkesprogram som känns kul och något som man kan ha nytta av privat också.

Det ör nog mycket mer värt än att flumma runt på det teoretiska spåret utan att nå upp till högre betyg där. Sen måste man ju fortsätta bli antagen.

• Anonym (Hepp)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-07-18 11:11:01 följande:
    Elever med noll intresse för sådant ska inte utbildas till vårdyrken, tycker jag. Bortkastade resurser och risk för fel typ av människor i omsorgen. Om eleven ens går klart programmet. Bättre att ge möjlighet att höja merit under ett år och läsa något av intresse! 
    Normalt håller jag med dig men samtidigt är det svårt för en tonåring att veta vad de skulle kunna tänka sig jobba med.

Det är lätt att tänka sig att man vill jobba med något välbetalt och kreddigt som ung. Men få tänker "uska, vad kul det låter!"

De flesta som kände mig som 15-åring skulle ha skrattat åt tanken på mig i ett omsorgsyrke. När jag var 20 började jag jobba som vårdbiträde enbart för att det var det jobb jag kunde få. Men det visade sig vara mycket mer intressant och meningsfullt än vad jag trott från början. 

Jag gick ganska snart vidare och utbildade mig till något helt annat, men många erfarenheter rikare, tack vare den tiden i mitt liv. 

Om nu alternativet är att inte komma in på något program alls och hon är så totalt opraktisk som du påstår så t ex bygg och anläggning inte känns som ett alternativ, är det inte värt att överväga vård och omsorgsprogrammet?

Att gå ett år och läsa upp betyg (om det nu ens är möjligt) är ju också lite bortkastad tid och resurser om eleven kan komma in på ett program redan nu. 

Planen behöver ju inte vara att jobba med det i resten av livet utan att ta sig igenom gymnasiet. Dessutom kommer hon att vara utbildad i ett bristyrke och sannolikt kunna börja jobba direkt efter studenten medan hon funderar på vad hon vill göra härnäst.
Svar på tråden För låga meritpoäng från högstadiet