• Anonym (Mamma)

Hur länge sover era barn?

Hej! Har en 10 åring som somnar kl 22 och vaknar kl 6.30 och en 8 åring som somnar kl 21.30 och vaknar kl 6.30. 

Omöjligt att få dem att somna tidigare, tyvärr. Vad gör man? Kan man be sjukvården om sömnmedel? 

Hur länge sover era barn i samma ålder? 

Läste på 1177 att barn i denna ålder behöver 10-11 timmars sömn. 

• Svar på tråden Hur länge sover era barn?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Intel inside) skrev 2025-01-26 08:38:24 följande:

Vårt barn har aldrig haft så mycket sömnbehov och det hade jag inte heller som barn, så jag utgår från barnet jag har och inte något allmänt medelvärde.

1. Man slutar slåss om sovtiden.
    2. Man ser på saker som barnet tycker är kul och lär sig något av efter maten.
    3. Man njuter av att ha vakentid med sitt barn i sängen från kl 21 ca, läser böcker, räknar, hittar på roliga sagor och talar om livet och svarar på frågor.
    4. Man däckar då ibland med barnet i dess säng, eller så kanske man orkar hasa sig ut till sin egen. Det får vara så, se till att ha en säng till barnet som är stor och bekväm även för en vuxen.

Vårt barn hade samma antal sömntimmar som vi vuxna från han var 3.5 år gammal. Han är också begåvad och hann lära sig en massa mer än sina jämnåriga när han var liten.

Det är inte en dålig sak, så sluta slåss med ett barn som inte behöver sova så mycket som du tror. Ge det kunskap och stimulans på den extra tiden istället.

Nu vill ju 10 åringen ligga och läsa varje kväll. Hon älskar att läsa och fastnar och har svårt att sluta. ?Jag ska bara läsa klart sidan?, brukar hon säga och fortsätter läsa flera sidor till. Suck.Och så blir hon arg när vi tvingar henne att släcka lampan och vägrar oftast göra det. 

När det gäller 8 åringen är alltid en förälder med innan han somnar. Han har en stor säng. För honom berättar vi sagor, pratar om olika saker. 

10 åringen är kort för sin ålder och växer dåligt. Vi förklarar för henne att sömnen påverkar växten. Men hon lyssnar inte. Ibland somnar hon inte förrän kl 22.30. Men men 

Jag är kvällsmänniska och somnar aldrig före kl 24. Så det kanske är ärftligt då?? 

• Anonym (EI)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-26 09:07:53 följande:

Nu vill ju 10 åringen ligga och läsa varje kväll. Hon älskar att läsa och fastnar och har svårt att sluta. ?? 

Skulle hon kunna sitta någon annanstans och läsa och när hon lägger sig tas inte boken med? Folk som sysslar med sömnsvårigheter säger ofta att man bara ska sova i sängen (om man har svårt med sömnen alltså). 
  • FruFarfalle

12 åringen lägger sig 20,30 på vardagar och vaknar 6. Hon får läsa en stund innan hon somnar om hon orkar.

på helgerna är hon vaken lite längre 21-21,30 och vaknar tidigast 9 men oftast 11.

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-26 07:34:20 följande:

Hej! Har en 10 åring som somnar kl 22 och vaknar kl 6.30 och en 8 åring som somnar kl 21.30 och vaknar kl 6.30. 

Omöjligt att få dem att somna tidigare, tyvärr. Vad gör man? Kan man be sjukvården om sömnmedel? 

Så länge de inte är trötta under dagen och sover på nätterna så är inte sömnmedel något för er.
    Sömnmedel är för de som har svårt att sova. 

Barn har olika stort behov av sövm. Det som står på 1177 är generellt vad barn i den ålder har för sömnbehov. 

Om de ska somna tidigare så kommer de vakna tidigare. 

Låt dem ha sitt sovmönster som uppenbarligen fungerar för just dina barn. 
  • Spucks

Självklart ger man inte barn sömnmedel bara för att de råkar behöva mindre sömn än genomsnittet. Är den där frågan ens på riktigt?
    Och om du har läst på 1177, har du säkert även läst den där delen: "Kom ihåg att alla barn är olika och därför har olika sömnbehov."

• Anonym (Hopplösa underbara ungar)

Jag har tre. Två killar på 12 och 8 och en 10-årig tjej.

Båda killarna deckar totalt mellan 20.30 och 21. Lillkillen tar sig upp igen mellan 6.30 och 7, stora runt 7, vardag som helg.

Tjejan somnar aldrig före midnatt och ibland närmare 2. Sen studsar hon upp ur sängen klockan 6. Hon är alltid först uppe. Jag tror att det är pga autism och hon vill ha sina morgonrutiner ifred, lugn och ro. Så inte så mycket sömn för henne på vardagar. På helger och lov tar hon igen det, som värsta tonåringen. Då kan hon sova till både 10 och 12 och 14, om jag låter henne.

Vi har gjort diverse för att få henne att sova tidigare men det enda som funkar utan att ge upphov till andra problem är att låta hennes kropp fungera som den gör, helt enkelt. 

• Anonym (vem)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-01-26 07:34:20 följande:

Är det något problem med deras sömn? Att de är onormalt trötta på degen eller så? Förantal sömntimmar är ju ingen lag utan ett förslag som är baserat på nåt slags snitt för behoven hos en grupp.

Sömnmedel får man nog bara om det är problem pga för lite sömn, men inte förrn man provat annat, som rutiner etc.
  • Auriela

Min son sov inte så jättemycket i den åldern.. däremot senare i tonåren...då behövde han mycket sömn. Tycker det låter rätt normalt. Eventuellt så kan ni fundera över kvällsrutiner, om det finns något ni kan göra för att varva ner på ett annat sätt. 

Som (vem) skriver här ovan. Är de trötta så de inte orkar med skoldag och aktiviteter? 

• Agda90

Min 18 åring lägger.sig 21.30 ocj går upp 6.15 ungefär. Hon är beroende av att få sin sömn. Å ansra sidan tränar hon väldigt mycket då hon elitsatsar på sin sport. På helgerna lägger hon sig runt 22 tiden och går upp öed oss andra vi 8-8.30

Andra barnet är 13. På vardagar är han i säng strax efter 21. Läser lite och lampan brukar vara släkt till 21.45. Han går upp samma tider som sin syster. 

• Anonym (L)

Jag förstår inte problemet? Är de jättetrötta på dagarna, får inget gjort i skolan? Alla har olika behov av sömn. Bara för att det står att barn BÖR sova 11 timmar betyder inte det att de gör det. Mitt barn har aldrig sovit längre än 7.30 oavsett dag och oavsett när hon lägger sig. Hon är nu snart 13 år. Om jag la henne 20 när hon var 5 år så vaknade hon 04. Inte att föredra då hon var helt slut på förskolan vid 14. 

Varför är det så viktigt för dig att de sover längre, så viktigt att du vill ge dem sömnmedel? 

• Anonym (L)

Kan tillägga att jag som vuxen funkar bäst på 6 h. Lägger mig 00 och går upp ca 06, har gjort i många år. Sover jag mer än så är jag seg fram till lunch. Alla är inte stöpta i exakt samma form. 

Svar på tråden Hur länge sover era barn?