• Anonym (Villinte)

Längtar efter att bli gravid - avundsjuka på andra gravida, normalt?

Jag har verkligen en enorm barnlängtan ihop med min sambo och jag har ingen större längtan just nu än att få bli gravid.

Jag har märkt att jag bara ser gravida överallt just nu, och jag har svårt att glädjas över personer i min närhet som blir gravida eller snart ska föda.

Nästan så jag knappt vill ha kvar mina sociala medier vissa stunder för jag vet att det plötsligt dyker upp att någon äntligen fött. Och jag klarar inte av att se det när jag själv kämpar.

Jag blir typ avundsjuk och har svårt att glädjas och vill inte se andras bäbislycka, känner mig så hemsk då jag verkligen inte är en sådan människa. Är detta ?normalt? och är det nån som känner igen sig?? Känner verkligen en sorg och önskar att jag själv vore där. Vill kunna glädjas men mår så dåligt varje gång för jag blir påmind om den långa tuffa vägen... behöver nog få höra att jag ej är ensammen i såna här känslor..

• Svar på tråden Längtar efter att bli gravid - avundsjuka på andra gravida, normalt?
  • Mkay

Det är nog ganska ?vanligt? att folk som har något de strävat efter och kämpat med väldigt länge att få men där osäkerheten är stor om de kommer lyckas eller ej känner dessa typer av känslor när de ser andra lyckas så lätt med det runt sig. Det är dock mycket viktigt att du jobbar på dessa känslorna och lär dig lägga undan dem samt kan glädja dig åt att folk i din närhet blir gravida/får barn om du inte vill att det ska gå ut över din relation med dessa personerna. För det är just vad det kommer göra om du distanserar dig från vänner/familj som blir gravida/får barn. Det kommer även gå ut över ditt mående då folk i din närhet kommer skaffa barn förr eller senare, det är inget du kan göra något åt. Har du funderat på att gå till psykolog för att bearbeta dessa jobbiga känslorna du har? Det kan vara en god idé att få hjälp med hur du hanterar känslorna när de kommer så de inte påverkar ditt mående samt dina relationer. 

• Anonym (Klart)

Jjag kände samma sak när vi kämpade, barnvagnar överallt! Varje gång jag såg en bebis eller gravid kände jag en enorm avundsjuka.
    Det man med säkerhet vet är att en del av alla bebisar runt omkring en också har tagit tid och kämpande innan de blev till. Vi är många som fått vänta längre på våra barn ❤️
    Hoppas er bebis snart börjar gro 🙏🍀

• Haja98

Jag och min sambo är på månad 11 av att försöka att få vårt första barn och jag går runt varje dag och är rädd att någon av mina kompisar ska berätta att dem är gravida: just för jag tror att jag snarare hade blivit ledsen än glad! 

Försöker tänka att det är naturligt och att man får känna massa olika känslor när man går igenom saker! 

• RainbowFamilyDreams

Tack för förståelsen :) förstår att det är tufft att ha kämpat snart ett år för er. Håller mina tummar!

Haja98 skrev 2025-02-03 20:20:23 följande:

Jag och min sambo är på månad 11 av att försöka att få vårt första barn och jag går runt varje dag och är rädd att någon av mina kompisar ska berätta att dem är gravida: just för jag tror att jag snarare hade blivit ledsen än glad! 

Försöker tänka att det är naturligt och att man får känna massa olika känslor när man går igenom saker! 

• Anonym (Avundsjuk)

Känner verkligen igen mig. Min sambos bror och hans sambo väntar barn och jag blev så ledsen, sedan blev jag arg på mig själv för att jag inte kan vara glad för deras skull. Det har slutat med att jag försöker undvika dom för att inte råka visa några negativa känslor när dom pratar om graviditeten. Jag är bara inne på 3e försöket men har en lutealfas på 9 dagar så har fått berättat för mig av barnmorska att det kommer vara svårt för mig att bli gravid samt behålla en graviditet. Så alla negativa känslor blev ännu starkare av att dom lyckades på första försöket. Vi började nämligen försöka samma månad utan att veta om det. Känner mig också som världens hemskaste människa. Men vi är iallafall inte själva om dom här tankarna och känslorna

Svar på tråden Längtar efter att bli gravid - avundsjuka på andra gravida, normalt?