Anonym (M) skrev 2025-01-25 10:38:24 följande:
Såklart är det bra att göra en risk- och konsekvensanalys. Men samtidigt är ju livet också så att det liksom ofta bara händer. De mål och framtidsutsikter man hade innan man skaffade barnen förändras ju ofta med tiden speciellt efter man får barn, förutsättningarna förändras och många saker blir inte som man tänkt. Så oavsett hur förberedd man tycker man är så är sannolikheten stor att det kommer hända saker man inte tänkt på eller räknat med, med potentialen att vända allt upp och ner. Bara det att man är två är en risk i sig, då man har två viljor som just där och då är synkade, men som med tiden kanske inte är det.
Och även om man är medveten om vissa saker som kan hända och man har någon sorts plan för det innebär det ju inte att det för den skull kommer fungera som tänkt och det kanske blir svårare än man trott eller helt enkelt väldigt annorlunda. Det är helt legitimt att sörja saker man ville som aldrig blev, att känna hopplöshet över saker som inte riktigt löser sig trots att man försöker. Det finns så många aspekter som påverkar utfallet så en riskanalys kommer inte förbereda en för allt, och jag tror det är viktigare att vara medveten om det och ha förmågan och flexibiliteten att anpassa sig efter omständigheterna än att ha gjort en riskanalys innan.
Säg att du skaffade barn för 10 år sedan, din partner lämnade dig för ett par år sen, med ekonomin som den har varit har du mycket sämre ekonomi än du räknat med och måste arbeta mer än du velat och får mindre tid med barnen. Osv. Det blir på så sätt så många konsekvenser som självklart kommer påverka hur man mår, även om detta var med i riskanalysen så är det dels helt andra förutsättningar idag än det var när barnen blev till och så är det en sak att tänka teoretiskt på det och en helt annan att leva i det och det måste få vara okej att utrycka missnöje och sorg och hopplöshet över det, medan man jobbar sig igenom det.
Både ja och nej.
I en riskanalys har man också med ett värde som du verkar glömma, dvs hur stor är risken för att XX eller YY inträffar?
Sen absolut, vad som helst kan hända men då måste man vara lite mentalt spänstig också. Gå back to basics, fundera på vad som är viktigt, vad är måsten och vad man kan lägga åt sidan.
Det finns mycket som föräldrar idag upplever som måsten fast det inte alls är så. Där har sociala medier bidragit till en helt SJUK kultur av att visa upp fasad och verka lyckad. Hemma i vardagen behöver det absolut inte vara så.
Men för många är det uppenbarligen viktigt att ha det som "alla andra" har.
När mina barn kommer hem och säger att de vill ha eller göra si eller så för det gör "alla andra" så frågar jag, vilka då? Och så kommer det fram ett namn eller högst två. Dvs inte alls ALLA andra. Tack, då vet jag.
Har heller aldrig sagt att man inte får uttrycka missnöje eller sorg, sånt är livet.
Men generellt så är det nog få idag som tänker igenom hur man tänker sig att sitt liv med barn och familj ska bli. Annat än att det är gulligt med bebisar typ.
Följer de bara en massa influencers på Instagram så ser man verkligheten på samma sätt som man gjorde för kanske bara 15-20 år sen när jag fick mina första barn och man umgicks mer på riktigt hemma hos varandra, med varandra. Eller ännu hellre när jag själv var barn.