• Anonym (Glimt)

Onormal svartsjuka?

Min pojkvän är svartsjuk på mitt förflutna typ. Var på en dejt med en kille innan jag träffade honom och han blev arg för att vi redan då hade börjat snacka. Jag skrev med flera innan jag träffade min pojkvän sen efter vår första dejt kapade jag kontakten med resten. Ändå hänger han upp sig på det. Han är även svartsjuk för att mitt ex var min första och tog min oskuld.
    Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Onormal svartsjuka?
  • Lynx123

Gör slut. Det är vidrigt att vara ihop med svartsjuka människor och det blir aldrig bättre.

• Anonym (Glimt)
    Lynx123 skrev 2025-01-24 22:21:51 följande:

Gör slut. Det är vidrigt att vara ihop med svartsjuka människor och det blir aldrig bättre.

Jo men har han rätt att vara arg på mig för jag gick på en dejt innan jag träffade honom? Jo vi skrev men vi hade inte träffats än och denna dejt var planerad innan jag började skriva med min kille.
  • Fjäril kär
    Anonym (Glimt) skrev 2025-01-24 22:24:25 följande:
    Jo men har han rätt att vara arg på mig för jag gick på en dejt innan jag träffade honom? Jo vi skrev men vi hade inte träffats än och denna dejt var planerad innan jag började skriva med min kille.
    Nej han har ingen som helst rätt att vara svartsjuk på dig. Han har ingenting att göra med vem du träffade eller hade kontakt med innan honom 
    Får han dig att tro det? 
    Då ska du verkligen springa för livet. 
  • Anonym (Hm)

Nej, han har inte arg, ingen har att göra med vad du gjorde innan ni träffades.

• Anonya

Det där låter inte alls bra. Det vore okej om han kände sig en aningens besviken för att han inte var så fantastiskt intressant att du genast ni började skriva med varandra att du insåg att ingen annan är intressant. Det också något man antingen skämtar om eller håller för sig själv för det är lite pinsamt.

Att bli arg för det är verkligen onormal svartsjuka. Hur länge har ni varit ett par? När blev han arg? I början av ett förhållande ska det bara vara positivt i det stora hela. Även om ni hunnit vara tillsammans ett tag nu, så är det en stor varningssignal. Jag skulle gå så långt att jag bara på basen av det tycker att du ska avsluta relationen. Vissa saker som gör att det i början kan kännas fantastisk kan i själva verket vara tecken på osund svartsjuka (uppvakta intensivt, ge mycket presenter, vilja vara tillsammans massor, vilja hämta från jobbet även om man kan tänka sig att gå eller ta bussen, att gå ovanligt snabbt framåt i relationen osv). Det behöver inte vara så eller bli mycket illa iom svartsjukan du beskriver, men risken finns.

Har du någon du kan prata med om dina tankar och observationer?
    Lycka till! 

• EnAnonumius
    Anonym (Glimt) skrev 2025-01-24 22:24:25 följande:
    Hur kan du kalla det nedköpet till man för "min kille"?

Nej han har ingen rätt att vara svartsjuk på ditt förflutna. Alla har ett förflutet, kan han inte hantera det så är det enbart HANS problem.

Lämna innan det är försent, han är ju bara omogen och svartsjukan han har nu kan eskalera och leda till en massa tråkigheter för dig.

Gör dig själv en fins tjänst och gör slut med honom och leta upp en kille som har vett i skallen och inser att även kvinnor har ett förflutet, och det är bara omoget att bli svartsjuk på det förflutna...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Pappa till tre barn)
    Lynx123 skrev 2025-01-24 22:21:51 följande:

Beror på om man själv är orsaken eller ej. I detta fall handlar det om retroaktiv svartsjuka vilket inte är okej. Han behöver hjälp.
  • Anonym (Missie)

Killen behöver hjälp, detta är inte normalt eller rimligt.

• Anonym (Slut)

Det är inget du kan göra åt nu, så om han inte gillar ditt förflutna får han göra slut då

Svar på tråden Onormal svartsjuka?