• Anonym (Jobbigt ex)

Lurar mitt ex mig?

Jag och mina barns pappa separerade för snart två år sedan. När vi fick vårat första barn (vi har tre gemensamma) så tecknade han försäkring för henne och sen gjorde han även det för våra andra två barn. Min äldsta dotter går även på ridskola. han får alla dom räkningarna till sig och så säger han summan jag ska swisha till honom. Nu misstänker jag att han lurat mig totalt och fått mig att swisha över en större summa varje månad. har bett han visa fakturor för barnförsäkringarna men det vägrar han. Kan jag kontakta Folksam och be om att få se fakturorna för förra året? Han står på dom, men tänker eftersom det är våra gemensamma barn. Tack på förhand 

• Svar på tråden Lurar mitt ex mig?
  • Lynx123

Kontakta Folksam och ridskolan och fråga. Hoppas att allt är okej för barnens skull.

• Anonym (Y)

Kan inte tänka mig att de ger dig insyn i försäkringar som någon annan tecknat. Säg att du inte betalar innan du fått se dokumenten

• Tow2Mater

Ta inte för givet att han fortfarande betalar barnförsäkringarna heller..... Kräv bevis.

• NinniQX

Känns bara märkligt att han vägrar visa fakturorna. Antingen stämmer det att du betalar mer än vad du ska eller så finns det ingen försäkring. 

• Miooo

Ring ridskolan och Folksam och fråga. Kan de inte svara på vad dit ex betalat så kan de i alla fall tala om vad deras priser är. Försäkringsbevis för barnen tycker jag är självklart att du ska få se, du behöver ju vara säker på att de har en försäkring 

• Anonym (Sten)

Vad gäller försäkringen så om du är med och betalar så ska du ju också ha kontroll över vem som får pengar om det skulle hända något. Det är inte alltid bara barnet som får, föräldrar kan få för missad arbetsinkomst och merkostnader. Det är skevt om du betalar hälften och det bara är han som är täckt för det.

• Tom Araya

Självklart ska du ha insyn i det du betalar och som gäller dina barn och det är pappan som ska ge dig informationen eftersom du betalar till honom.

Sätt ner foten och säg att utan kopior på fakturor och försäkringsvillkor så för du inte över en spänn.

• Anonym (Ja)

Med tanke på att du inte har skyldighet att betala en enda krona så ja, han har lurat dig. Dessutom dubbelt mtp att försäkringen kanske inte ens existerar.

• Anonym (Rut)

Men om du är med och betalar för försäkringen så ska du ju också stå med som försäkringsmottagare. Så det får ju ditt ex fixa om du ska fortsätta betala hälften.  Sen ska du se med egna ögon att du står med som mottagare också. Därefter är det fritt fram för dig att ringa och få alla uppgifter om priser etc.

Angående ridning borde det inte vara så svårt att få veta priser. Kan ju tom finnas på hemsidan. Annars ringer du dit och frågar. 

• Anders1970
    Anonym (Jobbigt ex) skrev 2025-01-23 22:23:01 följande:
    Lurar mitt ex mig?

Jag och mina barns pappa separerade för snart två år sedan. När vi fick vårat första barn (vi har tre gemensamma) så tecknade han försäkring för henne och sen gjorde han även det för våra andra två barn. Min äldsta dotter går även på ridskola. han får alla dom räkningarna till sig och så säger han summan jag ska swisha till honom. Nu misstänker jag att han lurat mig totalt och fått mig att swisha över en större summa varje månad. har bett han visa fakturor för barnförsäkringarna men det vägrar han. Kan jag kontakta Folksam och be om att få se fakturorna för förra året? Han står på dom, men tänker eftersom det är våra gemensamma barn. Tack på förhand 

Om dina barn inte är myndiga så har du full insynsrätt som vårdnadshavare.

Alla i tråden som skriver annat tillhör den outbildade skara som tänker först efter de skrivit.

Kolla upp och ta sakligt upp det med ditt ex.

Har han gjort fel så hota med polisanmälan och rycka bort vården från han, då kommer han mjukna.

Män förstår alltid faktabaserat maktspråk.

Lycka till.
  • Anonym (Jobbigt ex)

tack För alla svar!
    jag har kontaktat ridningen och fått uppgifter om vilka betalningar som skett förra året samt när. Har även pratat med Folksam som kommer skicka mig alla fakturor som gått ut 2024.
    jag har även talat om för mitt ex att jag inte kommer betala en krona förens bild på månadens faktura är skickad (inte fått någon än).
    tänk vad lätt allt skulle vara om man kunde komma överens och ha en normal dialog efter en skilsmässa för barnens skull. Usch så trött jag blir. 

• Anders1970
    Anonym (Jobbigt ex) skrev 2025-01-25 07:08:27 följande:

tack För alla svar!
    jag har kontaktat ridningen och fått uppgifter om vilka betalningar som skett förra året samt när. Har även pratat med Folksam som kommer skicka mig alla fakturor som gått ut 2024.
    jag har även talat om för mitt ex att jag inte kommer betala en krona förens bild på månadens faktura är skickad (inte fått någon än).
    tänk vad lätt allt skulle vara om man kunde komma överens och ha en normal dialog efter en skilsmässa för barnens skull. Usch så trött jag blir. 

Tack och utmärkt 👍 
  • Anonym (M)

tack För alla svar!

Bra gjort. Och om du ser att han lurat dig förra året, så korrigerar du det i år genom att betala mindre. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)

Att han inte visar fakturorna är ju ett tecken på att det är en hund begraven. Betala inte en krona förrän du sett fakturorna. Tänk på att det går att förfalska skärmdumpar...

• Anders1970

tack För alla svar!

Återkom gärna med en status uppdatering.
  • Anonym (grrrrrrrrr)

Men hur lågt kan en y-kromosom sjunka egentligen, om man fibblar med barnens försäkringar?

Jag hade berättat för vem som ville höra av hans gamla vänner vilken slemmig potatisål han är.

• EpicF
    Anonym (Pappa till tre barn) skrev 2025-02-02 11:50:10 följande:

Att han inte visar fakturorna är ju ett tecken på att det är en hund begraven. Betala inte en krona förrän du sett fakturorna. Tänk på att det går att förfalska skärmdumpar...

Behöver faktiskt inte vara det. Men om man ha nekar till att skicka fakturorna så är det troligen något fuffens på gång. 
  • Martins07

Han ljuger helt enkelt och det är enkelt att ta reda ut på det. 
    Sluta betala helt enkelt. Försäkring ska avsluta om det finns på riktigt sensuell du tecknar försäkring själv. 

• Anonym (Sten)
    Martins07 skrev 2025-02-02 16:31:53 följande:

Han ljuger helt enkelt och det är enkelt att ta reda ut på det. 
    Sluta betala helt enkelt. Försäkring ska avsluta om det finns på riktigt sensuell du tecknar försäkring själv. 

Det är dumt att byta barnförsäkring i onödan. Det är alltid en risk att bolagen utnyttjar luckan till att slippa betala.
  • Tom Araya
    Anonym (Sten) skrev 2025-02-02 21:03:16 följande:
    Det är dumt att byta barnförsäkring i onödan. Det är alltid en risk att bolagen utnyttjar luckan till att slippa betala.
    Men risken för det uppstår bara om något händer precis då och som ger ett försäkringsärende.
Svar på tråden Lurar mitt ex mig?