• Anonym (G)

Bostadsrätt

Om ni hade en miljon i fonder. Och ville köpa en lgh som kostar en miljon. Hade ni tagit ut detta och köpt lägenheten kontant. Eller tagit lån? 

Tänker man tjänar på att ha fonder eftersom det ökar i värde över tid. Men lån kostar i ränta så det förlorar man med på. Var är bäst?

Har ej detta nu men håller på att vänta ut fonderna så de ska växa 

• Svar på tråden Bostadsrätt
  • Anonym (Sara)

Hade använt fondpengarna helt klart. Det är dina pengar. Skulle aldrig ta lån om jag verkligen inte behövde, och då bara till bostad. Eftersom du äger pengar ska du naturligtvis använda dem. Hellre det än att ha en skuld på banken med ränta och amortering. Bostadsköp är också en investering som kan ge mer pengar till dig vid framtida försäljning. 

• PH76

Det beror såklart på din inkomster och övriga kostnader. Om dessa är stabila så skulle jag bara betalt minimum och sedan sparat mina investeringar, övertid så är det en bättre finansiell lösning.

• Anonym (M)

Jag hade aldrig låst hela mitt kapital i en bostad.

Jag hade lagt in hälften i lägenheten, sedan hade jag låtit resten stå kvar. Fonderna lär avlasta mer över tid än vad kostnadsräntan är. 

• Anonym (Q)
    Anonym (M) skrev 2025-01-22 21:31:39 följande:

Jag hade aldrig låst hela mitt kapital i en bostad.

Jag hade lagt in hälften i lägenheten, sedan hade jag låtit resten stå kvar. Fonderna lär avlasta mer över tid än vad kostnadsräntan är. 

Precis vad jag skulle göra med. Dela upp investeringarna och riskerna.
Svar på tråden Bostadsrätt