• tootsy

Hur länge utan mat på natten?

Hej! Jag har en liten pojke på 6 veckor. Han har de senaste dagarna börjat sova hela nätterna utan nattmatning. Han kinkar lite på nätterna ibland men inte tillräckligt för att jag ska vakna till och mata honom. Han får flaska på kvällen vid ca 21-22.30 och vaknar på morgonen oftast runt 6, ibland så sent som 7.30. Han följer en normal viktkurva och är en väldigt glad och nöjd bebis, äter ordentligt på dagarna men det känns inte normalt att han ska gå så länge utan mat på natten i så ung ålder. Har någon annan varit med om liknande?

• Svar på tråden Hur länge utan mat på natten?
  • Anonym (ofta)
    tootsy skrev 2025-01-22 08:48:45 följande:
    Hur länge utan mat på natten?

Hej! Jag har en liten pojke på 6 veckor. Han har de senaste dagarna börjat sova hela nätterna utan nattmatning. Han kinkar lite på nätterna ibland men inte tillräckligt för att jag ska vakna till och mata honom. Han får flaska på kvällen vid ca 21-22.30 och vaknar på morgonen oftast runt 6, ibland så sent som 7.30. Han följer en normal viktkurva och är en väldigt glad och nöjd bebis, äter ordentligt på dagarna men det känns inte normalt att han ska gå så länge utan mat på natten i så ung ålder. Har någon annan varit med om liknande?

Om han växer som han ska och mår bra så skulle jag säga att åtminstone sex timmar utan att äta går bra. Helst inte så mycket längre än det.

I ert fall verkar det bli 8-8½ timme och det är väl gränsfall, men verkar ju funka för er bebis.
  • tootsy

Bör tillägga att han får ersättning och äter med stor aptit, just nu ca 800-900 ml/dag vilket enligt BVC är helt okej och normalt, så länge han verkar nöjd. Han kräks också mycket vilket gör så han ?kan? äta lite extra. 

Så då bör vi väcka honom under nätterna för att äta? Vilka negativa hälsoaspekter kan man förvänta sig av att han sover ?för mycket? eller för länge utan att äta? 

• Anonym (ofta)
    tootsy skrev 2025-01-22 09:20:04 följande:

Bör tillägga att han får ersättning och äter med stor aptit, just nu ca 800-900 ml/dag vilket enligt BVC är helt okej och normalt, så länge han verkar nöjd. Han kräks också mycket vilket gör så han ?kan? äta lite extra. 

Så då bör vi väcka honom under nätterna för att äta? Vilka negativa hälsoaspekter kan man förvänta sig av att han sover ?för mycket? eller för länge utan att äta? 

Nej, inte så länge han mår bra och växer som han ska. Men var uppmärksam så att han inte blir slö, för ibland sover bebisar länge för att de blir slöa av att inte äta. Det verkar inte vara så med din bebis, så då behöver ni inte väcka honom. 
  • Anonym (Sjusovaren)

Vår bebis har sovit hela nätterna från ca 19-07 sedan hon var 2 veckor (är snart 6 månader) Om bebisen äter bra på dagarna och går upp i vikt som förväntat finns ingen orsak att väcka på nätterna. Låt bebis sova och njut av att även ni får bra nattsömn!! 

Svar på tråden Hur länge utan mat på natten?