• Anonym (Trött mamma)

Skolan vill att vi har barnet hemma vissa lektioner

Har ett barn som behövt en hel del stöd och anpassning i skolan men som ändå fungerat väldigt bra, i synnerhet när han hade en assistent.

Under ett par år klarade han alla mål och störde ingen i klassen, sedan drog de in på assistenten. Tyvärr kan det handla om ekonomi och det förstår jag men det är ändå så otroligt synd för därefter har det gått utför.
    Han har mer svårt i skolan och stör tyvärr lite mer :( Jag har ofta fått hämta från skolan när han inte klarat vara där eller det hänt något, vilket aldrig hände när han hade assistent. 

Nu vill de att han ska vara hemma vissa lektioner och att vi ska köra honom till skolan senare osv. Det finns inget fritids eller någon som kan vara med honom under tiden..
    Dessvärre jobbar vi, har flera mil till skolan från hemmet och den enda buss som går är ju den som går på morgonen.

Därför kommer vi behöva vara lediga från jobbet massor. Hur löser man ens det? Har vi några rättigheter eller kan man få lön för att ta hand om barnet? Vi vet varken ut eller in, men han är 11 år så vi har inga föräldrardagar och det går ju inte bara vabba hela tiden :( Är lite hjärntrött och söker olika lösningar.. 

• Svar på tråden Skolan vill att vi har barnet hemma vissa lektioner
  • Jemp

Barnet har ju rätt till sin utbildning, och ett visst antal undervisningstimmar. Jag skulle alltså tro att de inte har nån rätt till detta från Skolans håll, däremot skyldighet att se till att han får det stöd som behövs. 

• Jemp

Har han någon npf-diagnos? I så fall kanske det finns rätt till omvårdnadsbidrag om lösningen är den bästa trots allt. 

• Anonym (Em)

Ditt barn har skolplikt och har rätt till undervisning. Skolan har en skyldighet att anpassa för ert barn så att han kan vara i skolan. Skolan har i vissa fall rätt att stänga av en elev, men det låter inte som att förutsättningarna är uppfyllda för det i ert fall. 

Fråga skolan på vilken grund de vill stänga av honom från undervisningen kräv ett skriftligt beslut som kan överklagas. Vid avstängning är skolan skyldig att fatta ett sådant beslut. 

Vidare kan ni skicka in klagomål till huvudmannen samt göra en anmälan till Skolinspektionen. 

Skolan ska inte skicka hem elever på det sättet utan som sagt ge eleven särskilt stöd så att eleven kan vara i skolan. 

Har inte skolan någon särskild undervisningsgrupp (liten grupp) där ditt barn kan få undervisning de lektioner där helklass inte fungerar?

När min son gick i lågstadiet gjorde hans skola samma sak och sa att det var för hans skull och att han behövde vara ?sjukskriven? och sa i princip att vi var dåliga föräldrar om vi inte höll honom hemma. Det slutade med att han fick egen resurs. 

• Anonym (Trött mamma)

Tack snälla för svar, vi ska se över möjligheterna i morgon. Vi har kontakt och medicinering via bup, han är helt fungerande hemma och i mindre grupper. Med assistenten gick det nästan alltid bra så högsta önskan är att få en sådan igen. Vill ju att han ska klara skolan och alla ämnen han behöver..
    Vi vill ju inte heller att han ska störa andra i klassen, vi har hjälpt till så mycket vi kan och hämtat, erbjudit oss att vara med osv.. men någonstans behöver han ju vara och lära sig och vi kan ju inte ta obegränsat med ledigt från jobbet..

• Anonym (Trött mamma)

Vi är skilda och delar på ett fjärdedels omvårdnadsbidrag, det var oerhört svårt att få men det täcker bara för mig en dag borta från jobbet sen kostar det ju en hel del därefter. Men är tacksam att det finns.
    Han har svår adhd, men fungerar ganska väl med medicin och mindre grupp. 

Vad händer om skolan skulle stänga av en elev? Vart tar man vägen med eleven och hur försörjer man sig då? Usch blir orolig.. 

• Jemp
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-01-21 20:59:20 följande:

Tack snälla för svar, vi ska se över möjligheterna i morgon. Vi har kontakt och medicinering via bup, han är helt fungerande hemma och i mindre grupper. Med assistenten gick det nästan alltid bra så högsta önskan är att få en sådan igen. Vill ju att han ska klara skolan och alla ämnen han behöver..
    Vi vill ju inte heller att han ska störa andra i klassen, vi har hjälpt till så mycket vi kan och hämtat, erbjudit oss att vara med osv.. men någonstans behöver han ju vara och lära sig och vi kan ju inte ta obegränsat med ledigt från jobbet..

Man kan ju tycka att de verkligen har svart på vitt nu då att det behövs en resurs..
  • Anonym (Trött mamma)

Många tack för alla era svar! Är orolig över min lille pojk som är en jättefin människan hemma. Vill att det ska gå väl för honom men skäms också otroligt mycket när jag får höra att han haft något utbrott och skrikit riktigt fula saker i skolan :( då tänker jag att han kanske inte kan vara i en vanlig klass och samtidigt finns det inga riktiga alternativ där vi bor vilket gör mig ledsen och orolig över vart han bara ska ta vägen och hur man ens går till väga. 

Allt funkade så bra med assistent, visst hade han lite fula ord för sig ibland men det var inte alls som nu och ingen blev störd i klassen :/ 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2025-01-21 21:12:17 följande:

Många tack för alla era svar! Är orolig över min lille pojk som är en jättefin människan hemma. Vill att det ska gå väl för honom men skäms också otroligt mycket när jag får höra att han haft något utbrott och skrikit riktigt fula saker i skolan :( då tänker jag att han kanske inte kan vara i en vanlig klass och samtidigt finns det inga riktiga alternativ där vi bor vilket gör mig ledsen och orolig över vart han bara ska ta vägen och hur man ens går till väga. 

Allt funkade så bra med assistent, visst hade han lite fula ord för sig ibland men det var inte alls som nu och ingen blev störd i klassen :/ 

Jag beklagar TS. Detta är skolans fel som drog in assistenten. De ser ju svart på vitt vad som behövs. Din son fungerade ok i skolan, t om bra, så länge han hade en assistent. Nu är den borta. Vad trodde de skulle hända? Att allt skulle vara frid och fröjd?

Har du frågat varför de drog in assistansen, när det fungerade med den men inte utan? Om det är av ekonomiska skäl kanske du, tillsammans med skolan, kan gå högre upp. Din son får självklart inte skada eller störa andra elever, men han har rätt till utbildning precis som andra, och det fungerade med assistent. Stå på er!
  • Xenia

Om han inte klarar av den vanliga undervisningen, hur tänker skolan att han ska få den undervisning han har rätt till? I vissa sällsynta fall (med hemmasittare) så kan eleven få distansundervisning via internet. Men har skolan resurser till det då?

Nej, ni måste tyvärr kämpa ännu mer. Kontakta kommunen, Skolinspektionen, Skolverket, Elevombudet, lokaltidningen etc. Din son har rätt till undervisning. Du ska inte behöva sluta ditt jobb för att ge honom det. Hemundervisning är ju inte ens tillåten utom i vissa undantagsfall.

• Anonym (Fråga)

Jag tycker du kan ställa frågan till skolan.

**Hur ska vi lösa det med jobbet?
    **Hur ska min son få anpassad undervisning så att han har en chans att nå målen?
    **När ska han få en assistent igen? 

Be dem om tips. Det här är inte första gången de har en pojke som din, så de har säkert information om det mesta. 

I annat fall får de hänvisa till någon som kan ge er svar. 

Svar på tråden Skolan vill att vi har barnet hemma vissa lektioner