• Anonym (Tillåt)

Blir du hungrigare, eller blir du mätt?

Vi har en jädrans osynk i vår sexlust jag och min fru. Det brukar ju heta att "sex föder mer sex". Alltså om man har sex (och njuter) så vill man bara ha mer. Att sexlusten förstärks. Eller något sådant.

Men min fru funkar precis tvärtom. När vi har sex så är hon "mätt" ett bra tag efteråt. Det kan ta en månad eller två innan hennes sexlust vaknar till liv igen. För mig är det raka motsatsen. Sex föder en hunger efter mer. 

Så det här har lett till att jag inte vill ha sex längre. Det väcker ju "odjuret" i mig som bara vill ha mer. Och med mer så pratar jag om kanske två gånger i veckan. Inte mer än så. Men med en fru  som fått vad hon behöver för de närmate två månaderna så leder det här bara till frustration för mig. Hon är totalt ointresserad och jag vill inte ha sex med någon som ställer upp. Det här leder till att jag undviker sex. Och de gånger hon gör försiktiga (och knappt märkbara) försök till att inleda något som glider jag undan numera. 
    Det är helt enkelt inte värt det. Det är inte värt att ha sex en gång varannan månad. 

Hur är det med er andra här? Väcker sex er hunger efter mer eller blir ni "mätta" för ett bra tag framöver? Hur hade ni gjort i mitt ställe?

• Svar på tråden Blir du hungrigare, eller blir du mätt?
  • Tyra myra

Det är inte alla förhållanden/äktenskap som är baserade på kärlek. 

Man flyttar ihop under förälskelse fasen och kommer inte vidare till den djupare kärleken.  När förälskelsen och det passionerade sexlivet är över tar lusten slut.

Man måste jobba på sin relation och fylla den med gemenskap och närhet innan passionen är över. Gör man inte det utmanar man verkligen ödet.  Detta gäller både kvinnor och män ingen skillnad där. Man är alltid två som ansvarar för att relationen fungerar.

Det man investerar i relationen vill man självklart ha tillbaka man kan inte kräva något av den andra man själv inte är bredd att ge.

• Anonym (Mondrian)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 14:06:55 följande:
    Vissa handlingar tydligt indikerar... Hur ska man kela med sin partner utan att det kan uppfattas som att man vill ha sex? Ett av livets stora mysterier. Ingen beröring ovanför armbågen?

Låta det bli som det blir... Men om partnern behöver sex oftare än fyra gånger om året? Ska hen då bara låta det bli som det blir, vara spontan? Det funkar inte så bra, tror jag.

Schema är osexigt, en nödlösning. Men det kan funka om man har svårt att ta sig tid för erotik. Schemaläggning förutsätter att båda vill ha ett schema. Båda två. 

Om den ena parten inte vill schemalägga, inte vill prata om kärlekslivet, inte vill att partnern ska ta erotiska initiativ, då stämmer nog det sista du skriver: Känslorna är för låga. Då krävs problemlösning på en högre nivå. Parterapi eller skilsmässa.

Det du pratar om då är att sexet ska göras på bekostnad av den andres lust. Schemaläggning för att tillfredsställa den andres lust och blir då på den andres villkor. Man kan säkert säga att schemaläggning blir "frivilligt" på samma sätt som att husfridssex eller tjatsex är "frivilligt" Skapar då en känsla hos den parten som förväntas göra avkall på sin sexualitet att det handlar om en slags tjänstgöring, känslor och den egentliga lusten urholkas för varje gång. Kan jämföras med förväntningar på att någon fejkstönar eller förväntningarna på sig själv (intalar sig själv) att det är härligt att "mysa"

Sex handlar om gemensam lust, ska aldrig bli serverat till någon annan. Vill någon ha sex med en annan så behöver den skapa passion, inte sätta sig vid ett mötesbord för att kommunicera fram en schemaläggning, för det här fungerar inte, vi behöver kompromissa. Herregud så kontraproduktivt.

Vissa föreställer sig skaffa en älskarinna. Hur skulle den kunna ragga tag i en sådan om den inte ens lyckas förföra frugan? Har denne sabbat frugans sexualitet så djupt vid det laget? En älskarinna är ingen man schemalägger och kompromissar med. Älskarinnan skulle väl dumpa direkt om sexet inte skedde på hennes villkor också.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-24 14:40:09 följande:

Det du pratar om då är att sexet ska göras på bekostnad av den andres lust. Schemaläggning för att tillfredsställa den andres lust och blir då på den andres villkor. Man kan säkert säga att schemaläggning blir "frivilligt" på samma sätt som att husfridssex eller tjatsex är "frivilligt" Skapar då en känsla hos den parten som förväntas göra avkall på sin sexualitet att det handlar om en slags tjänstgöring, känslor och den egentliga lusten urholkas för varje gång. Kan jämföras med förväntningar på att någon fejkstönar eller förväntningarna på sig själv (intalar sig själv) att det är härligt att "mysa"

Sex handlar om gemensam lust, ska aldrig bli serverat till någon annan. Vill någon ha sex med en annan så behöver den skapa passion, inte sätta sig vid ett mötesbord för att kommunicera fram en schemaläggning, för det här fungerar inte, vi behöver kompromissa. Herregud så kontraproduktivt.

Vissa föreställer sig skaffa en älskarinna. Hur skulle den kunna ragga tag i en sådan om den inte ens lyckas förföra frugan? Har denne sabbat frugans sexualitet så djupt vid det laget? En älskarinna är ingen man schemalägger och kompromissar med. Älskarinnan skulle väl dumpa direkt om sexet inte skedde på hennes villkor också.

Nej, nej, nej. Båda måste vara överens om schemaläggningen, båda måste vilja ha det så. Vilket jag skrev. Min poäng är att båda har ansvar för att sexlivet fungerar. Om det sker via ett schema eller åtgärder mot ett dåligt äktenskap låter jag vara osagt. 

Och vad gäller förförelse så var det någon här vars fru absolut inte ville bli berörd som om han ville ha sex. Hur ska han kunna förföra frun om hon absolut inte vill bli förförd?
  • Anonym (Mondrian)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 13:54:52 följande:
    Ja, tyvärr har du rätt i det. 

Män behöver steppa upp i privatlivet. Vara med barn, ha egna vänner, ta initiativ.

Verkar som att en hel del män intar en tafatt roll i förhållandet med en kvinna. En hel del män vill ha en kvinna för att de ska ta hand om alla hans behov, både emotionella och fysiska. Läser om män som gråter och är deprimerande för att de inte har en kvinna. Vilken som helst duger, att det är ett behov "som alla andra" tydligen får tillgång till i deras värld. (En mamma *host* kvinna ska delas ut till alla)

Män som är i ett förhållande och grinar och är sura för att kvinnan inte initierar sex tillräckligt ofta för honom. Han vill schemalägga så att hans behov blir uppfyllt. Ts tycker att hans fru inte gör tillräckligt. Han är sur över de närmande han gör (då hon antagligen försöker pga husfriden) ingenting tröstar ts. Lika grinig som en tonåring.

Män som beter sig som barn helt enkelt, barn gråter när de vill ha något, det är en av de grundläggande beteenden vi har. Men vem vill ha sex med ett barn? Den här dynamiken är ohälsosam. Betrakta sin fru eller flickvän som ett omhändertagande väsen som ska se till alla ens behov om man blir tillräckligt sur eller grinig är så fruktansvärt oattraktivt.

Man up! Var en jämbördig partner.

• Anonym (Mondrian)
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 14:46:50 följande:
    Nej, nej, nej. Båda måste vara överens om schemaläggningen, båda måste vilja ha det så. Vilket jag skrev. Min poäng är att båda har ansvar för att sexlivet fungerar. Om det sker via ett schema eller åtgärder mot ett dåligt äktenskap låter jag vara osagt. 

Och vad gäller förförelse så var det någon här vars fru absolut inte ville bli berörd som om han ville ha sex. Hur ska han kunna förföra frun om hon absolut inte vill bli förförd?
    Den där schemaläggningen igen. Det är klart något sånt går att komma överens om. Men det betyder också att lust är något som är oviktigt. Sexet blir då husfridssex. Ingenting frugan egentligen vill och budskapet blir då att hennes kropp är enbart till för hans lustar. Hon får göra avkall på sina egna.

Tror du förförelse handlar om tafsande? Du har mycket att lära i så fall. Du verkar inte vara ensam om det.
  • New  Dawn
    Vissa handlingar tydligt indikerar... Hur ska man kela med sin partner utan att det kan uppfattas som att man vill ha sex? Ett av livets stora mysterier. Ingen beröring ovanför armbågen?
    Va?
    Måste kel vara ett tecken på sex? 
    Jag skulle tycka att jag gick misste om väldigt mycket avkopplande njutning om det vore så. Skulle verkligen inte vilja ha det så. 
    Låta det bli som det blir... Men om partnern behöver sex oftare än fyra gånger om året? Ska hen då bara låta det bli som det blir, vara spontan? Det funkar inte så bra, tror jag.
    Fast du skrev ju nyss att man inte kunde kela utan att det uppfattades som en invit till sex. 
    Jag tror att om den utan lust verkligen kunde slappna av och bara njuta, utan att det måste leda till sex, 
    kanske lusten lättare kunde väckas. Om hon (i detta fall) tror att hon förväntas bli kåt kanske hon i stället nobbar sex, utan att ens "prova" .
    Schema är osexigt, en nödlösning. Men det kan funka om man har svårt att ta sig tid för erotik. Schemaläggning förutsätter att båda vill ha ett schema. Båda två. 
    Ja, om båda vill ha sex, men det behöver planeras för att få in i vardagspusslet, men det är inte det vi diskuterar här. 
    Om den ena parten inte vill schemalägga, inte vill prata om kärlekslivet, inte vill att partnern ska ta erotiska initiativ, då stämmer nog det sista du skriver: Känslorna är för låga. Då krävs problemlösning på en högre nivå. Parterapi eller skilsmässa.
    Ja. 

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-24 14:59:59 följande:
    Den där schemaläggningen igen. Det är klart något sånt går att komma överens om. Men det betyder också att lust är något som är oviktigt. Sexet blir då husfridssex. Ingenting frugan egentligen vill och budskapet blir då att hennes kropp är enbart till för hans lustar. Hon får göra avkall på sina egna.

Tror du förförelse handlar om tafsande? Du har mycket att lära i så fall. Du verkar inte vara ensam om det.
    Du envisas med att se schemaläggning som något som den ena parten tvingas till. Jag menar att det kan vara ett sätt att lösa en knut, att båda kommer överens om att testa att boka tid för kärlek. 

Nej, jag tror inte att förförelse handlar om tafsande. Det var någon här i tråden som skrev att hans fru inte ville att han skulle röra henne på ett sätt som kunde uppfattas som sexuellt. Och jag ifrågasatte hur man ska kunna röra och förföra utan att det ska kunna uppfattas som sexuellt. Själv förför jag gärna med en god middag till henne. Ibland kramar jag henne och kysser henne i nacken utan att vara ute efter sex.
  • New  Dawn
    Anonym (Mondrian) skrev 2025-01-24 12:32:40 följande:
    Tror också att det handlar om känslor och en förmåga att kunna vara in tune med sina känslor. Börjar man då ha sex för någon annans skull, eller kompromissat eller schemalagt så lär man sig att göra avkall på sina känslor. 

med tekniken så menar jag ffa förmågan att skapa passion och väcka känslor hos den man vill ha sex med. Om någon blir nobbad 999 gånger av 1000 så tror jag att den tekniken mer handlar om försök till tafsande. En del kallar det för att ta initiativ till sex. Kanske en mer rättvis bild än att jämföra med förförande.
    Håller med
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • New  Dawn
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 15:10:24 följande:
    Du envisas med att se schemaläggning som något som den ena parten tvingas till. Jag menar att det kan vara ett sätt att lösa en knut, att båda kommer överens om att testa att boka tid för kärlek. 

Nej, jag tror inte att förförelse handlar om tafsande. Det var någon här i tråden som skrev att hans fru inte ville att han skulle röra henne på ett sätt som kunde uppfattas som sexuellt. Och jag ifrågasatte hur man ska kunna röra och förföra utan att det ska kunna uppfattas som sexuellt. Själv förför jag gärna med en god middag till henne. Ibland kramar jag henne och kysser henne i nacken utan att vara ute efter sex.

Fast du uttrycker det inte som att det handlade om att både ville schemalägga. Du beskriver det som en ren kompromiss. 
    Du skrev "Det säger doktor Phil: Först säger du vad du önskar dig, och sen säger hen vad hen önskar sig. And then you negociate."

Jag förstår inte riktigt... förstår du, eller förstår du inte att man kan ta initiativ till närhet utan att vara ute efter sex? 
  • KimLinnefeldt
    New Dawn skrev 2025-01-24 15:20:22 följande:
    Fast du uttrycker det inte som att det handlade om att både ville schemalägga. Du beskriver det som en ren kompromiss. 
    Du skrev "Det säger doktor Phil: Först säger du vad du önskar dig, och sen säger hen vad hen önskar sig. And then you negociate."
    Jag förstår inte riktigt... förstår du, eller förstår du inte att man kan ta initiativ till närhet utan att vara ute efter sex? 
    Berätta för mig, hur tar man initiativ till närhet utan att det ska kunna uppfattas som att man vill ha sex?
  • New  Dawn
    KimLinnefeldt skrev 2025-01-24 18:31:11 följande:
    Berätta för mig, hur tar man initiativ till närhet utan att det ska kunna uppfattas som att man vill ha sex?
    Genom att man visar det, och säger det. 
  • Anonym (O)
    Theaass99 skrev 2025-01-23 16:32:45 följande:
    Sex är tyvärr inte lika skönt för alla. Jag tycker inte sex är skönt alls. Har de ibland, orkar bara släppa till 1 gång i månaden. Dom som njuter känner nog mera sug att ha de ofta då dom minns hur skönt de här. Jag förstår din fru. De är värre att inte njuta än att få lite sex. Du kan ju alltid onanera samt du har nåt Att se framemot ? så sluta var ego nu
    Ja, det här är en aspekt som aldrig tas upp tyvärr. Jag tycker inte heller att sex är särskilt skönt. Och nej, då pratar jag inte bara om penetration utan generellt. Jag får ändå orgasm varje gång, men vägen dit är liksom inte särskilt njutbar. 

Och ja, jag vet att hjärnan är det viktigaste organet när det gäller sex, men det blir dumt att helt bortse från det fysiska. Jag tycks vara skapt på ett sätt som inte är särskilt sexuellt responsivt, eller vad man ska säga. Det är lite som med mat - vissa har bättre smaklökar än andra. Det är något jag sörjt mycket i mitt liv, jag hade enormt mycket sexlust när jag var yngre men insåg att det tyvärr inte var så fantastiskt som jag hade trott, för mig.
Svar på tråden Blir du hungrigare, eller blir du mätt?