• Anonym (Frisktandvård)

En fråga Till Tandläkare/Tandsköterskor gällande frisktandvård

Jag har precis för några veckor sedan blivit diagnostiserad med Typ 2 diabetes , långtidsblodsocker på 66. Enligt vårdcentralen är det en mild grad av typ 2 diabetes och Jag behandlas nu med Metformin för detta. på grund av Diabetesen så har jag även fått statiner insatt automatiskt. Dessa tar jag dock inte även om jag får det utskrivet. hade jag Inte haft diabetesen så skulle jag inte behövt statiner då mitt kolesterol ligger inom referens, förutom HDL som var precis under referensvärdet. Jag har fått blodtrycksmediciner nu med pga förhöjt blodtryck. Mitt mål är att sänka mitt långtidsblodsocker så gott som möjligt, och att bli av med min blodtrycksmedicin ( kan avhjälpas med viktnedgång bla.a) och statiner helt I framtiden.

Detta räknas väl inte som en svårinställd diabetes? Jag ligger på premie 7 nu innan diagnosen. Vad är risken att min premie höjs ? 

• Svar på tråden En fråga Till Tandläkare/Tandsköterskor gällande frisktandvård
  • Anonym (Tandvård.)

Nej. Det du beskriver räknas inte som svårinstälkd diabetses. Däremot, går du från inga mediciner alls till att äta mediciner kan det generera en premiehöjning. Diabetes och sämre tandstatus har en koppling. 

Vill du ha tips om hur du kan sänka din premie eller hålla din premie nere. Vänta med att berätta om din diabetes till du ska ta bort en tand. Vid undersökning, tsndstensborttagning eller lagning spelar det ingen roll att du har diabetes typ 2. 
    Svara också ?rätt? på frågorna om egenvård. Svaren påverkar premiegruppen. Säg att du borstar tänder morgon och kväll. Använder tandtråd, tandsticka eller mellsntumsborste. Sköljer med F varje dag och äter max 5-6 gånger per dag och bara vatten vid törst. Sen ser du till att vara ren i munnen när du går dit. Slarvar du med munhygienen så se i så fall till att sköta dej exemplariskt hemma 2-3 veckor innan ditt besök så avslöjas du inte.

• Anonym (Frisktandvård)

Tack för svar det uppskattas innerligt! Det är såpass nyfunnet. hade jag inte haft diabetesen som sagt så hade jag inte ens fått utskrivet statiner Eftersom mina kolesterolvärden är bra.vården vill bara trycka på en massa piller Känns det som. Och det försvårar på andra områden i livet också, inklusive tandvården..Planen är som sagt att i framtiden bli av med både blodtrycksmedicin och statiner, hade varit härligt att bli av med diabetesen också. Eller få den i remission men det är inte alla som lyckas trots ändrad kost osv Jag ska snart ta bort en visdomstand, den sista visdomstanden, ska jag vänta och tala om diabetesen efter det? mitt Frisktandvårdsabonnemang förnyas i år, i mars- maj har Jag för mig, jag blev kallad för typ 3 månader sedan och fick svara på frisktandvårdsformuläret. Jag är redan på premie 7 Utan diabetesen. Märkligt att jag är så extremt högt Egentligen sedan ett bra tag, för så enorma problem upplever jag inte att jag har? har inte ens en rot kanal I dagsläget. Men problem med karies dock, och hade begynnande Tandlossningsprognos i det förflutna också enligt tandläkare. Jag lyckades bota det helt själv. Fick även tidigare höra att bland annat så räknas tandgnistling in I premie.jag råkade nämna för längesen bland annat att jag gnisslade tänder i sömnen som barn., tänker att dom märker det ändå på tänderna om man ljuger? Tack för dina superbra tips, jag försöker alltid ta hand om tänderna så gott det går. :) 

• Anonym (Tandvård.)

Allt det du räknar upp är sånt som drar upp premien. Dessutom har man fått dyr vård under föregående premieperiod kan den också höjas. Åldern är också en faktor som höjer premien. En 70-åring kan tex aldrig hamna i lägsta premien. 

Ja du ska berätta vilka mediciner du tar när du opererar bort tanden, men det räcker att du gör det vid operations tillfället, inte vid omtecknsndet. Du kan ju ha fått dom nya medicinerna veckan innan. 

Nu var det några år sedan jag själv jobbade i Folktandvården, men premie 7, är det verkligen värt att ha försäkringen? Om jag inte minns fel är den rätt hög? Du kanske ska räkna på hur mycket du betalar för din försäkring och vad du får behandling för. Skulle gissa att du tjänar på att sätta in pengarna på ett konto och betala den faktiska kostnaden. 

Svar på tråden En fråga Till Tandläkare/Tandsköterskor gällande frisktandvård