• Anonym (mamma för första gången)

För vilken dag ska jag ansöka om föräldraledighet?

Jag har bf i slutet av februari och när jag loggar in på försäkringskassan står det att jag ska ansöka om föräldraledighet nu. Men jag vill inte ta ut dagar innan barnet är fött så nu undrar jag vilken dag jag ska jag fylla i som startdatum? Bf? Och kan jag ångra det i efterhand om barnet inte är fött den dagen eller om barnet föds tidigare?

• Svar på tråden För vilken dag ska jag ansöka om föräldraledighet?
  • Jemp

I vilket syfte undrar du? 
    Du kan söka nu.
    Du BEHÖVER aldrig söka. när barnet fyller ett behöver du skydda sgi om Du inte jobbar. 

Eller undrar du för att få pengarna ett visst datum?

• Anonym (Äh)

Om du vill skydda din SGI så måste du börja ta ut dagar från då barnet är ett år gammalt. Innan dess sätter du datum exakt när du vill. BF är väl en bra dag, om du känner för det. Men du måste inte ansöka exakt nu, man ska kunna söka retroaktivt som jag förstår, så du borde kunna vänta tills barnet är fött.

Jemp skrev 2025-01-19 12:59:33 följande:

I vilket syfte undrar du? 
    Du kan söka nu.
    Du BEHÖVER aldrig söka. när barnet fyller ett behöver du skydda sgi om Du inte jobbar. 

Eller undrar du för att få pengarna ett visst datum?

Ja för att få pengarna vid löning eller motsvarande efter en månads ledighet. Handläggningstiderna kan ju vara långa

Jag vet alltså redan nu hur många dagar jag ska ta ut per vecka och hur länge jag ska vara ledig etc. Har koll på allt sånt. Det är bara startdatumet jag inte vet vilket jag ska välja då jag inte vet vilket datum barnet föds.

• Anonym (Tru)

Vilken dag du ska börja ansöka är bara du som kan bestämma. Kommer du jobba ända fram till bf? 
    Jag sökte inget första månaden efter bf, sökte månaden efter för att se att allt blev rätt. 
    Behöver du pengarna, så måste du gardera dig att du klarar alla utgifter. 
    Men du skulle kunna söka från bf, blir det några dagar innan födseln så är det ju bara att jämna ut med dagar senare månader. 

• Anonym (Damdidam)

Exakt när barnet föds spelar ingen roll, du får ju ta ut fp innan om du vill.
    Exempel 1)

Lisa vill vara ledig från 20/1. Bebisen är beräknad den 1/2.
    Lisa har kommit överens med arbetsgivaren om att först lägga semester en vecka och därefter vara föräldraledig året ut.
    Lisa söker semester 20-24/1
    Lisa söker föräldraledighet 25/1 - 31/12 2025
    Lisa tänker inte börja ta ut föräldrapenning förrän i april så hon väntar med att söka.
    Bebisen föds den 22/1, dvs under "semestern" men det spelar ingen roll.

Exempel 2)

Klara vill vara ledig från 20/1. Bebisen är beräknad den 1/2.
    Klara söker föräldraledighet 20/1 2025 till 31/5 2026.
    Bebisen föds den 8/2.
    Lisa har redan i mitten av januari sökt föräldrapenning hos Försäkringskassan from måndag 20/1 och lagt in att hon vill ta ut 5 dagar per vecka till och med vecka 13. 
    Sen får hon se hur det funkar ekonomiskt. I mitten av mars går hon in och gör en ny ansökan där hon tar ut 2 dagar per vecka from 31 mars till och med vecka 30.
    Sen ska de se hur de ligger till ekonomiskt.

• Anonym (Damdidam)

Exempel 2 ovan ska förstås heta Klara hela vägen. Men jag hoppas det framgår hur man kan göra.

Svar på tråden För vilken dag ska jag ansöka om föräldraledighet?