• Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare)

Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället

Såsom rubriken antyder har jag alltmer börjat fundera på att skriva böcker, trots att jag i nuläget har det "bra" och sannolikt skulle få det sämre om jag bytte spår. Så här ser situationen ut i korthet:

Jag började arbeta i mina föräldrars företag vid ung ålder, fick betalt för enklare uppgifter och återvände dit efter min examen i företagsekonomi. Där hjälpte jag till med mer avancerade saker men tröttnade på att jobba 60?70 timmar i veckan.

Jag tog därför steget och startade en redovisningsbyrå, något jag alltid haft fallenhet för. Det var segt i början och jag funderade på att gå tillbaka till mina föräldrar, men efter ett tag lossnade det. Nu, fyra år senare, har vi även en konsultdel för affärsutveckling som min affärspartner ansvarar för.

Det går varken dåligt eller fantastiskt, men jag tjänar mer än på ett vanligt jobb. Samtidigt blir dagarna ofta tio timmar och jag är ständigt tillgänglig för kunder och anställda.

Anledningen till att jag fortsätter är dels att jag velat visa för mina föräldrar att jag klarar mig själv, dels att pengar alltid varit centralt i min uppväxt. Vi hade perioder med väldigt lite och perioder med mycket, och ekonomin diskuterades jämt hemma.

Nu har jag en sexårig son och en som är ett och ett halvt. Allt detta arbete tär, särskilt när jag inser att jag i princip bara jobbar för pengarnas skull. Förr satte jag pengar på en piedestal, men efter att ha tjänat en del funderar jag på vad jag egentligen offrar och hur mycket jag faktiskt behöver.

Sedan studietiden för åtta-nio år sedan har jag velat skriva böcker. Kanske kan jag ta ett enklare jobb för att frigöra tid till skrivande. Just nu är det nästintill omöjligt, så jag överväger att lämna bolaget för att satsa helhjärtat. Jag tänker mer på hur olika scener skulle se ut än på själva företagandet.

Alla jag pratar med avråder mig. ?Du kommer inte tjäna några pengar? och ?Du har ett så fint företag? är vanliga kommentarer. De kan ha rätt, men jag mår uselt i vardagen. Å andra sidan säljs det mängder av böcker och vissa författare får sin stund i rampljuset, så det lockar mig trots allt.

Som tillägg vill jag nämna att folk sa samma sak när jag startade redovisningsbyrån: ?Varför skulle någon anlita dig utan erfarenhet?? Men det gick ju ändå, även om detta inte riktigt är samma sak.

• Svar på tråden Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället
  • Anonym (Svårt)

Jag var lite i din situation för 10 år sedan. Hade visserligen inte ett företag men krävande jobb med över 100 resdagar om året och jobbade aldrig under 50 h i veckan och hade hus och barn. Jag började gå kurser i kreativt skrivande samtidigt som jag jobbade heltid. Har genom åren samlat på mig över 170 p + en folkhögskolekurs på distans. Har fått höra att jag är en stor begåvning -men det räcker tyvärr inte. 
    För ngt år sedan tog jag ut all min sparade semester + årets semester och var ledig i tre månader och skrev min bok. Men tyvärr vill ingen ge ut den. Har inte försökt med hybridförlag. 

Men jag har väl inte gett upp min bokstöd ännu - funderar på att kanske ta studieledigt på halvtid och läsa och skriva till hösten.

• Tyra myra
    Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare) skrev 2025-01-19 12:44:19 följande:

Anledningen till att jag funderat på att helt byta spår är att jag hade kunnat ta ut en lön på runt 100 000 per månad om jag ville det (sen gör jag inte nödvändigtvis det, men ja) så är i en bra situation. Dock börjar det konstant brinna när jag inte är där eller aktiv och när jag varit föräldraledig har det snarare varit som så att jag gjort båda och att båda blivit lidande och att jag knappt sovit.

Så jag håller med om att det inte är en hållbar situation och jag är less på det, men både min partner och de högsta cheferna lägger en massa timmar. Därmed hade det också blivit "fel" om jag gick ned i tid för det hade påverkat en massa.

Sen kan man kanske omstrukturera en aning så att jag har en mindre betydande roll, men då sänks marginaler för jag gör minst 2 personers jobb i dagsläget, kanske till och med 3 på sin höjd.

Med det sagt, så får jag jobb erbjudanden då och då. Brukar skratta bort dem, men det blir mer och mer tilltalande. Tanken hade isf varit att ta ett sådant jobb och sen börja skriva med tiden som blir över för hade klarat mig på den lönen och förhoppningsvis fått mer av en själ igen.

Om du skulle ta upp med cheferna och partnern att du skulle vilja gå ner lite i tid under tider när belastningen är minst.  Kanske rent av vara ledig i perioder. Det är kanske läge för att göra en nyanställning när belastningen är så hög som den verkar vara. 

Fördelen med detta är att du ändå finns tillgänglig om det skulle köra ihop sig. 

Ni kan säkert pussla ihop något som fungerar.

Lycka till
  • Mortiscia80
    Anonym (Fido) skrev 2025-01-19 13:08:21 följande:
    Detta är ett typiskt svar från någon som är anonym och tror sig veta bäst. Men i verkligheten en helt annan person? Det är så lätt att vara kaxig när man skriver ett inlägg.

Till Ts: Att skriva och få inspiration tar tid. Har du börjat med att skriva något, eller finns det bara i dina tankar? Om jag vore som dig skulle jag redan nu börja med ett par kapitel så att du får känna på hur det fungerar. Då vet du om det känns bra eller inte, och om du kan prestera så pass att du kan skriva en hel bok inom en rimlig tid. Lycka till!  Glad
    Vadå kaxig? Är det så det kallas när man försöker stötta ts? Jag vet precis vad jag talar om dessutom, så oroa dig inte för det du. Gå och klaga på någon annan istället när du inte har en aning vad du pratar om!
  • Jemp
    Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare) skrev 2025-01-19 12:44:19 följande:

Anledningen till att jag funderat på att helt byta spår är att jag hade kunnat ta ut en lön på runt 100 000 per månad om jag ville det (sen gör jag inte nödvändigtvis det, men ja) så är i en bra situation. Dock börjar det konstant brinna när jag inte är där eller aktiv och när jag varit föräldraledig har det snarare varit som så att jag gjort båda och att båda blivit lidande och att jag knappt sovit.

Så jag håller med om att det inte är en hållbar situation och jag är less på det, men både min partner och de högsta cheferna lägger en massa timmar. Därmed hade det också blivit "fel" om jag gick ned i tid för det hade påverkat en massa.

Sen kan man kanske omstrukturera en aning så att jag har en mindre betydande roll, men då sänks marginaler för jag gör minst 2 personers jobb i dagsläget, kanske till och med 3 på sin höjd.

Med det sagt, så får jag jobb erbjudanden då och då. Brukar skratta bort dem, men det blir mer och mer tilltalande. Tanken hade isf varit att ta ett sådant jobb och sen börja skriva med tiden som blir över för hade klarat mig på den lönen och förhoppningsvis fått mer av en själ igen.

Jag tycker det låter klokt med annat jobb!
    Vad skulle din nuvarande lön hamna på för ?bara? heltid och att ha möjlighet att ta ledigt? 

Det är klart att marginalerna påverkas när man betalar för allt arbete som görs. Men det bör ju göras för alla inblandade.

• Goneril
    Mortiscia80 skrev 2025-01-19 12:49:28 följande:

Säg till cheferna på skarpen att de inte kan hålla på och lägga in en massa extra timmar och att de måste ha en plan i bakfickan för när du är borta eller sjuk. Du ska inte behöva sopa upp resterna när du kommer tillbaka eller lösa saker fast du ska vara ledig/borta. Du kan också lägga in att alternativet är att du söker nytt arbete om det inte kommer att fungera bättre framöver.

I näringslivet "säger man inte till chefer på skarpen", den som tror att det funkar har aldrig arbetat inom den sfären. Sen är det väl inte OK att arbeta dygnet runt, men det finns mycket som kompenserar, intressant arbete, resor om man arbetar internationellt, bonus etc.                                                                                                       Man får vara smart och hitta strategier för arbetet så man inte bränner ut sig. Just strategierna, hur effektiv man är och hur väl man funkar med övriga är det man mäts på förutom givetvis, det resultat man uppvisar.                                                                                             Självklart skäller man inte ut sina chefer, det var det dummaste jag hört. Man springer inte till facket heller. Jag har levt i den världen, många 60-timmars veckor, men jag hade ett utvecklande och roligt arbete som jag inte hade velat byta, särskilt inte mot något inom offentlig sektor. Jag har inga barn så den konflikten slapp jag.
  • Anonym (Lillian)

Konstigt att äga en bokföringsbyrå och ändå inte kunna bestämma själv när det gäller arbetsvillkoren. Sätt dig i respekt hos de anställda. 

• Anonym (Bene)

Du kanske kan anställa någon som gör ditt jobb? Då har du ju fortfarande kvar företaget.

• Anonym (Här kom den)
    Freddie K skrev 2025-01-19 12:12:57 följande:

Jag är själv lite av en författare och det första jag märkte när jag började skriva är att det tar sån tid! Så mitt råd till dig är att ha tålamod och skulle du fastna någon gång så byt fokus en stund. Jag vet, du bad inte om mitt råd, men här kom det ändå.

Skillnaden för TS är ju att hon faktiskt måste försörja sig. Han kan inte sitta och skriva hela dagarna på sitt jobb. Jag vet, du bad inte om min åsikt, men här kom den ändå.
  • Tyra myra
    Anonym (Lillian) skrev 2025-01-19 14:12:43 följande:

Konstigt att äga en bokföringsbyrå och ändå inte kunna bestämma själv när det gäller arbetsvillkoren. Sätt dig i respekt hos de anställda. 

Som egenföretagare har man hela ansvaret för att det är lönsamt. Att sätta sig i respekt är ingen lösning eftersom hen säkert redan har den. I

Det är upp till ägaren alltså TS att att ta beslut som påverkar företagets lönsamhet. 

Som egenföretagare styr man ofta företagets lönsamhet genom sin egna arbetsinsats. Om TS är beredd att minska lönsamheten kan hen gå ner i arbetstid.
    Tyra myra skrev 2025-01-19 15:48:27 följande:
    Som egenföretagare har man hela ansvaret för att det är lönsamt. Att sätta sig i respekt är ingen lösning eftersom hen säkert redan har den. I

Det är upp till ägaren alltså TS att att ta beslut som påverkar företagets lönsamhet. 

Som egenföretagare styr man ofta företagets lönsamhet genom sin egna arbetsinsats. Om TS är beredd att minska lönsamheten kan hen gå ner i arbetstid.
    Ungefär precis så här är det. Jag (kan) såklart gå ned i tid, men det hade lett till friktion mellan mig och min affärspartner då vi har mål som vi kämpat för och troligtvis också därför vi tagit oss så långt. Sen har han inte kapital nog att köpa ut mig för en rimlig summa och jobbar vi kvar, ja då har det ökat i stadig takt.

Men målet har i princip alltid varit just pengar och sen råkade jag vara bra på de arbetsuppgifter jag har. Kan en del om bokföring (även om jag har medarbetare som är bättre) men just alla samarbeten, sälj, nätverk och större långtgående kunder är inget som är lätt att bara skicka vidare till någon annan.

T.ex. har jag en kund som jag känt i 10+ år. De har vuxit vid sidan av oss men i början var vi båda små och nu har vi ett rättså omfattande samarbete. Det samarbetet är också som det är för att de vet att de kan ringa mig, när som egentligen, för både affärsutveckling och redovisningsrelaterade frågor. Måste det vara så?
    Nej såklart inte, men vi är vänner och våra familjer äter middag med varandra och annat samt får jag samma service tillbaka.

Min poäng är att sålänge jag är kvar, så är det svårt att göra alltför stor skillnad på saker och ting och går jag ner i tid eller någon liknande lösning, ja, då lär det märkas på stabiliteten i organisationen och på själva flödet av jobb och sälj som kommer in.

Är därmed inte att "bara" göra det ena eller det andra. Sen har vi även byggt allt detta från noll i princip och det känns såklart att släppa det, även om det känns mer att fortsätta och även det är ett svårt val. 

Men som jag var inne på i trådstarten och där mina tankar är så kan jag inte släppa tanken på att släppa lös en betydligt mycket mer kreativ sida av mig, men ja, känns dumt men samtidigt har man bara ett liv.
    Anonym (Svårt) skrev 2025-01-19 13:16:32 följande:

Jag var lite i din situation för 10 år sedan. Hade visserligen inte ett företag men krävande jobb med över 100 resdagar om året och jobbade aldrig under 50 h i veckan och hade hus och barn. Jag började gå kurser i kreativt skrivande samtidigt som jag jobbade heltid. Har genom åren samlat på mig över 170 p + en folkhögskolekurs på distans. Har fått höra att jag är en stor begåvning -men det räcker tyvärr inte. 
    För ngt år sedan tog jag ut all min sparade semester + årets semester och var ledig i tre månader och skrev min bok. Men tyvärr vill ingen ge ut den. Har inte försökt med hybridförlag. 

Men jag har väl inte gett upp min bokstöd ännu - funderar på att kanske ta studieledigt på halvtid och läsa och skriva till hösten.

Intressant och blir genast nyfiken på varför och om du själv reflekterat över det?

För även om jag personligen inte försökt mig på att faktiskt skriva en hel bok än så brukar historier jag föreställer mig (kanske på långkörningar om 3+h) ofta vara bra och välutvecklade historier (tänker jag i alla fall men marknaden har inte fått sagt sitt).

Anledningen till att jag frågar är dock för att jag ofta ser personer som är framgångsrika inom olika områden, i alla former av företagande, som egentligen inte är så smarta. De är heller inte världsbäst på något, men ofta är det att de aldrig gav upp och misslyckades om och om igen tills de hittade några saker som lyckades och det är allt man ser i dagsläget. 

Samtidigt som det sker så läser jag böcker där man ibland undrar varför de ens publicerades. Tråkiga, utan handling och ingen krydda eller spänning, bara ljummen rakt igenom och sen slut.

Med dessa två aspekter i åtanke tror jag att det krävs något mer för av vad jag kan se så publiceras även böcker som är si sådär och böcker som är bra kommer aldrig förbi den som först läser dem på förlaget. Kanske behövs en annan strategi för marknadsföring, eller en annan pitch till förlagen (eller helt enkelt prova alla?) eller någon agent?

Helt enkelt bör det finnas en väg om det är så att boken är välskriven. Med det sagt ska jag vara försiktig då jag inte gjort resan själv, bara tankar baserat på observationer.
  • Goneril

TS, varför måste detta ske så radikalt? Jag skulle behålla jobbet och köpa tjänster såsom städning och matinköp för att därigenom frigöra tid..Varför inte inleda med en novell eller flera? Då får du en chans att kolla om vingarna bär innan du tar några drastiska steg och börjar arbeta halvtid.                                                                                                                                                                                                                                                                  Jag har skrivit några noveller för en släktforskarförening som publicerat dem i sina tidskrifter. Novellerna har lästs av den målgrupp jag avsåg, äldre personer som bott länge på orten ifråga. Lite forskning krävdes, koll i kyrkböcker och intervjuer av äldre personer på orten.                                                                                              Närmast tänkte jag skriva en novell, kanske en bok, om Katarina Stenbock, Gustav Vasas tredje gemål .Han hittade hennec på Torpa slott i Västergötland. Hur kan den 17-åriga flickan ha upplevt den 60-årige överviktige  tandlöse och ledbrutne friaren?

• Karriäristen

Att vilja skriva böcker istället för att jobba med halvtråkiga saker låter som ett rätt normalt önskemål. Samtidigt är det viktigt att notera att de flesta som skriver böcker inte tjänar några pengar. De som tjänar pengar är främst de som skriver deckare och vissa andra genrer av kommersiell litteratur.

Om det du vill är att skriva böcker så ska du förstås göra det. Många skriver sina böcker på fritiden. Det är också normalt att det tar ett tag att jobba upp ett författarskap, Om vi tänker oss att din idé ändå är bärkraftig kanske det är manus 3 eller 4 som ?blir något?. Det ger en rätt lång startsträcka.

Jag har en äldre släkting som gjorde karriär inom bank. Sedan en dag sade han upp sig och blev konstnär. Han hade utställningar och ?fick till det? i någon mening men jag tror inte att han egentligen tjänade några pengar på det. Rimligen hade han tjänat tillräckligt för att det skulle fungera.

Jag tycker det framstår som lite oklart vad planen egentligen går ut på. Att det vore roligare att jobba med något friare och mer kreativt förstår jag. Men finns det också en större plan för hur det hela ska bli bärkraftigt?

Sanningen ligger i betraktarens öga
    Karriäristen skrev 2025-01-20 01:53:05 följande:

Att vilja skriva böcker istället för att jobba med halvtråkiga saker låter som ett rätt normalt önskemål. Samtidigt är det viktigt att notera att de flesta som skriver böcker inte tjänar några pengar. De som tjänar pengar är främst de som skriver deckare och vissa andra genrer av kommersiell litteratur.

Om det du vill är att skriva böcker så ska du förstås göra det. Många skriver sina böcker på fritiden. Det är också normalt att det tar ett tag att jobba upp ett författarskap, Om vi tänker oss att din idé ändå är bärkraftig kanske det är manus 3 eller 4 som ?blir något?. Det ger en rätt lång startsträcka.

Jag har en äldre släkting som gjorde karriär inom bank. Sedan en dag sade han upp sig och blev konstnär. Han hade utställningar och ?fick till det? i någon mening men jag tror inte att han egentligen tjänade några pengar på det. Rimligen hade han tjänat tillräckligt för att det skulle fungera.

Jag tycker det framstår som lite oklart vad planen egentligen går ut på. Att det vore roligare att jobba med något friare och mer kreativt förstår jag. Men finns det också en större plan för hur det hela ska bli bärkraftigt?

Själva planen hade i så fall varit att sälja/avveckla min del och roll i företaget, ta ett jobb som inte kräver lika mycket av min energi och tid och skriva på fritiden.
    Anledningen till det är för att precis som jag skrev så blir det långa dagar nu, även på helger och att skriva böcker ovanpå det hade inte blivit bra. T.ex. idag, tänkte sticka in till kontoret snart och vara där runt 07:30. Barnen lämnar inte jag idag, men blir 30 minuter senare om jag lämnar. 

Kommer därefter jobba fram till 16:30-17 någon gång, hem och fixa middag och när barnen lagt sig väntar nog ca 2-3h jobb. 
    Igår (söndag) var också jobb i ca 8h och i lördags var det några samtal/mejl.

Skulle jag lägga på bokskrivande på detta hade jag dels blivit helt slut men tiden med familj hade blivit obefintlig.

Den andra aspekten är att mitt arbete och företag driver jag mest lite bara för att. Absolut är det givande på sitt sätt och har sina stunder, men det tar mer än vad det ger och i slutet av dagen görs det för mer pengar. 
    Hade jag slutat jobba nu hade jag klarat mig några år utan inkomst. Hade aldrig gjort det för har kämpat för hårt för de pengarna, men hade kunnat.

Därav funderar jag på att släppa hela företagandet. Ta något jobb med vanligt ansvar, vanlig lön och därefter skriva på timmar som jag i dagsläget jobbar. Kommer jag tjäna mindre pengar?
    Med allra största sannolikhet, men förhoppningen är att må bättre i det. 
    Problemet är att om jag gör det, ja då är det svårt att gå tillbaka till hur det var.
    Men skriver jag på kvällar/helger nu, då kommer det börja byggas upp bränder att släcka på jobb och mindre tid med familj (har provat i flera omgångar när jag känt att jobb blivit för mycket)
  • Karriäristen
    Anonym (Aspirerande dagdrömmande författare) skrev 2025-01-20 06:58:09 följande:
    Själva planen hade i så fall varit att sälja/avveckla min del och roll i företaget, ta ett jobb som inte kräver lika mycket av min energi och tid och skriva på fritiden.
    Anledningen till det är för att precis som jag skrev så blir det långa dagar nu, även på helger och att skriva böcker ovanpå det hade inte blivit bra. T.ex. idag, tänkte sticka in till kontoret snart och vara där runt 07:30. Barnen lämnar inte jag idag, men blir 30 minuter senare om jag lämnar. 

Kommer därefter jobba fram till 16:30-17 någon gång, hem och fixa middag och när barnen lagt sig väntar nog ca 2-3h jobb. 
    Igår (söndag) var också jobb i ca 8h och i lördags var det några samtal/mejl.

Skulle jag lägga på bokskrivande på detta hade jag dels blivit helt slut men tiden med familj hade blivit obefintlig.

Den andra aspekten är att mitt arbete och företag driver jag mest lite bara för att. Absolut är det givande på sitt sätt och har sina stunder, men det tar mer än vad det ger och i slutet av dagen görs det för mer pengar. 
    Hade jag slutat jobba nu hade jag klarat mig några år utan inkomst. Hade aldrig gjort det för har kämpat för hårt för de pengarna, men hade kunnat.

Därav funderar jag på att släppa hela företagandet. Ta något jobb med vanligt ansvar, vanlig lön och därefter skriva på timmar som jag i dagsläget jobbar. Kommer jag tjäna mindre pengar?
    Med allra största sannolikhet, men förhoppningen är att må bättre i det. 
    Problemet är att om jag gör det, ja då är det svårt att gå tillbaka till hur det var.
    Men skriver jag på kvällar/helger nu, då kommer det börja byggas upp bränder att släcka på jobb och mindre tid med familj (har provat i flera omgångar när jag känt att jobb blivit för mycket)
    Jo, detta förstår jag. Jag tänkte mer om du har någon affärsidé kring skrivandet. Är det någon särskild kategori av böcker du ska skriva som kanske har potential kommersiellt. Det behöver inte betyda ?bli rik? men ändå ge tillräckligt avtryck på marknaden för att ändå vara värt att hålla på med.

Att ha ett vanligt jobb av bättre sort är väl ingen dålig idé. Du lär ju kunna få en vettig lön även där. Dock ska ju helst det nya också leda till något, inte bara vara roligt att hålla på med.
  • Jemp
    Goneril skrev 2025-01-19 13:58:17 följande:
    I näringslivet "säger man inte till chefer på skarpen", den som tror att det funkar har aldrig arbetat inom den sfären. Sen är det väl inte OK att arbeta dygnet runt, men det finns mycket som kompenserar, intressant arbete, resor om man arbetar internationellt, bonus etc.                                                                                                       Man får vara smart och hitta strategier för arbetet så man inte bränner ut sig. Just strategierna, hur effektiv man är och hur väl man funkar med övriga är det man mäts på förutom givetvis, det resultat man uppvisar.                                                                                             Självklart skäller man inte ut sina chefer, det var det dummaste jag hört. Man springer inte till facket heller. Jag har levt i den världen, många 60-timmars veckor, men jag hade ett utvecklande och roligt arbete som jag inte hade velat byta, särskilt inte mot något inom offentlig sektor. Jag har inga barn så den konflikten slapp jag.
    I det här fallet är det ju cheferna som är anställda under ts. 
    Karriäristen skrev 2025-01-20 07:33:45 följande:
    Jo, detta förstår jag. Jag tänkte mer om du har någon affärsidé kring skrivandet. Är det någon särskild kategori av böcker du ska skriva som kanske har potential kommersiellt. Det behöver inte betyda ?bli rik? men ändå ge tillräckligt avtryck på marknaden för att ändå vara värt att hålla på med.

Att ha ett vanligt jobb av bättre sort är väl ingen dålig idé. Du lär ju kunna få en vettig lön även där. Dock ska ju helst det nya också leda till något, inte bara vara roligt att hålla på med.
    Personligen dras jag åt böcker likt:
    Snabba cash
    Helikopterrånet
    Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död 
    M.fl.

Så tanken hade varit böcker som påminner om dem, åt spänningsroman hållet. Har i dagsläget 17 bok idéer där i alla fall 3 av dem troligtvis hade kunnat bli böcker jag verkligen tyckte om att läsa själv. Sen är jag inte en bra representation av vad marknaden tycker kanske, men brukar dras åt bästsäljande böcker och filmer (primärt pga tidsbrist med så vill helst läsa något jag förväntar mig ska vara bra).

Dessa idéer kan göras till en serie, i alla fall 2 av dem, och affärsidén hade varit att marknadsföra mig själv så absolut mycket det bara går. Har även en massa idéer där och göra hundåren som författare för att bygga upp en grupp läsare som utgör grunden inför lanseringar och där ytterligare marknadsföring, antingen organisk eller betald, i så fall bygger vidare på mig som varumärke.

- Förutsatt att böcker blir bra då.

Men väldigt kortfattat, något i stil med det.

Sen vad gäller jobb så hade jag kanske inte satt mig i kassan på ica. Inte för att det är något fel på det egentligen, men sitter på så mycket erfarenhet och kunskap att ett mer kvalificerat jobb bör gå att få men där "kravet" är att jag inte ska behöva sitta kvällstid och helger utan lämna jobbet på kontoret. (Vilket inte känns helt omöjligt och samtidigt få schysst genomsnittslön då jag mer än klarar mig på det egentligen)
  • Anonym (stella)

Du tillhör de lyckligt lottade i livet! 

Ta ett mindre krävande jobb och skriv på fritiden. 

Det är ju ytterst få som kan leva på sitt skrivande, så det bästa är nog att se det som en bonus om det skulle bli så, men att vara realist och fortsätta jobba. 

• Karriäristen

Det låter som att du har koll på vad du ger dig in på. Go for it!

Karriäristen skrev 2025-01-20 14:51:30 följande:

Det låter som att du har koll på vad du ger dig in på. Go for it!

Tack och har haft för vana att om jag ska göra något så vill jag göra det bra och är rättså seglivad, men det betyder inte att det kommer räcka (och det kan jag vara fine med).

Mitt största problem är om jag blir blind av att gräset är grönare på andra sidan och bara borde fortsätta att skörda den framgång som kommer av allt slit. Men känns mest som att jag kommit långt på fel väg även om själva pengabiten aldrig varit så givande som det är just nu. 

Det är ungefär som att ha ett jobb med bra lön och sen få 10% av andra som har ett jobb med bra lön som bonus. Rättså fantastiskt egentligen och byggt det från grunden (i alla fall min "halva", affärsutvecklings-biten kom på köpet efter ett tag).

Så försöker ha koll på vad jag ger mig in på, men vet snarare inte vad jag lämnar i jämförelse och om det bara är en naiv fantasi att ens gå för.
Svar på tråden Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället