Allt är bra, men vill släppa det och skriva böcker istället
Såsom rubriken antyder har jag alltmer börjat fundera på att skriva böcker, trots att jag i nuläget har det "bra" och sannolikt skulle få det sämre om jag bytte spår. Så här ser situationen ut i korthet:
Jag började arbeta i mina föräldrars företag vid ung ålder, fick betalt för enklare uppgifter och återvände dit efter min examen i företagsekonomi. Där hjälpte jag till med mer avancerade saker men tröttnade på att jobba 60?70 timmar i veckan.
Jag tog därför steget och startade en redovisningsbyrå, något jag alltid haft fallenhet för. Det var segt i början och jag funderade på att gå tillbaka till mina föräldrar, men efter ett tag lossnade det. Nu, fyra år senare, har vi även en konsultdel för affärsutveckling som min affärspartner ansvarar för.
Det går varken dåligt eller fantastiskt, men jag tjänar mer än på ett vanligt jobb. Samtidigt blir dagarna ofta tio timmar och jag är ständigt tillgänglig för kunder och anställda.
Anledningen till att jag fortsätter är dels att jag velat visa för mina föräldrar att jag klarar mig själv, dels att pengar alltid varit centralt i min uppväxt. Vi hade perioder med väldigt lite och perioder med mycket, och ekonomin diskuterades jämt hemma.
Nu har jag en sexårig son och en som är ett och ett halvt. Allt detta arbete tär, särskilt när jag inser att jag i princip bara jobbar för pengarnas skull. Förr satte jag pengar på en piedestal, men efter att ha tjänat en del funderar jag på vad jag egentligen offrar och hur mycket jag faktiskt behöver.
Sedan studietiden för åtta-nio år sedan har jag velat skriva böcker. Kanske kan jag ta ett enklare jobb för att frigöra tid till skrivande. Just nu är det nästintill omöjligt, så jag överväger att lämna bolaget för att satsa helhjärtat. Jag tänker mer på hur olika scener skulle se ut än på själva företagandet.
Alla jag pratar med avråder mig. ?Du kommer inte tjäna några pengar? och ?Du har ett så fint företag? är vanliga kommentarer. De kan ha rätt, men jag mår uselt i vardagen. Å andra sidan säljs det mängder av böcker och vissa författare får sin stund i rampljuset, så det lockar mig trots allt.
Som tillägg vill jag nämna att folk sa samma sak när jag startade redovisningsbyrån: ?Varför skulle någon anlita dig utan erfarenhet?? Men det gick ju ändå, även om detta inte riktigt är samma sak.