• Jihs

Kopparspiral och svamp

Det här med preventivmedel är ju tyvärr aldrig lätt, känner jag behöver höra lite erfarenheter från andra. Jag hade tidigare p-piller i nästan 3 år och med det i princip kronisk svamp (även efter långtidsbehandling med fluconazol). För ett halvår sen gav jag mig och körde med pessar och kondom, och svampen försvann. Men pessaret fick jag ge upp på då jag sen fick svamp som ett brev på posten de gånger det användes. Så nu har det blivit kondom samt oskyddat precis innan och under mensen. Det har funkat bra, men blivit en och annan gravid noja vilket inte känns hållbart då barn inte är på tapeten inom de närmsta åren. Nu ska jag och killen (varit tillsammans hela denna perioden) flytta ihop och då hade jag föredragit att ha något annat skydd. Men det verkar ju inte som jag tål hormoner så då är det ju bara kopparspiral som återstå. Rädd att jag ska få tillbaka svampen med den och undrar hur pass vanligt det är? Och om det går att motverka på något vis med tillskott osv.

Skriv gärna hur spiral varit för er, både bra och dåligt:)

• Svar på tråden Kopparspiral och svamp
  • Anonym (Zvampen)

Jag har haft ett bra liv med kopparspiral, hade tre st på raken, dvs 15+ år med kopparspiral.

Hade problem med svamp ett par år men det är att min slemhinna väldigt lätt blir irriterad och "fastnar" i det så jag behöver äta antihistamin för att läka ut svampinfektion, det kan vara ett tips. Man får som regel svamp i slidan igen inom ett par veckor efter behandling mot svamp, för den finns i tarmen och återsmittar till slidan. Det vi kallar svampinfektion beror av överväxt. Så svamp finns där i princip hela tiden, men kroppen reagerar oftast inte på det med immunförsvaret.

Det andra tipset är att alltid gå och krysta/tömma ut satsen på toa direkt efter sex så att inte pH rubbas av den, för det ger problem hos en del.

Svar på tråden Kopparspiral och svamp