• Skölden89

Vattna katter är det bra?

Att duscha katter, det gillar de inte egentligen väl? Om det blir en process bara eller om det är bra att göra detta?

Jag såg katter blev duschade igår och de gillade inte det alls. Men varför duschar man katter?

Duschar du din katt? GIllar dom det?

• Svar på tråden Vattna katter är det bra?
  • Cereal Killer

Jag har gjort det enstaka gånger, när det varit enda sättet att få bort något ur pälsen eller när vi haft det extremt varmt och jag blivit orolig för överhettning hos min långhåriga katt. I normala fall behövs det inte. 

De flesta katter är livrädda för vatten. Man kan väl dock säkert vänja dem när de är små om man vill det.

Viktigt är att temperaturen matchar kattens kroppstemperatur (typ 38,5 grader, varmare än fingervarmt men man ska inte ha det för varmt heller) och att man använder ett specialschampo för katter.

• Anonym (Kitten)

Friska katter tvättar sig själva. Det är bara om de blivit kraftigt smutsade av något farligt de skulle kunna behöva bada eller duschas. 

Äldre katter och sjuka katter klarar inte alltid att tvätta sig.

Folk som ställer ut sina katter tvättar dem för att pälsen ska se ut så som vi människor vill ha den. Då sätter man kattens eget välbefinnande åt sidan till förmån för våra önskemål. 

En del tvättar sin katt regelbundet för att katten ska vara van vid det OM behovet skulle uppstå. Personligen tycker jag att det är dumt att utsätta katten för något den ogillar och inte behöver tex en gång i veckan för att man kanske måste duscha den en gång om tio år. 

• Anonym (Sessan)

När jag var barn hade vi en katt som gillade att duscha med oss. Hon brukade komma in och jama för att bli insläppt i duschkabinen när någon duschade och när vi barn badade i badkar satt hon alltid på kanten och höll uppsikt. Hon är dock den enda katt jag mött som verkligen gillade vatten.

• Anonym (Raser)

En "vanlig" katt behöver inte badas om de inte får något fast i pälsen som de inte själva kan eller bör tvätta bort. Vissa katter kan ju tycka att det är kul att leka i duschen och utställningskatter badas inför utställning ibland. Sen finns det vissa raser som inte har normal päls/hud, typ sphynx och rexar, som kan behöva badas för att hålla huden okej. Men det är nog individuellt också. Vet vissa som behöver bara sina mer eller mindre hårlösa katter för att de inte ska få massa pormaskar och finnar, samtidigt som andra verkar kunna låta det sköta sig självt. Men nej, i regel behöver katter inte badas. 

• Anonym (Paul)

När jag var liten och mamma diskade för hand satt vår katt och väntade på sin tur att få sitta i sköljbaljan, varje dag.

• Anonym (Nä)

Nä, aldrig gjort det med mina katter.

• Mkay

Katter behöver inte tvättas då de sköter det själva så väl (slickar rent sig). Enda anledningen att tvätta en katt är om den är sjuk och inte kan sköta sin hygien själv, har loppor, någon hudsjukdom eller annan ohyra. Vi har aldrig behövt tvätta våra katter och de är så rena och fina, vita partier av pälsen är fläckfria och vita. Så låt bli dina katter, det kommer skada mer än vad det kan hjälpa dem. 

• Anonym (J)

Nej det behövs vanligtvis inte. Om man ska vänja en katt vid det ska man göra det från när den är liten. 

Svar på tråden Vattna katter är det bra?