• Anonym (TS)

Folks reaktion på allt jobbigt - stanna hemma - inte konstigt sjukskrivningarna ser ut som de gör

i Upplands Väsby norr om  Sthlm blev en anställd person i en en skola utsatt för en knivattack av en okänd person utomhus i veckan. Varit mycket i media. 

hemsk händelse förstås. 

det som är förbluffande är människors reaktioner på hur folk ska agera efteråt. Av Facebook att döma så borde samhället typ stänga ner dagarna efteråt och alla stanna hemma och ligga i sängen. Är det så vi hanterar kriser i dagens Sverige? Vem ska betala för det? Vem ska se till att vård, skola och omsorg fortsätter rulla i övriga Stockholm? Och är det verkligen bästa lösningen för att hantera en traumatisk händelse som ung, att stanna ensam hemma och surfa på tictok? Jämfört med att gå till skolan, prata med utbildad personal, vara i grupp med andra som upplevt samma sak. Ingen som påstår att man måste traggla spanska glosor den dagen. 

Jämför med britterna under andra värkdskriget ?Keep calm and carry on?. Vi är ganska långt från detta? 

• Svar på tråden Folks reaktion på allt jobbigt - stanna hemma - inte konstigt sjukskrivningarna ser ut som de gör
  • Anonym (M)

Såvitt jag vet så var skolan öppen dagen efter. 

Bara för att du läser vad några skriver så kan du inte dra slutsatsen att alla tycker så. Men jag vet, du är inte den enda som gör så. Hittar några åsikter och applicera dom på hela befolkningen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-01-18 09:09:38 följande:

Såvitt jag vet så var skolan öppen dagen efter. 

Bara för att du läser vad några skriver så kan du inte dra slutsatsen att alla tycker så. Men jag vet, du är inte den enda som gör så. Hittar några åsikter och applicera dom på hela befolkningen. 

Ja den var öppen men tråden handlar om folks reaktioner och åsikter. 
  • Tukt

Nu vet jag inte vilka dessa "folk" är. Men man kan ju tänka sig att föräldrar gärna vill vara lite mer närvarande för sina barn efter en sådan händelse.

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-01-18 14:11:11 följande:
    Ja den var öppen men tråden handlar om folks reaktioner och åsikter. 
    Och jag säger att det blir konstigt att dra den slutsatsen du drar av dessa åsikter. 
  • Anonym (M)

Dessutom, varför tror du att kommentarer och åsikter om en knivdåd på en skola går att applicera på allt annat jobbigt?
    Hur kom du fram till det?

• Anonym (Va?)

Det är väl ändå rimligt att ett barn som är i akut chock får vara hemma och så myser man och laddar för att sätta sig på hästen igen. Har en vän som blivit mördad. Min mamma va hemma med mig, när hon fick redan på det så ringde hon direkt en taxi och kom hem, då var jag 18 år?. Sedan behöver självklart inte alla detta bemötande. Men jag tror man känner sitt barn. Vi har skolor där elever blivit skjutna. Där det är blod på väggarna och eleverna gått förbi. När jag va hemma så mördades Min vän på en måndag, på tisdagen hade mamma ordnat med en psykolog. Så att vara hemma är inte att inte göra någonting. Skolan har inte resurserna att hantera dessa kriser. Lärarna ska hantera sin egna sorg, läraren kanske har tagit hand om eleven som blivit skjuten, fått ett knivhugg eller liknande, flera lärare. Lärarna har varit inlåsta i klassrummet. Det skapar även ett trauma för lärarna?

I det fallet du tar upp nu så handlar det om en lärare som blivit utsatt på skolgården. Men snacka stresspåslaget i klassrummet för dom andra, vad har hänt, har någon dött, är vi verkligen säkra i klassrummet? Det kan nog skapa en sjuk jävla trötthet efteråt som man behöver återhämta sig ifrån. Frågan är vad du har för egna livserfarenheter? 

• Raggartjejen

TS, bor du i Väsby?
    Vi bor i Väsby,  i samma område där skolan finns. Det är 5 minuters promenad mellan vårt hem och skolan. 
    Polishelikoptern snurrade runt häröver i nästan 2 timmar.
    Känslan man får när ngt vidrigt händer i sitt bostadsområde!
    I vårt område är det blandade bostäder och vi bor i villa  - nedanför vår & grannars tomtgräns finns ett hyreshus.
    För 2 år sedan vaknade vi av en hög smäll och att vårt skallarm gick igång  - då var det ngn "mindre smart idiot" som hade slängt in en bomb i ena porten för att hämnas på en som bor där.
    Kan du tänka dig känslan man får när det smäller så fönstren skakar och larmet sätts igång?
    Kan du tänka dig känslan som är hos dom som bevittnade händelsen i skolan?
    Kan du tänka dig känslan  man får när det händer ngt sånt här i det annars lugna området?

Svar på tråden Folks reaktion på allt jobbigt - stanna hemma - inte konstigt sjukskrivningarna ser ut som de gör