• Anonym (Sambo)

Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop. 

Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan. 

Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop? 

Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd. 

• Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?
  • Bits1975
    Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 21:28:34 följande:
    Du känner inte att du saknat något då? Alltså att veta om det skulle kännas annorlunda med någon annan? Där du kan känna allt du har med din man men även att ni klickar med varandra sexuellt? 
    Oj, jo, det har jag, men mest om jag har tittat på någon väldigt romantisk och gripande film, i synnerhet med någon skådespelare jag gillar. Men filmer är ju liksom bara filmer, och de känslorna var mer för kanske 15 år sedan då jag var yngre och hade högre förväntningar. Jag är inte så intresserad av det sexuella dock utan det har varit romantiken och att kunna se att partnern är ledsen utan att hon behöver uttrycka det som jag har saknat. Men allt han har gett mig väger upp så mycket. 

Vet du vad som också stärkte mig? Det var när jag arbetade som vårdbiträde i hemtjänsten och hade flera fasta kunder som är/var födda på 20-talet. De som var skilda hade blivit slagna av sina makar så det är ju fullt förståeligt. Men de som var änkor hade levt med sina män sedan 40-talet och hade deras fotografier på väggen. Jag har svårt att föreställa mig att de låg och kysstes på soffan varje dag livet ut, men de är/var (alla lever inte nu) så härliga kvinnor som har skrattat, gråtit och LEVT. De har varit nöjda och tillfreds med det som livet gett dem, det blev en stor inspiration för mig.

Vi bråkade och tjafsade mer i början av äktenskapet vilket är vanligt i det landet där vi gifte oss, man ska helst inte bo ihop innan man gifter sig där. Så man växer ihop med tiden, och det kan bli gnissel och tjafs de första åren, och nu orkar man typ inte, för det är inte värt det, och man blir sura på varann ibland men det går alltid över. 
  • Bits1975
    Embla twopointoh skrev 2025-01-17 19:04:07 följande:
    Jag håller med om att man lär känna varandra på en helt annan nivå när man bor ihop. Men, var ska man dra gränsen för hur länge man ska bo ihop innan man gifter sig? Jag menar, jag har bott ihop med min man i snart 30 år, och jag känner honom ännu bättre nu än när vi hade bott i hop i 1 år, eller 5 år, eller 10 år, eller ... Ja, du fattar vart jag vill komma? När känner man någon tillräckligt för att veta exakt när det var dags att gifta sig?

Jag tror ärligt talat att det inte alls är ett måste att bo ihop innan man bestämmer sig för att dela livet med någon. Huvudsaken är att man vet hur den andra tänker och tycker, hur de vill leva sitt liv, hur de fungerar. Man kan få reda på detta genom att kommunicera och umgås, men måste inte bo ihop.

Som jag ser det handlar ett äktenskap inte bara om kärlek och att känna varandra, utan om att man bestämt att nu är det vi två. Kärlek är inte bara en känsla, känslor går upp och ned, och ju längre man varit tillsammans, desto fler nedgångar (och uppgångar!) får man uppleva. För ett långt äktenskap behöver man bestämma sig för att det är vi två, även när det är tungt.

Så, visst är det idag ovanligt att man gifter sig först och flyttar ihop sedan, men ovanligt är inte samma sak som sämre.
    Precis
    Det är fler än en gång jag har stått med väskan packad i dörren och tänkt att nu räcker det. Men man kämpar på under de tunga perioderna och njuter av de fina perioderna och vilar i de vardagliga. Livet går ju upp och ner.

Något som hjälpt mig är också att titta på bröllopsvideon då vi var så kära att vi tittade i kors och bara jollrade med varandra  :D  då kommer känslorna igen, så många minnen tillsammans och så mycket man delat.
  • Tecum

Intressanta inlägg av Bits 1975 som på ett utmärkt sätt visar varför man ska bo ihop och lära känna varann väl innan man gifter sig. 

• Xenia
    Anonym (Sambo) skrev 2025-01-17 17:24:47 följande:
    Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?

För mig är det rätt obegripligt att människor gifter sig innan dom flyttat ihop. 

Jag skulle nog vilja påstå att man inte kan känna varandra på riktigt och på djupet innan man bor ihop. Enstaka dejter och liknande kan man orka framställa sig på ett visst sätt. Men i en vardag så uppkommer det ju helt andra utmaningar. Sällan man berättar om dessa skavanker när man dejtar eller att man kanske ens är medveten om att det här kan störa någon annan. 

Vad anser ni? Varför skulle man gifta sig innan man bor ihop? 

Att bo ihop kan även betyda att man har varsitt boende där man bor ena veckan hos Calle och andra veckan hemma hos Mona, men man bor ihop fast i varandras bostäder, den varianten är godkänd. 

Så typiskt svenskt! Och vad vi i Sverige gör är förstås alltid det rätta. Är det fler skilsmässor i de länder där det inte är sed att bo ihop före bröllopet?

Jag och maken bodde inte ihop innan vi var gifta. Faktiskt inte första tiden som gifta heller. Vi bodde i olika städer och jag letade jobb i hans stad och först när jag fått det kunde vi flytta ihop på riktigt. Och vi är fortfarande gifta.

Men vi bodde förstås ihop under veckosluten.
  • Anonym (Elva)
    Xenia skrev 2025-01-18 13:31:50 följande:
    Så typiskt svenskt! Och vad vi i Sverige gör är förstås alltid det rätta. Är det fler skilsmässor i de länder där det inte är sed att bo ihop före bröllopet?

Jag och maken bodde inte ihop innan vi var gifta. Faktiskt inte första tiden som gifta heller. Vi bodde i olika städer och jag letade jobb i hans stad och först när jag fått det kunde vi flytta ihop på riktigt. Och vi är fortfarande gifta.

Men vi bodde förstås ihop under veckosluten.
    Förmodligen inte eftersom det ofta hänger ihop med en negativ syn på skilsmässa. 
  • Anonym (Flora)
    Anonym (Elva) skrev 2025-01-18 13:56:15 följande:
    Förmodligen inte eftersom det ofta hänger ihop med en negativ syn på skilsmässa. 
    Precis. Bara för att det kanske är färre skilsmässor betyder ju inte att det också finns många lyckliga äktenskap direkt?  
  • Bits1975

Jag vill tillägga att vi gifte oss utan att ha bott ihop innan, men vi väntade fyra år efter det innan vi fick vårt första barn. Vi ville uppleva massor ihop innan det skedde, och i efterhand kan jag se att vi behövde den tiden för att mogna och växa tillsammans. 

• Anonym (Maria)

Ingen gör väl detta nu,om man inte nu är starkt religiös.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Maria) skrev 2025-01-18 18:53:40 följande:

Ingen gör väl detta nu,om man inte nu är starkt religiös.

Skulle tro att det still stor del är så.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Elva) skrev 2025-01-18 13:56:15 följande:
    Det hänger också ihop med att de som inte har något annat alternativ (i detta fallet att skiljas), har en mer långtgående motivation till att få äktenskapet att funka.
  • Anonym (S)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-18 21:49:04 följande:
    Det hänger också ihop med att de som inte har något annat alternativ (i detta fallet att skiljas), har en mer långtgående motivation till att få äktenskapet att funka.
    Nja, om man kallar rädsla eller uppgivenhet för motivation så är det kanske så. Det betyder inte att det är bra relationer, de har bara inget alternativ. Om man inte kan lämna en taskig partner så gör man allt för att vara hen till lags, inte för man vill, utan av rädsla. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (S) skrev 2025-01-18 21:54:25 följande:
    Nja, om man kallar rädsla eller uppgivenhet för motivation så är det kanske så. Det betyder inte att det är bra relationer, de har bara inget alternativ. Om man inte kan lämna en taskig partner så gör man allt för att vara hen till lags, inte för man vill, utan av rädsla. 
    Jag tror att det är att göra det alldeles för enkelt för sig att avfärda alla som lever i kulturer där skilsmässa inte är ett alternativ, för rädda eller uppgivna. De finns säkert också, men det finns även de som varken är rädda eller uppgivna, och ändå anstränger sig för att förbättra sin relation.

Alla kulturer eller religiösa sammanhang (för jag håller med om att de flesta som inte anser att skilsmässa är ett alternativ nog är religiösa) som är emot skilsmässa, är inte heller likadana.
  • Anonym (S)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-18 22:00:47 följande:
    Jag tror att det är att göra det alldeles för enkelt för sig att avfärda alla som lever i kulturer där skilsmässa inte är ett alternativ, för rädda eller uppgivna. De finns säkert också, men det finns även de som varken är rädda eller uppgivna, och ändå anstränger sig för att förbättra sin relation.

Alla kulturer eller religiösa sammanhang (för jag håller med om att de flesta som inte anser att skilsmässa är ett alternativ nog är religiösa) som är emot skilsmässa, är inte heller likadana.

Konstigt, det gick ju bra för dig att dra alla över en kam. 

Jag tror inte att alla som inte kan skilja sig har motivation att få äktenskapet att funka. 

• Embla twopointoh
    Anonym (S) skrev 2025-01-18 22:09:14 följande:

Konstigt, det gick ju bra för dig att dra alla över en kam. 

Jag tror inte att alla som inte kan skilja sig har motivation att få äktenskapet att funka. 

Jag citerade ditt inlägg och skrev att det också hänger ihop med, det vill säga att jag gav en anledning till, inte att anledningen du skrev var fel.
  • Anonym (Elisabeth)

I Sverige är det väl ytterst få som gifter sig innan de varit tillsammans och bott ihop i några år. 

• Anonym (Juridik)

Med tanke på allt juridiskt som följer med ett giftermål, så känner väl jag att man verkligen måste vara säker på att allting klickar på alla plan och att man funkar ihop i vardagen. Det skulle kännas väldigt osäkert att inte först bott ihop en tid, se att allt fungerar och att kärleken djupnat. Men alla får göra det som känns bäst för dom. Sedan kan ju religion och kultur spela in.

• Maggena

Kan känna att det inte spelar någon roll om man bor ihop innan eller inte. Det kan finnas folk som bor i hop i 30 år gifter sig och sen skiljer sig inom ett år. Finns inga garantier. 

Svar på tråden Omodernt att gifta sig innan man flyttar ihop?