• Anonym (Svampbesvär)

Använde canesten, hjälp!

Var till vc igår och fick det konstaterat att jag har svamp, hon kollade där nere och ville inte ens gå in med instrument då det var så rött, irriterat och mycket vita flytningar. Har också varit känslig runt slidöppningen Senaste tiden och hon ville inte förvärra problemet.

Hon skrev ut flucozanol och pervaryl (jag ville inte ha pervaryl då jag läst att många får besvär av den och jag har använt den en gång och upplevde att det blev värre med slemhinnorna). Sen har mitt underliv väldigt torrt och känsligt under lång tid efter upprepade svampinfektioner, så ville ta den mildaste behandlingen.

Så jag köpte canesten istället, nu till frågan. Jag använde den igår kväll men det har fortfarande inte kommit ut något vitt av vagiatoren jag stoppade upp med "långa röret". Hur lång tid tar det tills det kommer ner? Och hur lång tid ska man märka skillnad från canestenen?

Någon/några som har erfarenheter?

• Svar på tråden Använde canesten, hjälp!
  • Anonym (Hm)

Ingen fara! För mig har det ibland tagit 2-3 dagar. Det är bra att det ligger kvar. Det är ju vagitorien som ligger och verkar

• Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-17 13:54:54 följande:

Ingen fara! För mig har det ibland tagit 2-3 dagar. Det är bra att det ligger kvar. Det är ju vagitorien som ligger och verkar

Åh tack för svar, det gjorde mig genast lugnare. Började bli orolig om det har fastnat eller är för torr "där inne". 
  • Anonym (Svampbesvär)

En annan fundering:

Ska man bra använda svamp krämen under behandling vid svamp eller kan man smörja in med intimolja i samband med att man smörjer in svampkrämerna?

• Anonym (Fia)

Spontant så tror jag du ska hålla dig till ,svampkrämen och inte blanda in olja och annat. Jag får besvär av just sådant som andra salvor etc som ju gör det fuktigt så att svampen får fäste.

• Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-17 16:52:15 följande:

Spontant så tror jag du ska hålla dig till ,svampkrämen och inte blanda in olja och annat. Jag får besvär av just sådant som andra salvor etc som ju gör det fuktigt så att svampen får fäste.

Är rädd att mina slemhinnor ska bli ännu torrare/skörare, men låter rimligt att inte smörja med något annat under tiden man behandlar för svamp.

Kanske inte ska smörja in 3gr/dag som det står för max antal gr, och bara smörja krämenbmorgon och kväll.
  • Anonym (Svampbesvär)

Är det någon som blivit extra känslig av canesten?

Märkt senaste timmarna att det svider extra på vänster sida av slidöppningen. Där jag haft problem med sveda/brännande känsla innan men nu har det blivit ännu värre efter andra gången jag lagt på krämen :/

• Anonym (Hm)
    Anonym (Svampbesvär) skrev 2025-01-17 20:37:41 följande:

Är det någon som blivit extra känslig av canesten?

Märkt senaste timmarna att det svider extra på vänster sida av slidöppningen. Där jag haft problem med sveda/brännande känsla innan men nu har det blivit ännu värre efter andra gången jag lagt på krämen :/

Vid svampinfektion är det mycket vanligt att få sprickor i huden. Både av svampen men också av eventuellt kliande. När krämen kommer in så svider det lite och kan svida ett tag utan att det är något fel. 
  • Maggena

Det räcker med tabletten. Du behöver inte både tablett och salva i de flesta fall 

• Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (Hm) skrev 2025-01-18 00:18:28 följande:
    Vid svampinfektion är det mycket vanligt att få sprickor i huden. Både av svampen men också av eventuellt kliande. När krämen kommer in så svider det lite och kan svida ett tag utan att det är något fel. 
    Det har svidit hela natten och bara på vänstra sidan, gör också jätteont när jag torkar mig med toalettpapper. Det har det inte gjort förut :/ 
  • Anonym (Svampbesvär)
    Maggena skrev 2025-01-18 05:34:42 följande:

Det räcker med tabletten. Du behöver inte både tablett och salva i de flesta fall 

Ska nog avstå från krämen. Känns som att allt blev värre med den :/
  • Anonym (Svampbesvär)

Är mest rädd att det kan förvärras till vestibulit, läst att det har hänt om man använt svampkrämer :/

• Anonym (,)

I det här läget tror jag att det mest är själva svampinfektionen som du känner av. Men det är sant att läkemedel mot svamp (både pevaryl och canesten) kan irritera slemhinnorna. För mig brukar det bli så att jag först tar död på svampen och därefter får vårda slemhinnorna så att de läker ordentligt. 

• Anonym (Fia)

Jag hade inte nöjt mig med enbart vagitorier om jag hade svamp utanför slidmynningen. Svsmpmedel ska ju tas på med några centimeters marginal. Däremot hade jag lagt till en kortisonkräm alternativt använt en kräm som redan är kombinerad.

• Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (,) skrev 2025-01-18 08:52:14 följande:

I det här läget tror jag att det mest är själva svampinfektionen som du känner av. Men det är sant att läkemedel mot svamp (både pevaryl och canesten) kan irritera slemhinnorna. För mig brukar det bli så att jag först tar död på svampen och därefter får vårda slemhinnorna så att de läker ordentligt. 

Hade du fortsatt med att lägga på svampkrämen fast det svider så mycket? Det svider mycket fortfarande 
  • Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-18 09:02:00 följande:

Jag hade inte nöjt mig med enbart vagitorier om jag hade svamp utanför slidmynningen. Svsmpmedel ska ju tas på med några centimeters marginal. Däremot hade jag lagt till en kortisonkräm alternativt använt en kräm som redan är kombinerad.

Använde en kortisonkräm för länge sedan men som tyvärr inte hjälpte. 
  • Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (,) skrev 2025-01-18 08:52:14 följande:

Vad brukar du förresten smörja in med slemhinnorna?

Har under en tid en lång tid varierat att smörja med ovesterin, probiotika, vitt vaselin, intimolja, barnolja, olivolja men känner att ingen har riktigt hjälpt.

Har alltså inte använt alla samtidigt, utan har smörjt 2-4veckor och testat men inte känt någon förbättring av någon, kanske vitt vaselin som aldrig har irriterat underlivet men samtidigt inte hjälpt besvären.
  • Anonym (Fia)

Tillsammans med svampbehandling vid sveda orsakad av svampen?

Anonym (Svampbesvär) skrev 2025-01-18 09:36:54 följande:
    Använde en kortisonkräm för länge sedan men som tyvärr inte hjälpte. 
  • Anonym (Svampbesvär)
    Anonym (Fia) skrev 2025-01-18 10:12:29 följande:

Tillsammans med svampbehandling vid sveda orsakad av svampen?

Använde kortison efter svamp behandlingen i 4v (detta var snart ett år sedan) så har haft återkommande svampinfektioner under hela förra året. Fick också testa cortimyk men fick en reaktion av den krämen och tog lång tid att det läkte. Underlivet brann verkligen
  • Anonym (Svampbesvär)

Smörjde in igen med canesten kräm (väldigt lite kräm) men det brinner verkligen i underlivet. Ska det verkligen kännas så här? Gör så fruktansvärt ont just nu :( 

Svar på tråden Använde canesten, hjälp!