• Anonym (Samordning)

Fråga till er som är bra på skrivregler

På svenska när man ska samordna t.ex. "komjölk" och "getmjölk" så kan man ju skriva "ko- och getmjölk". Men hur gör man när samordningen är på andra hållet? Där det alltså är det första ledet i varje sammansättning som är det samma mellan de olika sammansättningarna? Kan man skriva "produktspårbarhet, -integritet och -styrning" i stället för "produktspårbarhet, produktintegritet och produktstyrning"?
  • Svar på tråden Fråga till er som är bra på skrivregler
  • Anonym (Nej)

Nej; det kan man inte.

Helst bör ordsekvensen formuleras om men om de orden måste stå efter varandra ska alla tre skrivas ut.

• Anonym (Jodå)

Det är precis så alla i min bransch skrivit i 30 år, så jag håller det för korrekt. 

• Anonym (Samordning)

Spännande! Två säger att det är korrekt, och två säger att det inte är korrekt! Finns det möjligen någon som har en trovärdig källa? Och ja - jag har googlat som en galning men inte lyckats hitta nåt ...

• Spucks
    Anonym (Samordning) skrev 2025-01-15 17:59:17 följande:

Spännande! Två säger att det är korrekt, och två säger att det inte är korrekt! Finns det möjligen någon som har en trovärdig källa? Och ja - jag har googlat som en galning men inte lyckats hitta nåt ...

Jag har svenska bara som andraspråk med på tyska är det korrekt och jag har läst det många gånger på svenska. Därav mitt svar.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Samordning) skrev 2025-01-15 17:59:17 följande:

www.mediesprak.fi/bindestreck

sprakbruk.fi/artiklar/bindestreck-en-liten-repetition/

sprakkonsulterna.se/bindestreck-som-forkortar/

En snabb googling gav mig dessa länkar som understryker att det inte anses korrekt. Ingen av de länkar jag hittade i hastigheten sade att det var korrekt.
  • Anonym (Samordning)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-15 18:02:19 följande:
    www.mediesprak.fi/bindestreck

sprakbruk.fi/artiklar/bindestreck-en-liten-repetition/

sprakkonsulterna.se/bindestreck-som-forkortar/

En snabb googling gav mig dessa länkar som understryker att det inte anses korrekt. Ingen av de länkar jag hittade i hastigheten sade att det var korrekt.
    Alltså verkligen tusen tack för hjälpen! Får jag fråga vad du googlade på? Jag lyckas aldrig få till det med vilka sökord man ska använda ... 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Samordning) skrev 2025-01-15 19:31:01 följande:
    Alltså verkligen tusen tack för hjälpen! Får jag fråga vad du googlade på? Jag lyckas aldrig få till det med vilka sökord man ska använda ... 
    Ingen orsak!

bindestreck samordning var det jag sökte på.
  • Anonym (J)

Nej, för orden slutar inte med samma bokstäver/ord. 

• Anonym (J)
    Anonym (Jodå) skrev 2025-01-15 17:53:59 följande:

Det är precis så alla i min bransch skrivit i 30 år, så jag håller det för korrekt. 

Hur kan det vara korrekt menar du? Orden är ju inte detsamma. 

Man förkortar ju med bindestrecket för orden efter är likadana. Men dessa ord är inte det. Blir omöjligt att läsa ens. 

Tex;
    Patienten har ögon- och öroninflammation. Dvs ögoninflammation och öroninflammation. Men för att slippa skriva inflammation två gånger skriver man med bindestreck. 

Här, vad är det man förkortar? Orden är inte likadana. Passar inte.

• Spucks
    Anonym (J) skrev 2025-01-16 07:32:49 följande:

Hur kan det vara korrekt menar du? Orden är ju inte detsamma. 

Man förkortar ju med bindestrecket för orden efter är likadana. Men dessa ord är inte det. Blir omöjligt att läsa ens. 

Tex;
    Patienten har ögon- och öroninflammation. Dvs ögoninflammation och öroninflammation. Men för att slippa skriva inflammation två gånger skriver man med bindestreck. 

Här, vad är det man förkortar? Orden är inte likadana. Passar inte.

När du skriver med bindestreck efter ordet är det just orddelen efter som är samma - som i ditt exempel "inflammation". När du skriver med bindestreck innan ordet är orddelen som kommer innan dess, där "produkt" är samma för alla ord.
    Det är exakt samma princip för båda och båda sätt används oftast. Enligt skrivreglerna som länkades är dock båda fel.
  • Anonym (Samordning)
    Spucks skrev 2025-01-16 07:48:14 följande:
    När du skriver med bindestreck efter ordet är det just orddelen efter som är samma - som i ditt exempel "inflammation". När du skriver med bindestreck innan ordet är orddelen som kommer innan dess, där "produkt" är samma för alla ord.
    Det är exakt samma princip för båda och båda sätt används oftast. 
    Precis så var det jag tänkte 😊
    Spucks skrev 2025-01-16 07:48:14 följande:
    . Enligt skrivreglerna som länkades är dock båda fel.
    Nja ? att skriva t.ex. "ko- och getmjölk" är ju inte fel enligt någon.
  • Spucks
    Anonym (Samordning) skrev 2025-01-16 12:19:43 följande:
    Nja ? att skriva t.ex. "ko- och getmjölk" är ju inte fel enligt någon.
    Hmmm, just det. Då kanske jag har läst det i de länkar jag själv googlade fram efter att jag kollade på länkarna här Obestämd
  • Anonym (P)

Kollade i Svenska akademiens grammatik, där ges exempel på sådan hopskrivning. Själv håller jag dock med Språkkonsulterna om att det blir mer svårläst. Kanske därför det står som "mindre vanligt".

"Additiv samordning av satsled § 7?22 § 7. Översikt. De allra flesta typer av led i en sats kan utgöras av en additiv samordning av samma slags led oberoende av dessa satsleds inre struktur (se dock nedan § 11). Exempel"
    (...) 
    "Dansk bok- och skyltframställning har kommit att inta en internationellt ledande position [?] (S) [substantiv som förled med gemensamt substantiviskt efterled i sammansättning]
    varuproduktion och -distribution [substantiv som efterled med gemensamt förled i sammansättning (mindre vanligt)]"

• Anonym (Svenska skrivregler)

Ur Svenska skrivregler utgiven av Språkrådet (2017) och som liksom är det officiella rättesnöret:

12.10.6 För underförstådd orddel
    Bindestreck används för att markera att en orddel som är gemensam för flera ord är utsatt i endast det sista av orden. 
    sön- och helgdagar
    bok-, musik- och pappershandel
    för- och nackdelar
    höj- och sänkbar
    1920- och 1930-talen

Det förekommer även att ett underförstått förled markeras med ett bindestreck: elvärmning och -smältning, idrottsmän och -kvinnor, alkoholimport och -försäljning. Sådana skrivsätt kan vara svåra att uppfatta och bör helst undvikas. Inte heller bör man ha flera olika underförstådda orddelar i samma uttryck. Skriva alltå inte varuin- och -utförsel utan in- och utförsel av varor, inte heller 1920- och -30-talen  utan 1920- och 1930-talen. Undvik även långa ordkedjor med fler än tre underförstådda led: mån-, tis-, tors- och lördagar. 

Det här sättet att förkorta ska heller inte användas när de samordnade uttrycken har olika form, t.ex. när det ena är en sammansättning och det andra en flerordig fras. Skriv alltså inte skol- och kyrkliga frågor utan skolfrågor och kyrkliga frågor eller frågor som rör skolan och kyrkan

• Embla twopointoh
    Jemp skrev 2025-01-16 12:20:58 följande:
    Obs dock att två av dessa länkar är finska. 
    Det är sant, men finlandssvenska är fortfarande svenska. Och i en av länkarna står det dessutom att i finskan så används bindestreck även till förled, men att det är inte att rekommendera på svenska.
Svar på tråden Fråga till er som är bra på skrivregler