• Anonym (Starta tråd)

"Måste" du få ha sex?

Om du är i en relation som är sexlös och du konstaterar att din partner inte vill, kan, har lust osv att gå dig till mötes vad gäller din sexlust....måste du få ditt sexbehov stillat på "annat sätt" då?

Låt säga att ni har diskuterat men du får inse att hon/han inte kommer att motsvara det du vill sexuellt. Eller han/hon vill inte ha sex över huvudtaget. Du står inför en situation där din relation inte kommer att innehålla något sex alls.

Vad gör du då?

- Ber om att få ha ett öppet förhållande?
    - Är otrogen?
    - Avslutar relationen för att hitta någon annan som du kan ha sex med?

Är det ingen här som kan tänka sig att välja att avstå sex? Är det ingen här som efter noggrannt övervägande kan komma fram till att man vill fortsätta att leva tillsammans och därmed avstår sex. Att man "avsexualiserar sig själv och hela relationen"? Är det så omöjligt att ta ett sånt beslut och leva efter det?

• Svar på tråden "Måste" du få ha sex?
  • Epikuros
    Anonym (Starta tråd) skrev 2025-01-15 10:52:27 följande:
    "Måste" du få ha sex?

Om du är i en relation som är sexlös och du konstaterar att din partner inte vill, kan, har lust osv att gå dig till mötes vad gäller din sexlust....måste du få ditt sexbehov stillat på "annat sätt" då?

Låt säga att ni har diskuterat men du får inse att hon/han inte kommer att motsvara det du vill sexuellt. Eller han/hon vill inte ha sex över huvudtaget. Du står inför en situation där din relation inte kommer att innehålla något sex alls.

Vad gör du då?

- Ber om att få ha ett öppet förhållande?
    - Är otrogen?
    - Avslutar relationen för att hitta någon annan som du kan ha sex med?

Är det ingen här som kan tänka sig att välja att avstå sex? Är det ingen här som efter noggrannt övervägande kan komma fram till att man vill fortsätta att leva tillsammans och därmed avstår sex. Att man "avsexualiserar sig själv och hela relationen"? Är det så omöjligt att ta ett sånt beslut och leva efter det?

Hej. För mig är sex det sätt på vilket jag känner mig sedd, det är där jag får bekräftelse på att hon vill ha mig och tycker att jag är attraktiv. Sex är närhet, sårbarhet ... 
    Jag älskar min fru. Vi har varit tillsammans i över 20 år. Sedan 15 år tillbaka har vi kämpat med sexet och för 11 år sedan slutade vi i princip helt att ha sex. Hon är världens bästa människa och jag har oerhört svårt att tänka mig ett liv utan henne. Samtidigt är det naturligtvis jobbigt att fortsätta att välja en person som inte vill ha mig på det sättet där jag upplever närhet. Som svar på din fråga: Ja, man kan välja att vara kvar, men det tär på relationen, den blir mer komplicerad och det blir också svårare för mig att visa henne kärlek på de sätt hon föredrar. Inte för att jag inte vill, utan helt enkelt för att jag aldrig känner mig riktigt älskad av henne. Alltså, rent intellektuellt förstår jag att hon älskar mig, men det är som att min kropp inte riktigt kan fatta. Jag känner mig ful, oattraktiv, bortvald, värdelös ...
  • DishFridge

Jag har det sexlöst just nu.. Eller ah de 3 senaste åren..  Hon har helt enkelt tappat suget. I ärlighetens namn blir det istället att jag runkar en hel del, men önskar självklart att vi kunde komma tillbaka till vad det var. 

• Grönaväxter

Nej jag skulle inte vilja vara i ett förhållande utan sex. 

Jag är kvinna över 40 år som varit ihop/gift med samma man i 18 år. Vi känner samma attraktion och samma lust för varandra som när vi träffades! Det har inte försvunnit, min man ger mig fortfarande fjärilar i magen, och jag kan bli kåt av att bara hålla handen med honom. Vi har sex några gånger i veckan, varje dag pussas vi, håller handen, rör på varandra m.m. 
    Så nej lusten behöver inte dö för att man har levt ihop länge. Har man träffat rätt partner så tror jag aldrig lusten dör och attraktion är viktig! 

• Mammaa44

Jag är kvinna, 37, gift. 

Jag skulle inte vilja vara i en relation utan sex, framförallt inte utan den närhet och intimitet som det ger relationen. Jag hade nog lämnat, hade inte velat ha den typen av intimitet med någon utanför äktenskapet och sedan gå hem till min partner, blir helt fel.

• Anonym (Inget)

hoppas hitta en kvinna eller man som inte vill ha sex då jag har sexuell anhedoni.

• Anonym (Lina)

För mig är sex och närhet lika viktigt i en relation som näringsrik kost för att fungera som människa. Jag skulle och har levt i relation utan sex. Ibland tycker jag dock att ansvaret oftast enbart ligger på den som har sexlust. Tappar jag aptiten och går ner massor i vikt så söker jag vård för det. Tappar jag sexlusten när jag är i relation med någon så försöker jag reda ut varför jag har tappat den. Inte för den andras skull, men för min egen skull och relationen. Det är mycket enklare att acceptera att man inte kan ha sex på grund av t ex en sjukdom, än att bli avvisad bara för att, under en lång period. När min partner faktiskt tog ansvar själv för tappad sexlust och var öppen med det, så hade jag inget problem alls med att vi inte hade sex under en lång period. Öppenheten gjorde däremot att vi lärde känna varandra på ett djupare plan. Vi höll ihop och vi hittade tillslut tillbaka även fysiskt. Skulle den andra inte vara intresserad av att själv ta ansvar för sin egen sexualitet, så skulle jag lämna.

• Anonym (Sex är jobbigt)
    Anonym (Inget) skrev 2025-03-06 13:21:47 följande:

hoppas hitta en kvinna eller man som inte vill ha sex då jag har sexuell anhedoni.

Pga SSRI?
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Sex är jobbigt) skrev 2025-03-06 14:11:36 följande:
    Pga SSRI?
    Nä, nervskada sen barnsben; har även anorgasmia och anejaculation. 
  • Anonym (Raymond)
    Anonym (Lina) skrev 2025-03-06 13:30:07 följande:

För mig är sex och närhet lika viktigt i en relation som näringsrik kost för att fungera som människa. Jag skulle och har levt i relation utan sex. Ibland tycker jag dock att ansvaret oftast enbart ligger på den som har sexlust. Tappar jag aptiten och går ner massor i vikt så söker jag vård för det. Tappar jag sexlusten när jag är i relation med någon så försöker jag reda ut varför jag har tappat den. Inte för den andras skull, men för min egen skull och relationen. Det är mycket enklare att acceptera att man inte kan ha sex på grund av t ex en sjukdom, än att bli avvisad bara för att, under en lång period. När min partner faktiskt tog ansvar själv för tappad sexlust och var öppen med det, så hade jag inget problem alls med att vi inte hade sex under en lång period. Öppenheten gjorde däremot att vi lärde känna varandra på ett djupare plan. Vi höll ihop och vi hittade tillslut tillbaka även fysiskt. Skulle den andra inte vara intresserad av att själv ta ansvar för sin egen sexualitet, så skulle jag lämna.

Håller med dig helt. Det är bådas ansvar att kärlekslivet funkar, precis som med alla andra delar av relationen.
  • Anonym (Man78gbg)

Är gift och vi har haft ett halvtaskigt förhållande de sissta 3 åren. Har gått hos terapeut tillsammans för att se om vi kan hitta tillbaka till varandra. Vi slutade tyvärr ha sex för snart 1 år sedan och jag tycker precis som någon annan skrev tidigare i tråden att vad vi har kvar är en hyfsad kompisrelation. Jag är en väldigt fysisk person och tycker om närhet kramar pussar sex ,för då känner jag att man är åtrådd och sedd.jag har ledsnat rejält det sissta och tror tyvärr att separation från min fru är det bästa alternativet för oss båda.
    Jag lever hellre själv , än är själv i ett kärleksförhållande.

Anonym (Inget) skrev 2025-03-06 14:22:11 följande:
    Nä, nervskada sen barnsben; har även anorgasmia och anejaculation. 
    Åh, jag förstår. Vad trist 😕
    Jag fick av SSRI men det gick åtminstone över när jag slutade ta dem.
  • Anonym (Raymond)
    Anonym (Man78gbg) skrev 2025-03-13 16:13:45 följande:

Är gift och vi har haft ett halvtaskigt förhållande de sissta 3 åren. Har gått hos terapeut tillsammans för att se om vi kan hitta tillbaka till varandra. Vi slutade tyvärr ha sex för snart 1 år sedan och jag tycker precis som någon annan skrev tidigare i tråden att vad vi har kvar är en hyfsad kompisrelation. Jag är en väldigt fysisk person och tycker om närhet kramar pussar sex ,för då känner jag att man är åtrådd och sedd.jag har ledsnat rejält det sissta och tror tyvärr att separation från min fru är det bästa alternativet för oss båda.
    Jag lever hellre själv , än är själv i ett kärleksförhållande.

Ja, man kan känna sig mer ensam som sambo än som singel. För är man sambo så sitter man fast, på sätt och vis. Partnern har rätt att kräva lojalitet. Men om partnern inte vill ha sex så sitter man övergiven. Är man singel så är man fri att söka kärlek och sex.
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Sex är jobbigt) skrev 2025-03-13 16:32:18 följande:
    Åh, jag förstår. Vad trist 😕
    Jag fick av SSRI men det gick åtminstone över när jag slutade ta dem.
    Yeah det är ganska tråkigt. Livet är dock långt, är bara 21 år, så det kanske kommer ett botemedel i framtiden vem vet.
  • Mayjel

Nej, det är inget jag måste ha. Hade en partner varit ointresserad av fysisk intimitet så hade jag accepterat detta. Det finns viktigare komponenter i en relation, som kärlek och lojalitet. 

• Anonym (Man)

Det går helt klart att leva i en relation utan sex, men det är svårt när bägge två inte har samma driv.

Min fru tappade helt sexlusten efter vårat första barn, vi har haft sex någon gång till efter det och då kom barn nummer två.

Efter det så har jag gått utan sex i ungefär 8år. Med otaliga diskussioner, lugna samtal och bråk angående just sex. Har testat allt från ultimatum till lyx, men hon har ingen lust, i alla fall inte efter mig. Jag är säker på att det är där skon klämmer. Hon älskar mig, men känner ingen lust eller åtro.

Personligen så tänker jag inte låta det gå tio år. Jag har erbjudit henne allt från parsamtal till egen psykolog, men eftersom hon avböjer allt så avböjer hon även vår relation i mina ögon.

Jag börjar närma mig 50 och onanerar minst 2ggr om dagen för att få utlopp för min sexualitet, men det  går  bara så länge. Och jag måste inse att jag bli äldre. En vacker dag så är det kanske för sent för mig att ens ha sex. Då komemr jag bli bitter och arg, inte värt det.

Som någon skrev tidigare. Det blir allt svårare att visa kärlek till ens partnet. Vi drar oss undan varandra och spenderar allt mindre tid på tu man hand. Man blir mest tråkiga kompisar som råkar bo i samma bostad.

• Anonym (Otrogen)

Är otrogen med någon snygg man med stor sexlust. Sen gör vi min man till en cuck och låter honom se på när vi knullar, för att visa honom hur det ska gå till.

• Noname00
    Anonym (Man) skrev 2025-03-19 00:32:05 följande:

Det går helt klart att leva i en relation utan sex, men det är svårt när bägge två inte har samma driv.

Min fru tappade helt sexlusten efter vårat första barn, vi har haft sex någon gång till efter det och då kom barn nummer två.

Efter det så har jag gått utan sex i ungefär 8år. Med otaliga diskussioner, lugna samtal och bråk angående just sex. Har testat allt från ultimatum till lyx, men hon har ingen lust, i alla fall inte efter mig. Jag är säker på att det är där skon klämmer. Hon älskar mig, men känner ingen lust eller åtro.

Personligen så tänker jag inte låta det gå tio år. Jag har erbjudit henne allt från parsamtal till egen psykolog, men eftersom hon avböjer allt så avböjer hon även vår relation i mina ögon.

Jag börjar närma mig 50 och onanerar minst 2ggr om dagen för att få utlopp för min sexualitet, men det  går  bara så länge. Och jag måste inse att jag bli äldre. En vacker dag så är det kanske för sent för mig att ens ha sex. Då komemr jag bli bitter och arg, inte värt det.

Som någon skrev tidigare. Det blir allt svårare att visa kärlek till ens partnet. Vi drar oss undan varandra och spenderar allt mindre tid på tu man hand. Man blir mest tråkiga kompisar som råkar bo i samma bostad.

Jag tror dett är väldigt vanligt.
    Och kunde lätt lösas om andre kunde gå med på att partnerna får ha sex på annat håll.
    Anonym (Inget) skrev 2025-03-17 23:25:22 följande:
    Yeah det är ganska tråkigt. Livet är dock långt, är bara 21 år, så det kanske kommer ett botemedel i framtiden vem vet.

Vilken underbar inställning du har. 
    Ja, man ska aldrig sluta hoppas 🙂

Svar på tråden "Måste" du få ha sex?