Anonym (Starta tråd) skrev 2025-01-15 10:52:27 följande:
"Måste" du få ha sex?
Om du är i en relation som är sexlös och du konstaterar att din partner inte vill, kan, har lust osv att gå dig till mötes vad gäller din sexlust....måste du få ditt sexbehov stillat på "annat sätt" då?
Låt säga att ni har diskuterat men du får inse att hon/han inte kommer att motsvara det du vill sexuellt. Eller han/hon vill inte ha sex över huvudtaget. Du står inför en situation där din relation inte kommer att innehålla något sex alls.
Vad gör du då?
- Ber om att få ha ett öppet förhållande?
- Är otrogen?
- Avslutar relationen för att hitta någon annan som du kan ha sex med?
Är det ingen här som kan tänka sig att välja att avstå sex? Är det ingen här som efter noggrannt övervägande kan komma fram till att man vill fortsätta att leva tillsammans och därmed avstår sex. Att man "avsexualiserar sig själv och hela relationen"? Är det så omöjligt att ta ett sånt beslut och leva efter det?
Hej. För mig är sex det sätt på vilket jag känner mig sedd, det är där jag får bekräftelse på att hon vill ha mig och tycker att jag är attraktiv. Sex är närhet, sårbarhet ...
Jag älskar min fru. Vi har varit tillsammans i över 20 år. Sedan 15 år tillbaka har vi kämpat med sexet och för 11 år sedan slutade vi i princip helt att ha sex. Hon är världens bästa människa och jag har oerhört svårt att tänka mig ett liv utan henne. Samtidigt är det naturligtvis jobbigt att fortsätta att välja en person som inte vill ha mig på det sättet där jag upplever närhet. Som svar på din fråga: Ja, man kan välja att vara kvar, men det tär på relationen, den blir mer komplicerad och det blir också svårare för mig att visa henne kärlek på de sätt hon föredrar. Inte för att jag inte vill, utan helt enkelt för att jag aldrig känner mig riktigt älskad av henne. Alltså, rent intellektuellt förstår jag att hon älskar mig, men det är som att min kropp inte riktigt kan fatta. Jag känner mig ful, oattraktiv, bortvald, värdelös ...