• Anonym (F)

Respektlöst? Verksamhet inom kommunen

Jag är tillfälligt på en såkallad daglig verksamhet. Pga sjukskrivning. Behöver vara där en tid innan jag får börja arbetsträna på arbetsplats.

Det är ett ställe där man sitter vid datorn och tillverkar olika dokument och bilder. Det jobbar två män där. 

Känner mig illa till mods efter att ha varit där idag. Det är inget allvarligt som hänt direkt utan det är känslan jag fick när jag gick hem.

Det var bara jag där den mesta tiden. Var alltså två personal och jag. 

Det är två saker. Först när de två anställda stod och öppet bredvid mig, eller typ 1 meter ifrån stod och pratade illa om en kollega som varit där ett kort tag. De hade innan pratat glatt med henne. Men nu när hon gått så sa de till varandra att hon klagade och de pratade ganska nedsättande om henne.

Sedan medan de fortfarande stod precis intill mig, så sa de saker som att - klockan går så sakta, är så segt att vara här, man vill bara att klockan ska bli 4. 

Det är ju så att personer går dit för att få en meningsfull vardag. Och för mig är detta den enda sociala interaktionen jag får. Ska de står då precis där bredvid mig och prata skit.. Kände mig så osynlig och att de inte respekterade mig, de brydde sig ej om att jag hörde liksom. De hade kunnat gått undan och pratat hur mkt de ville. 

Fattar att folk pratar så på jobbet men att göra det framför mig som är där för att göra min sysselsättning, det är liksom deras jobb att de som är där ska få en bra tid. 

Så deppigt. 

• Svar på tråden Respektlöst? Verksamhet inom kommunen
  • Anonym (k)

Tråkigt men det är deras val, inget med respekt eller inte för dig. De klagar själva så... De vill vara där lika lite som vi vet att du vill. De är inte där för att vara sociala med dig.

• Anonym (F)
    Anonym (k) skrev 2025-01-14 15:32:47 följande:

Tråkigt men det är deras val, inget med respekt eller inte för dig. De klagar själva så... De vill vara där lika lite som vi vet att du vill. De är inte där för att vara sociala med dig.

Fast de är ju på sätt och vis där för att vara sociala med de som kommer dit.. Det ingår social träning i min genomförandeplan. Då kan de väl bete sig bra socialt runt mig liksom. Detta gör mig mer osäker för tänk om de pratade skit om mig när jag gått hem..
  • Mia448

Det är bokstavligen deras jobb att vara sociala med brukarna. Det är själva jobb beskrivningen. Jag har själv arbetat som handledare på daglig verksamhet.
  • Anonym (S)

Vilket tokigt svar. Ignorera TS.
  • Anonym (k)
    Mia448 skrev 2025-01-14 15:47:03 följande:
    Det är bokstavligen deras jobb att vara sociala med brukarna. Det är själva jobb beskrivningen. Jag har själv arbetat som handledare på daglig verksamhet.
    Oj, jag läste fel och trodde det var TS så kallade kollegor..ops
  • Anonym (k)
    Anonym (S) skrev 2025-01-14 16:22:44 följande:
    Vilket tokigt svar. Ignorera TS.
    Eller ett uppenbart misstag, väldigt tydligt också? Men ignorera på för all del.
  • Anonym (Anna)
    Mia448 skrev 2025-01-14 15:47:03 följande:
     Jag har själv arbetat som handledare på daglig verksamhet.
    Finns inga såna jobb.
  • Mia448
    Anonym (Anna) skrev 2025-01-16 19:48:43 följande:
    Finns inga såna jobb.

Vad menar du? 

Personal på daglig verksamhet menar jag med handledare 

• Anonym (qwerty)

Det brukar finnas en enhetschef, ta upp detta med den personen. Det handlar om arbetsmiljö men också som du säger DIN miljö för socialt utbyte.

Svar på tråden Respektlöst? Verksamhet inom kommunen