• Anonym (Undrande)

Konstitt beteende hos sambo

Så jag bor med min kille, vi har små barn tillsammans.. på senaste tiden har jag märkt konstigt beteende från honom. Ett exempel är att han säger att han ska ut och möta en kompis för att ge en sak, men sen visar det sig att han inte alls har det.. (då är han borta 5-10 min) och när man frågar om det så kommer han med nån konstig bortförklaring. Det har varit lite såna händelser, att han säger att han ska göra nåt snabbt sen kommer han tillbaka, och jag tycker mig se på honom att ansiktsuttrycket är förändrat, samma med kroppsspråket. Han är ibland uppe på nätterna, och när jag frågar varför så är det alltid nån förklaring, antigen ont i magen, ont i tanden, ont i huvudet osv.. så sen på morgonen låter han täppt och han snyter sig hela tiden. Sover sen en stund. 

Men så en dag hittade jag vitt pulver smul på en bricka samt en rullad sedel i ett skåp här hemma. Jag konfronterade min sambo om detta och han sa då bara att det va dumt och att det inte va så mycket. Detta bekräftar ju hans tidigare märkliga beteende, alltså jag kopplar det till att alla dessa gånger jag tycker han varit konstig, och att han då antagligen tagit något. Jag säger att jag inte tycker det är okej, vi har barn i huset, tänk om dom skulle få tag på det. Han säger att det inte ska hända igen.

MEN.. jag tycker mig se detta fortsatta beteendet. Han åker iväg snabba turer och har olika förklaringar som inte går ihop för mig. Jag ser ett mönster liksom. Jag har letat här hemma men hittar ingenting. Därför är jag försiktig med att anklaga, då jag inte har bevis. Men min magkänsla säger att han tar något då och då fortfarande. Det känns inte speciellt kul, och jag vet inte hur jag ska prata med honom om detta utan att det ska bli för mycket anklagande. Jag vill inte vara med någon som knarkar. 

Har dessutom på senare tiden tappat känslorna för honom så detta förvärrar ju bara situationen. Jag har länge känt att jag vill bo ensam men inte vågat ta steget då det är ett stort beslut och jag har inte bara velat kasta bort ett förhållande med barn inblandade utan att vara säker. Men jag kommer på mig själv att jag inte känner mig ett dugg kär längre. Trots detta har jag ändå försökt, men man kan inte blunda för sina känslor, det är vad det är liksom. Om jag exempelvis sover borta hos min syster eller mamma några dagar så vill jag inte åka hem. 

Vad gör man i denna situation? 

• Svar på tråden Konstitt beteende hos sambo
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-15 10:15:21 följande:
    Nej såklart, men kanske han behöver lämnas för att han ska se allvaret i situationen och sluta ta mig för givet. Har ju redan kommit på honom en gång och sagt att jag inte tycker det är OK, det finns barn i hemmet. Men uppenbarligen respekterar han inte det eftersom jag hittade mer grejer igår. 
    Ts, glöm ordet respekt. Det är ett fantasiord som inte existerar i en sådan här situation. Det handlar om ett beroende. Respekt har NOLL inflytande på situationen.
  • Maggena
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-15 10:23:28 följande:
    Ja det är min verklighet tyvärr. Han bryr sig inte ens om att gömma grejerna ordentligt. Igår hittade jag till och med två rullade sedlar, vad är så konstigt med det? Det är så folk gör för att snorta grejer? 
    Nej det är inte så folk gör Det är mest på film
  • Anonym (Sound)

Va synd!
    Vad jag har hört om folk som är påverkad av droger är att de har väldigt svårt att bli av med det om de börjar en gång.

Då är de livrädda av sina andra människor som de är i samband med det. Så att han är Täpp på nätterna och snyter hela tiden kan kanske vara på att han är ledsen att han hamnar där och inte lätt att bli av med det.

Behöver värkligen hjälp men frågan är hur?
    Vänta på svar som är bra på det och Lycka till med er!!

• Anonym (Undrande)
    Maggena skrev 2025-01-15 14:06:56 följande:
    Nej det är inte så folk gör Det är mest på film
    Ja kanske det, fast har själv bevittnat folk ta med sedel. Så för mig är det inte konstigt, det är ingenting jag har hittat på iallafal. 
  • Anonym (Trelo)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-15 10:23:28 följande:
    Ja det är min verklighet tyvärr. Han bryr sig inte ens om att gömma grejerna ordentligt. Igår hittade jag till och med två rullade sedlar, vad är så konstigt med det? Det är så folk gör för att snorta grejer? 
    Om man vill ha infektion i näsan så kanske man gör så ja? Eller för att man sett det på film.
    Vilket rent papper som helst är bättre att rulla ihop än en sedel, eller använda snortrör, avklippta plastsugrör etc.
    Vet folk som fått väldiga infektioner av att använda sedlar och speciellt de som delat flera stycken på samma sedel när de tex tagit kokain ute.

Hur som så går inte barn och knark ihop. Och har du inga känslor alls så är väl svaret rätt enkelt?
    Men om du tror att ni kan rädda er familj så ställ ultimatum att han ska söka hjälp, men om du sen inte lämnar och han tar återfall så kan soc se det som att det är ditt ansvar att lämna om han fortsätter.
    En chans tycker jag ändå att man kan ge om du tycker att er familj är värd att räddas.
  • Anonym (Lämna)

Om du inte har känslor kvar för honom så kanske är det är dags att avsluta. Då kvittar det vad som händer? Du har hittat bevis på att han fortfarande håller på då kan du konfrontera och säga att det räcker nu. Som många andra säger dina barn kan fara illa om han vägrar/har svårt sluta. Det kan till och med bli värre när han fortsätter mer och mer. Ni vet inte hur det kan sluta.
    Jag hade sagt ifrån och bett han lämna. 

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Trelo) skrev 2025-01-16 11:21:35 följande:
    Om man vill ha infektion i näsan så kanske man gör så ja? Eller för att man sett det på film.
    Vilket rent papper som helst är bättre att rulla ihop än en sedel, eller använda snortrör, avklippta plastsugrör etc.
    Vet folk som fått väldiga infektioner av att använda sedlar och speciellt de som delat flera stycken på samma sedel när de tex tagit kokain ute.

Hur som så går inte barn och knark ihop. Och har du inga känslor alls så är väl svaret rätt enkelt?
    Men om du tror att ni kan rädda er familj så ställ ultimatum att han ska söka hjälp, men om du sen inte lämnar och han tar återfall så kan soc se det som att det är ditt ansvar att lämna om han fortsätter.
    En chans tycker jag ändå att man kan ge om du tycker att er familj är värd att räddas.

Han har väl antagligen bara använt det som fanns tillgängligt, vilket är en sedel. Det är iallafall det jag hittade. 

Tack för din respons och input. 

• Anonym (Trelo)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-01-16 16:44:53 följande:

Han har väl antagligen bara använt det som fanns tillgängligt, vilket är en sedel. Det är iallafall det jag hittade. 

Tack för din respons och input. 

Ja, det är absolut inte ovanligt. 

Hoppas verkligen att det ordnar sig för er!
    Första steget dit är att han ska sluta att dölja det för dig och erkänna att han har problem. Om han nu har det, vet inte med vilket frekvens detta händer. Hur som så borde en pappa inte ens partyknarka. Även om det inte alltid är väldigt mycket farligare än alkohol så blir det stora problem då det är olagligt och sett som så mycket värre av samhället. 
    Jag tror ändå att han har problem. En pappa borde inte ta hem det till familjen om det inte verkligen var problem. Kan ju förvisso vara dålig respekt också? Jag bara spekulerar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Trelo) skrev 2025-01-16 19:29:29 följande:
    Ja, det är absolut inte ovanligt. 

Hoppas verkligen att det ordnar sig för er!
    Första steget dit är att han ska sluta att dölja det för dig och erkänna att han har problem. Om han nu har det, vet inte med vilket frekvens detta händer. Hur som så borde en pappa inte ens partyknarka. Även om det inte alltid är väldigt mycket farligare än alkohol så blir det stora problem då det är olagligt och sett som så mycket värre av samhället. 
    Jag tror ändå att han har problem. En pappa borde inte ta hem det till familjen om det inte verkligen var problem. Kan ju förvisso vara dålig respekt också? Jag bara spekulerar.

När jag konfronterade honom första gången jag upptäckte det så svara han med att han inte tog så mycket men att det var dumt.

Alltså det låg liksom vita smulor på skrivbordet som står i vårt vardagsrum, hur oförsiktig och slarvig kan man vara? Han verkar tro att jag är fullt ut korkad samt att konsekvens tänket inte verkar finnas hos honom. 

Jag kan bara gå på mina misstankar kring hur ofta det händer, skulle kanske säga en till två gånger i veckan då, som jag märkt på honom att han betett sig annorlunda. 

I och med att han inte kunnat hålla sig ifrån det efter vårt samtal så ser det ut som ett problem, även om det inte är något som sker dagligen.. fortfarande inte OK.

Han mår ju psykiskt dåligt, och jag har försökt stötta så gott jag kan men han är inte så mottaglig för hjälp. 

• Anonym (Stå på dig!)

Hur fungerar ert förhållande i övrigt, du skriver att du inte har några känslor kvar, undrar vad det kan bero på? Vilket ansvar tar din partner i er familj? Är det du som tar största ansvaret? 
    Har han tagit droger och varit ensam hemma med barnen? 
    Säg till honom på måndagen att du vill prata med honom på helgen på lördagen och ordna barnvakt. Att du vill prata om erat förhållande och om hans användande av droger kokain eller vad det nu är. Påpeka att du kräver att han inte är drogpåverkad under samtalet. 
    Hitta personer att prata med innan, kanske kvinnojouren, samtal med en präst, en vän en kollega som verkar klok och vettig och som kan hålla tyst... Prata om situationen och få råd ifrån dom. 
    Jag tänker att det som du kan göra är att fråga din sambo varför han tar droger, hur länge har det pågått och vilken/vilka droger som han tar. Säg att du är trött på lögner, säg som det är också att du har tappat känslorna, säg att droger löser inga problem, det är bara en flykt som i sig skapar ännu större problem.
    Säg ett ultimatum att han slutar omedelbart med droger själv eller att han tar hjälp för att sluta (om han är beroende behöver han ta hjälp) säg att annars kommer du och barnen att flytta. Bättre att stoppa ett missbruk i ett tidigt stadium en när det har gått längre. 
    Ta hjälp för att planera för en flytt och kräv ensam vårdnad, om soc. får veta att han tar droger och dom ser det på urinprov då borde det väl bli så tänker jag. För barnen ska inte behöva leva med en pappa som tar droger. Han kan ju snedtända på drogerna, bli ouppmärksam etc... 
    Nu vet du att han ljuger och du vet att han tar droger även om du inte velat se och också velat tro det bästa... så ge honom chansen att förbereda sig men sen var väldigt rak och tydligt med din ståndpunkt. Så får du se hur han agerar....du behöver visa att du menar allvar. 
    Ta allt stöd du kan och stå på dig! 

• Anonym (Stå på dig!)

Det jag menar är att du behöver fråga honom om vad han är beredd att göra för att må bra utan droger så att han kan vara en bra pappa till sina barn...
    Säg att det finns andra sätt en droger för att må bra mentalt. Vara i naturen, fysisk aktivitet, att samtala om sina känslor, vara kreativ, kurators samtal, massa annat och att du tror på honom att han klarar det... Berätta för honom att i början så är man inte beroende, men fortsätter ändå, rätt som det är så har man gått över en gräns och då är man beroende....Han kanske är i det läget?! Kanske du kan ge honom information om droger, så att han förstår hur allvarligt det faktiskt är.....
    Han leker med elden. 

• Motherinlaw

Vill du verkligen lämna honom så länge han är beroende av droger?

Jag menar för barnens skull, han går runt och är hög som ett hus hemma och ska ta hand om småbarn. Nja

• Anonym (Sound)

TS var försiktig när du bemöter honom oavsätt om du ska lämna han eller inte. Eftersom om han inte slutar med det kan han med tiden vara visa gånger aggressiv.

Du känner han själv hur påverkat han är men kan ändå vara bra att du har kontroll på dina känslor så att du inte blir utsatt för masa problem.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Stå på dig!) skrev 2025-01-18 23:07:31 följande:

Det jag menar är att du behöver fråga honom om vad han är beredd att göra för att må bra utan droger så att han kan vara en bra pappa till sina barn...
    Säg att det finns andra sätt en droger för att må bra mentalt. Vara i naturen, fysisk aktivitet, att samtala om sina känslor, vara kreativ, kurators samtal, massa annat och att du tror på honom att han klarar det... Berätta för honom att i början så är man inte beroende, men fortsätter ändå, rätt som det är så har man gått över en gräns och då är man beroende....Han kanske är i det läget?! Kanske du kan ge honom information om droger, så att han förstår hur allvarligt det faktiskt är.....
    Han leker med elden. 

Min sambo tar inte så mycket ansvar, ligger mest på soffan och tittar på reels. Han är deprimerad och jag har försökt få med honom på promenader, till gymmet, att träffa psykologer, men han är inte så mottaglig för det. Finns liksom inget intresse eller engagemang. Han har väl alltid varit lat men nu på senaste tiden har det varit nåt extremt. Har tagit upp mycket saker och vi har haft diskussioner men oftast leder det ingen vart, vi är så olika i vårt tänk om saker.. han är den som handlar mest och lagat mat oftast, och det är jätte uppskattat. Bortsett från det händer det inte så mycket. 

Han vill för övrigt inte prata om sitt mående, får inte ur mig mycket från honom. Han är väl för stolt eller matcho typ för att prata om känslor. Sen har vi alltid haft dålig kommunikation överlag i vårt förhållande. Nu har man väl kommit till den punkten att man i princip gett upp. Det har varit jobbigt att ha en deprimerad partner som inte verkar vilja ta emot hjälp från nån. Vad mer kan man göra liksom? Sen händer allt detta med att jag hitta droger osv. Vet inte om det är värt att kämpa eller ej. Men jag tror en flytt och en break åtminstone är en bra ide. 

Tack för din input om saken! 

Svar på tråden Konstitt beteende hos sambo