Antidepressiva mot sexdriften
Finns det någon här som kan och vill berätta om hur eran sexdrift, eller sexlust påverkats av antidepressi medicin?
Fick ni andra biverkningar?
Hjälpte medicinen erat mående i övrigt?
Finns det någon här som kan och vill berätta om hur eran sexdrift, eller sexlust påverkats av antidepressi medicin?
Fick ni andra biverkningar?
Hjälpte medicinen erat mående i övrigt?
Sexlusten var densamma men förmågan att få orgasm blev påverkad. Antingen kunde jag inte komma alls eller så tog det väldigt lång tid att uppnå orgasm. Fick kämpa mig till orgasm vissa gånger.
Övriga biverkningar var huvudvärk som förvärrades av att jag glömde eller slarvade med medicinen. Illamående och torr mun kunde jag också känna av ibland.
I övrigt hjälpte min medicin och efter ca 2 år kunde jag trappa ner och sluta helt.
Sexlusten finns kvar, men har svinsvårt att få orgasm. Orgasmen är inte heller i närheten så härlig som den var innan, om jag väl lyckas få en. Att ta ssri för att dämpa sexlusten låter inte så smart.
Jag märkte ingen som helst skillnad på varken srxlust eller möjlighet till orgasm. Jag hade ett lika aktivt sexliv ändå
Övriga biverkningar däremot var fruktansvärda med galen huvudvärk, ingen matlust, svårt illamående, hjärtklappning...men medicininen hjälpte mig ur mitt akuta tillstånd och jag mådde mycket bättre efter ett tag.
Den är inte så stark längre. Andra biverkningar som jag upplevt är konstiga drömmar och svettningar på nätterna.
Den är inte så stark längre. Andra biverkningar som jag upplevt är konstiga drömmar och svettningar på nätterna.
Hade nog sämre sexlust mem svårt att sägs då depressionen va stor i sig. Annars viktökning, och trötthet. Men var värt det för att slippa må skit.
Snart kallas jag in till förhör hos polisen och beroende på utfallet så kommer jag kanske behöva antidepressiva.
Snart kallas jag in till förhör hos polisen och beroende på utfallet så kommer jag kanske behöva antidepressiva.
En bekant som alltid varit pinnsmal svällde upp som en ballong på antidepp, jag kände knappt igen henne på stan.
Till sist blev hon mer deprimerad av sin övervikt än huvudorsaken till medicineringen och slutade ta dem, all vikten rann av på 4 månader. Hon sa att de ökade aptiten något enormt så hon kunde inte låta bli att äta för mycket då.
En bekant som alltid varit pinnsmal svällde upp som en ballong på antidepp, jag kände knappt igen henne på stan.
Till sist blev hon mer deprimerad av sin övervikt än huvudorsaken till medicineringen och slutade ta dem, all vikten rann av på 4 månader. Hon sa att de ökade aptiten något enormt så hon kunde inte låta bli att äta för mycket då.
Ja, det är så vanligt. Tror att dom också kan påverka ämnesomsättningen m.m Är en del som gått upp 20-40 kg på ett år. För att sedan tappa det igen.
Det finns väldigt många olika preparat och både effekt och biverkningar är personligt. Tillståndet man förskriver dem för har ju också biverkningar, exempelvis minskad lust och fokus.
Med det sagt är en hyfsat vanlig biverkning av SSRI fördröjd eller utebliven orgasm. Svårighet att behålla fokus och stånd.
Andra biverkningar som nämnts, som viktuppgång, dålig munhygien(p.g.a. torrhet bl.a.) svettningar och annat har ju en indirekt verkan att man inte trivs med sig själv och närhet.
Jag tillhör den grupp som har ätit antidepressiva under många år sedan en svårt utbrändhet 2002. ( sertralin)
Min sexlust har inte påverkats vare sig av medicinerna eller av klimakteriet. det som däremot hände var att jag fått svårare för att få vaginal orgasm. Tidigare kunde jag ge mig själv det med fingrarna men behöver nu hjälpmedel.