• Anonym (Velig)

Färga håret när man planerar graviditet?

Finns det något som talar mot att färga/slinga håret när man önskar bli gravid? 

Är det värre än andra kemikalier som vi utsätter oss för i vardagen? 

• Svar på tråden Färga håret när man planerar graviditet?
  • Anonym (S)

Hårfärg innehåller ofta aromatiska aminer dvs Cancerframkallande och allergiframkallande ämnen. 

• Anonym (Sara)

Har arbetat som frisör i 10 år och går du till salong som använder bra märken så är de inga problem 👍 Man behöver ju inte sitta och inhalera blekning men att låta någon annan göra de på dig är ingen som helst fara 👍

• Anonym (A)
    Anonym (Sara) skrev 2025-01-16 22:17:16 följande:

Har arbetat som frisör i 10 år och går du till salong som använder bra märken så är de inga problem 👍 Man behöver ju inte sitta och inhalera blekning men att låta någon annan göra de på dig är ingen som helst fara 👍

Tack för info👍
  • beli

Jag färgade håret när jag var gravid, inför ett bröllop. Det skulle bli rött, men det blev svart. . . Ett varningens ord alltså, det kanske inte blir den färg du tänkt dig. . .

• Anonym (J)

Undvik de. Klart huden suger åt sig av kemikalierna genom skalpen. Själv undviker jag parfym, smörjer in mig med parfymfri lotion, gör inga naglar och sminkar mig sparsamt😊

• Anonym (JK)

Jag skulle iallafall inte bleka håret när jag är gravid , kanske inte färga det heller. När man försöker vet jag inte riktigt.. Brukade iallafall bleka håret förut och det är ju ganska starka kemikalier , skulle inte kännas bra när man är gravid. Sen vet jag inte hur farligt det faktiskt är.
    Skulle inte göra naglar när jag är gravid heller även om jag vet att en del gör det. Sminkar mig gör jag däremot som vanligt. 

Svar på tråden Färga håret när man planerar graviditet?