Hur hantera lömsk kollega?
Har en kollega jag egentligen från start kommit bra överens med, fast jag är en av de få som gör det på arbetsplatsen då det är en väldigt reserverad person.I alla fall har kollegan flera gånger förut uttryckt avund över att jag är mer omtyckt på arbetsplatsen även bland cheferna.
Jag gick på ett projekt för ca 1,5 år sedan som slutade för ett halvår sen och sen jag kom tillbaka känner jag att kollegan kör med härskarteknik mot mig. Alltså om jag säger något när vi sitter i grupp, helt bland cheferna ska kollegan alltid säga tvärtom och sedan låta väldigt bestämd och kunnig där jag lämnas sittande som om jag inte kan något, vilket känns väldigt jobbigt då andra jobb jag haft varit mycket mer krävande än det här. Hur ska jag hantera det? Upplever att cheferna bara lyssnar på kollegan. Jag köper att hon såklart kan vissa saker jag inte kan, men jag köper inte att hon kör med en om än subtil stil manipulation inför de andra där jag liksom blir ur balans.
Jag har börjat se mig om efter annat då jag inte gillar dynamiken längre. Känner mina chefer bara är nöjda när jag är glad, trevlig och till andras förfogande men så fort jag tycker något som kan anses vara kritik blir det kritiska miner. Kan dröja innan jag hittar något annat så behöver verktyg för hur jag kan hantera detta utan att få flipp på jobbet.