Varför kräver föräldrar att lärarna ska ge högre betyg?
Jag är genuint nyfiken på varför specifik medelklassens och övre medelklassens barns föräldrar kräver att lärarna ska sätta högre betyg på deras barn.
Vi kan ta en elev som inte klarar av att hålla en muntlig redovisning och därför får ett sämre betyg.
Är det inte mer rimligt att sätta sitt barn på retorikkurs eller en teaterkurs för att oavsett så kommer muntliga presentationer finnas med under resten av livet. Om personen bara tänkt att bli golvläggare så spelar ju dessutom inte betygen särskilt stor roll men jag kan inte nämna ett ställe där det inte krävs att man ska prata inför folk.
Vi kan ta att barnet ska förbättra sina färdigheter i historia, föräldrarna anser att läraren har gett för lågt betyg. Varför inte hjälpa sitt barn att bli nyfiken på historia på riktigt och lära sig mer så barnet förtjänar ett högre betyg.
Och nej jag syftar inte nu på föräldrar som har barn med lindrig intellektuell funktionsvariation som kämpar med att barnet enbart ska bli godkänd utan att man har ett C men föräldrarna tycker att det borde vara ett A.
Och ja man kan tycka att lärarna ska ha tid med varje elev, men för lärare finns det även en prioriteringsordning. Dom med F i betyg kommer få mer stöd än Emma som har ett C men borde ha ett A.