• Anonym (Trädgården)

Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?

Om du bortser från barnalstring och att sexdriften bidrar till att vi binder oss i förhållanden, som leder till familj/barn osv. Men när man har fortplantat sig? Är sexdriften en tillgång eller en börda?

För mig var det helt klart att det var en börda. Det var kul och spännande i unga år men efter att vi fått de barn som vi ville ha (två) så var sexdriften ett besvär. Det blev ungefär som ett kliande myggbett. Det är skönt att klia det men sen kliar man sönder det och får infektioner.

Men precis som när man bestämmer sig för att ändra sin livsföring (diet, träning osv) så går det faktiskt att göra samma vad gäller sexdrivet. Om man är tillräckligt beslutsam och disciplinerad. Jag gjorde det. Och nu  (58 år...man) så har jag ingen sexdrift längre. För mig känns det som en befrielse och det gör det nog för min  fru med. Hon slipper ångesten och det dåliga samvetet. Vi känner båda att vi kan ägna oss helt och hållet åt saker som är meningsfulla och inte "infekterade".

Är jag den enda som valt att "skrota" sexdriften?

• Svar på tråden Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?
  • Anonym (Mann)

Jag lever i ett sexlöst förhållande och hade gärna skrotat sexdriften helt, för mig är den helt klart ett ok.

• Anonym (Älskvärd)

60+ och har ett underbart sexliv som stärker kärleken till min hustru.. Vi båda njuter av sex och livet är underbart. Ditt val med "uppofring" låter tragiskt.

• Mayjel

Driften kan kännas behaglig i huvudet och humör när den väl dyker upp, ett par gånger i månaden. Men nu sist när jag kände av den så var jag ledsen samtidigt.

Visste inte att man kunde vara detta - både k** och nerdeppad på en och samma gång. Det var nytt för mig. Tror inte att de båda känslotillstånden berodde på varandra heller. 

• KimLinnefeldt

Så där skulle jag inte vilja leva. Sexdriften leder till njutning, om båda vill. Varför neka sig njutning i livet?

Det är klart att driften kan vara störande, irriterande, frustrerande med mera. Men hellre det än att leva utan.

• Anonym (Mann)
    KimLinnefeldt skrev 2025-03-19 11:08:32 följande:

Så där skulle jag inte vilja leva. Sexdriften leder till njutning, om båda vill. Varför neka sig njutning i livet?

Det är klart att driften kan vara störande, irriterande, frustrerande med mera. Men hellre det än att leva utan.

Om ingen vill så är ju den där sexdriften bara irriterande och frustrerande, hade varit underbart att leva utan. Har kollat på vägar att bli asexuell, men det är hopplöst.
  • Anonym (Möjligt?)
    Anonym (Mann) skrev 2025-03-19 17:03:40 följande:
    Om ingen vill så är ju den där sexdriften bara irriterande och frustrerande, hade varit underbart att leva utan. Har kollat på vägar att bli asexuell, men det är hopplöst.
    Eller så skaffar man en partner man matchar bättre med sexuellt. Jag tänker inte tvinga eller tjata mig på någon, men vill hon inte så får jag hitta någon som vill.
  • Anonym (Mann)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2025-03-22 11:53:00 följande:
    Eller så skaffar man en partner man matchar bättre med sexuellt. Jag tänker inte tvinga eller tjata mig på någon, men vill hon inte så får jag hitta någon som vill.
    Inte bara att "skaffa", men visst är du attraktiv och kan få en partner så kör på.
  • Anonym (Trodde det gick)

Jag trodde det gick, är kvinna och har läst att sexlusten försvinner om man inte har sex. Skitbra tänkte jag, efter ganska svår hjärtesorg+skilsmässa. Tänk att slippa det.

Men jag blev bara mer och mer sexuellt frustrerad och mina vänner hade en "intervention" för att jag kramade deras män för länge.

• Anonym (Mann)
    Anonym (Trodde det gick) skrev 2025-03-22 14:09:43 följande:

Jag trodde det gick, är kvinna och har läst att sexlusten försvinner om man inte har sex. Skitbra tänkte jag, efter ganska svår hjärtesorg+skilsmässa. Tänk att slippa det.

Men jag blev bara mer och mer sexuellt frustrerad och mina vänner hade en "intervention" för att jag kramade deras män för länge.

Onani kan hjälpa en hel del. Kommer aldrig förstå hela NoFap-rörelsen, får man aldrig orgasm mår man bara sämre och sämre.
  • Anonym (60)

Vi är 60, lever så gott som sexlöst. Ingen av oss tar några intiativ längre, känns inte alls okey men vi har nog gett upp. 

• Anonym (Trodde det gick)
    Anonym (Mann) skrev 2025-03-22 14:22:48 följande:
    Onani kan hjälpa en hel del. Kommer aldrig förstå hela NoFap-rörelsen, får man aldrig orgasm mår man bara sämre och sämre.
    Jag håller med. Jag varken hade sex eller onanerade på 4år och det blev bara värre och värre. Det släppte inte som det påstods skulle göra. Jag tänkte på närhet och sex flera gånger om dagen det var tvångsmässigt.

Jag läste att man skulle träna, jag sprang och gymmade bort 20kg (det var positivt men hade ingen effekt sexuellt nog tvärtom). 

Duscha kallt fungerar på sätt och vis men bara tillfälligt. Aversionsterapi med gummiband (man har ett gummiband som armband och varje gång man tänker på sex smätter man sig själv med gummibandet) gör ont...kanske att det funkar men är man ärlig mot sig själv blir det väldigt mycket smättande och handleden svider hela tiden. Jag pallar inte smärtan av det.
  • Anonym (Giftman)

Problemet med en sexdrift uppstår väl mest när det råder en obalans i tillgång och efterfrågan som jag ser det  

Personligen har jag högre sexdrift än min fru och absolut, det leder till en del frustration då jag respekterar henne och hellre låter bli att närma än att ge henne dåligt samvete eller att hon ska känna sig tvingad. Även för att jag själv ska slippa bli nekad. Det leder till sexuell frustration hos mig och kan kännas som ett ok

De gånger vi älskar tycker jag dock är underbart och jag hade aldrig velat vara utan det då det är i princip de enda tillfällena då vi är nära varandra och verkligen kan njuta av varandra. Jag lever på det i flera dagar efteråt och där är sexdriften (den lilla som finns) hos henne en nyckel som möjliggör att jag kan visa henne hur fin jag tycker hon är och hur mycket jag uppskattar henne.  

Mer sexdrift (och sex) åt folket!

• Anonym (Mann)
    Anonym (Giftman) skrev 2025-03-24 13:35:02 följande:

Problemet med en sexdrift uppstår väl mest när det råder en obalans i tillgång och efterfrågan som jag ser det  

Personligen har jag högre sexdrift än min fru och absolut, det leder till en del frustration då jag respekterar henne och hellre låter bli att närma än att ge henne dåligt samvete eller att hon ska känna sig tvingad. Även för att jag själv ska slippa bli nekad. Det leder till sexuell frustration hos mig och kan kännas som ett ok

De gånger vi älskar tycker jag dock är underbart och jag hade aldrig velat vara utan det då det är i princip de enda tillfällena då vi är nära varandra och verkligen kan njuta av varandra. Jag lever på det i flera dagar efteråt och där är sexdriften (den lilla som finns) hos henne en nyckel som möjliggör att jag kan visa henne hur fin jag tycker hon är och hur mycket jag uppskattar henne.  

Mer sexdrift (och sex) åt folket!

Mer sexdrift åt de som vill ha. Lägre/ingen till de som vill slippa.
  • Anonym (R)

Det är en börda för mig, i alla fall i nuvarande relation. 

• Dimisi

Jag förstår dig på ett sätt, men samtidigt hoppas jag att jag aldrig mer ger mig in på samma väg som du.

Jag har till och med gått till vårdcentralen en gång för längesen och frågat om det finns någon medicin som tar bort lusten.

Större delen av mitt liv har jag dock varit i relationer där båda får vara helt sig själva och där vi aldrig nöjer oss med lösningar som innebär att en av oss måste göra avkall på sig själv. Jag tror på att försöka praktisera villkorslös kärlek i kombination med att vara lyhörd för och aldrig gå över dina egna gränser. Då frodas livslusten för båda.

Livslust och lust är svårt att skilja från varandra, tycker jag.

Svar på tråden Är din sexdrift "ett ok" eller "en livskrydda"?