• Anonym (orolig och less på nyheterna)

Blir nedstämd av nyheterna om krigshot. Ska det bli krig nu?

Jag känner mig helt nedstämd så fort jag sätter på nyheterna. Var glad i morse och bryggde kaffe. Har haft fyran på och flera gånger i timmen snackar de om Ryssland och hot mot Sverige. Om värnplikten och om Ukraina och sabotaget på Östersjön

Är det meningen att vi ska bli förberedda för krig? Hur ska man känna sig uppåt att gå till jobbet med de här skitnyheterna? 

Blir ni oroliga? Vad är syftet med all rapportering hela tiden? Är det verkligen så viktigt att säga detta om och om igen? Eller vet de något mer som inte sägs? Är vi nära krig? 

• Svar på tråden Blir nedstämd av nyheterna om krigshot. Ska det bli krig nu?
  • Anonym (S)

Självklart upprepar de samma nyheter flera gånger. Alla lyssnar väl inte hela tiden. 

Blir du upprörd så lyssna på en annan kanal istället. 

• Anonym (J)
    Anonym (S) skrev 2025-01-13 07:09:41 följande:

Självklart upprepar de samma nyheter flera gånger. Alla lyssnar väl inte hela tiden. 

Blir du upprörd så lyssna på en annan kanal istället. 

Det blir nog alla, medvetet som omedvetet.
  • Anonym (J)

Jag har aldrig nyheterna på, det ger mig ångest. 

• Anonym (Kn)
    Si vis pacem, para bellum.
  • Anonym (J)
    Anonym (Kn) skrev 2025-01-13 07:14:24 följande:
    Si vis pacem, para bellum.
    Översatte vad du skrev, ?om du vill ha krig, förbered för krig?

vad skriver du detta för? 
  • Anonym (J)

Om du vill ha fred* menade jag

• Anonym (SA)

Låt bli att kolla på nyheterna om du mår dåligt av det. Det blir inte krig i Sverige den här gången heller med största sannolikhet. Lyssna på någon trevlig musik när du brygger kaffe istället.

• Postman

Jag undviker tv4 nyheter, efter fem osv, de trummar ut elände och det blir plågsamt att höra. Ser knappt inte på nyheter på tv överhuvudtaget längre. Läser mest för då kan jag välja när jag vill läsa och vad jag ska läsa.  

Jag är inte rädd för krig men bekymrad över världens dystra utveckling. Försöker fokusera på sånt som istället ger positiv energi. 

• Anonym (Vasc)

Det är för att skrämma ett naivt folk så de tittar/lyssnar mer på deras nyheter (högre tittar/lyssnarsiffror och fler som betalar för att komma pt nyheter = mer pengar i kassan). Säljtaktik. Att det kommer bli krig här inom överskådlig framtid eller att Ryssland på något sätt är ute efter Sverige är inget mer än skitsnack. Stäng av nyheterna om de gör dig upprörd. Stäng av det ändå förresten. Finns ingen anledning att lyssna på sån smörja. 

• Anonym (upp)
    Anonym (orolig och less på nyheterna) skrev 2025-01-13 07:04:32 följande:
    Blir nedstämd av nyheterna om krigshot. Ska det bli krig nu?

Jag känner mig helt nedstämd så fort jag sätter på nyheterna. Var glad i morse och bryggde kaffe. Har haft fyran på och flera gånger i timmen snackar de om Ryssland och hot mot Sverige. Om värnplikten och om Ukraina och sabotaget på Östersjön

Är det meningen att vi ska bli förberedda för krig? Hur ska man känna sig uppåt att gå till jobbet med de här skitnyheterna? 

Blir ni oroliga? Vad är syftet med all rapportering hela tiden? Är det verkligen så viktigt att säga detta om och om igen? Eller vet de något mer som inte sägs? Är vi nära krig? 

Om du blir deppig av att ta del av verkligheten så kan du avstå att lyssna på nyheterna. Men verkligheten är ju som den är, och den anpassar sig inte efter ditt humör eller dina behov. Blir det krig så blir det, även om du blir ledsen av det. 

Syftet med rapporteringen är att detta är det som sker just nu, omvärlden är orolig, krig och annat kommer allt närmre. Vi måste ha nåt slags beredskap för det, även mentalt i befolkningen. 
  • Anonym (Folk och Försvar)

Att man pratar så mycket om det just nu är för att Folk och Försvar drog igång i helgen. Då blir nyhetsrapporteringen därefter med ett fokus just på krig och försvarsförmåga. Det är inte ett dugg konstigt. 

Sen är ju nyheterna precis som ett diskussionsforum, det är inte de lyckliga nyheterna som kommer fram i sändningarna lika lite som det är de lyckliga relationerna som debatteras på tex Familjeliv. 

• Dr Nail

Ett tips: stäng av nyheterna så kommer försvinner oron. Nej det finns inget hot mot oss och det blir inget krig. De snackar bara, medierna. Tjänar pengar.

• Anonym (Kn)
    Anonym (J) skrev 2025-01-13 07:16:37 följande:
    Översatte vad du skrev, ?om du vill ha krig, förbered för krig?

vad skriver du detta för? 
    För att svara på din fråga
    "Är det meningen att vi ska bli förberedda för krig? "
  • Anonym (R)
    Anonym (orolig och less på nyheterna) skrev 2025-01-13 07:04:32 följande:

Vad är syftet med all rapportering hela tiden? 

En helt galen gissning kan ju t ex vara att det är för att förmedla nyheterna?
Svar på tråden Blir nedstämd av nyheterna om krigshot. Ska det bli krig nu?