• Anonym (blä)

Ångest inför jobbet imorgon pga skvaller och falskhet

Upplever enorm falskhet och skitsnack på jobbet. Är relativt nu på min arbetsplats och först tyckte jag alla verkade supertrevliga och glada. Men efter bara ett par månader visar det sig att det är enormt myckte skvaller och skitsnack mellan nästan alla kvinnorna. Jag går självklart inte säker och känner att det givetvis skvallras om mig också.

Jag känner sån extrem olust just nu. Det värsta är att de känns så falska. Samtidigt som en del sitte roch pratar illa om den ena, sitter också den och pratar illa om den andra. Jag har hört skitsnacket från alla håll. Att just jag fått höra det är nog för att jag är ny så ingen part vet att jag hört allt. Vi alla har varandra som vänner på instagram och trots skitpratet så ser man sen hur de gillar varandrs inlägg hit och dit och skickar hjärtan. Varför denna falskhetI? Varför gilla varandra inlägg om ni inte tål varandra? 

Kommer från ett jobb där mycket konflikter rådde och trodde denna plats var annorlunda men det verkar som att en del tjejer bara älskar att snacka skit om varandra. 

Hur ska man hålla sig borta från detta? 

• Svar på tråden Ångest inför jobbet imorgon pga skvaller och falskhet
  • Anonym (Lena)

Varför är du med dom på Instagram? Gå ur där så slipper du deras falskhet. 

Sedan söker du nytt arbete. 

• Anonym (blä)
    Anonym (Lena) skrev 2025-01-12 20:44:06 följande:

Varför är du med dom på Instagram? Gå ur där så slipper du deras falskhet. 

Sedan söker du nytt arbete. 

Ja jag ska nog ta bort dem allihopa. Det känns bara stressigt alltihopa.
  • Anonym (Ui)

Du jobbar inom vården va..?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (blä)
    Anonym (Hmm..) skrev 2025-01-13 12:30:15 följande:

Vadå annorlunda?

Kollegor kan vara vänliga, men det betyder inte att man är vänner. 

Va?

Jag trodde denna arbetsplats var fri från konflikter och skitsnack
  • Anonym (Kvinna)

Min erfarenhet är att det på nästan alla arbetsplatser förekommer skitsnack och falskspel. Har jobbat på olika ställen, branscher osv. Svårt att komma ifrån det, det är lite så vi människor funkar. Vi bildar grupper och pratar om varandra, blir avundsjuka, hittar sånt vi kan störa oss på hos andra osv. Oftast värst på kvinnodominerade arbetsplatser, men förekommer överallt enligt mina erfarenheter.

Gäller att hitta en plats man ändå trivs på, där man ändå har nån/några riktigt fina kollegor. Lite skitsnack och sånt tror jag man får lära sig stå ut med 😅

• Dexter dot com

Det är ju tyvärr vanligt med skitsnack på många arbetsplatser. Antingen går du dit , håller dig helt neutral, gör ditt jobb och går hem eller så är du rak och säger ifrån när dom prata skit om en kollega och ber dom ta upp det med personen i fråga.

• Anonym (blä)
    Dexter dot com skrev 2025-01-14 06:04:09 följande:

Det är ju tyvärr vanligt med skitsnack på många arbetsplatser. Antingen går du dit , håller dig helt neutral, gör ditt jobb och går hem eller så är du rak och säger ifrån när dom prata skit om en kollega och ber dom ta upp det med personen i fråga.

Jo det är väl så. Ja jag har börjat försöka vara lite mer neutral och inte prata med de som är värst som jag tycker. 
  • Fridolini

Ja, oftast är det äldre kvinnor 50+ som snackar mest skit. Mest snackar de äldre kvinnorna mest skit om hur lata och slarviga vi yngre kvinnor är på min arbetsplats. Vilket är ren lögn för snarare de äldre som sitter på deras rumpor och skvallrar mm. Tror det är avundsjuka eller liknade. 

• Anonym (Jag)

Folk snackar hela tiden och i synnerhet kvinnor. Så är det bara. Antingen får du lära dig att hantera det eller så får du byta jobb. Men det kommer förmodligen vara samma på nästa jobb också. Och tyvärr en stor miss från din sida att ha kollegorna på instagram. Jag har enbart ett fåtal kollegor på sociala medier och de är jag kompis med privat samt att vi har jobbat ihop i många, många år. Jag lägger inte till vem som helst så utan enbart de som jag umgås med privat. 

Svar på tråden Ångest inför jobbet imorgon pga skvaller och falskhet